Jeśli władzom miasta uda się zrealizować plany to pod koniec 2016 roku na lotnisku w Suwałkach mogą zacząć lądować samoloty typu ATR 42 (na fot. z lewej), Bombardier CRJ 200 (na fot. z prawej) lub AN 24.
- Budowa lotniska jest jednym z priorytetów inwestycyjnych na najbliższe lata – mówi Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk. - W projekcie budżetu na rok 2014 przewidziane są środki na opracowanie dokumentacji. Natomiast w Wieloletniej Prognozie Finansowej zapis o finansowaniu w latach 2015-2016 budowy lotniska.
Władze miasta w dalszym ciągu prowadzą rozmowy dotyczące przekazania na potrzeby lotniska 37 ha gruntów będących własnością Skarbu Państwa, którymi zarządza wojewoda podlaski. Suwalski samorząd chciałby przejąć te grunty za przysłowiową złotówkę lub otrzymać w wieczystą dzierżawę.
- Jeśli nie da się przekonać wojewody do jednej z tych form jesteśmy gotowi do wymiany gruntów – zapewnia prezydent Renkiewicz.
Samorządowcy szukają też innych niż tylko budżet miasta sposobów finansowania tej inwestycji. Nie będzie to jednak łatwe, bowiem takie lotnisko jak suwalskie nie zarobi na siebie. Nie ma zatem co liczyć na „przychylność” biznesmenów. Być może uda się pozyskać część pieniędzy z któregoś z programów unijnych na lata 2014-2020. Problem w tym, że ciągle nie wiadomo ile pieniędzy i na jakie cele przeznaczonych będzie w budżecie UE.
Przypomnijmy, że Suwałki Airport będzie przyjmował średniej wielkości samoloty pasażerskie. Budowa pasa startowego o długości 1.350 m, drogi kołowania, płyty postojowej, zaplecza ma kosztować ok. 25 mln zł. Na takim lotnisku będą mogły lądować wspomniane już ATR 42, CRJ 200 i AN 24.
Charakterystyka samolotów jakie będą mogły lądować w Suwałkach:
ATR 42 to samolot pasażersko-transportowy, turbośmigłowy górnopłat krótkiego zasięgu, produkowany przez włosko-francuskie przedsiębiorstwo lotnicze ATR, używany m.in. przez Eurolot do obsługi rejsów krajowych i zagranicznych. Rozpiętość skrzydeł - 24,57 m; długość - 22,67 m, wysokość -7,59 m, pułap – 7.600 m, zasięg – 1.550 km, liczba miejsc – 50.
CRJ-200 to mały, popularny odrzutowiec pasażerski produkowany przez konsorcjum Bombardier. Jego konstrukcja oparta jest o samoloty Canadair Challenger 604. Samoloty tego typu służą, lub służyły, na prawie wszystkich kontynentach. Rozpiętość skrzydeł - 21,21 m; długość - 27,77 m, wysokość - 6,22m, pułap - 12.496 m, zasięg - 3.148 km; liczba miejsc 40-44.
An-24 (wersje 24 B i 24 V) to wąskokadłubowy turbośmigłowy samolot pasażerski przystosowany do operowania z lotnisk o słabej infrastrukturze, zarówno jeśli chodzi o nawierzchnie lotniska jak i o wyposażenie serwisowe. Produkcja odbywała się w zakładach w Kijowie, Ułan Ude i Irkucku (197 egzemplarzy w wersji transportowej). W Chinach samoloty te są nadal produkowane jako Xi’an Y-7. Rozpiętość skrzydeł - 29,2 m, długość - 23,53 m, wysokość - 8,32 m, liczba miejsc – 50.
Źródła inf. wł. oraz wikipedia