19.07.2022

Coraz większy ruch na stacji w Trakiszkach. Pociągi towarowe na Ukrainę, do Niemiec, a nawet Włoch

Koleje litewskie, najpierw po sporze Litwy z Białorusią o tranzyt towarów, a następnie po wybuchu wojny na Ukrainie, zdecydowały się przewozić ładunki przez Polskę, przez przygraniczne Trakiszki, Suwałki i dalej.

Po agresji Rosji na Ukrainę zerwano zwykłe i ważne regionalnie łańcuchy logistyczne. Ukraina stoi przed niezwykle dużą potrzebą zarówno eksportu rodzimych produktów na rynki zagraniczne, jak i zapewnienia płynnych dostaw produktów naftowych niezbędnych dla ukraińskiej gospodarki. Litewska Spółka transportowa Grupy Lietuvos Geležinkelių (LTG) LTG Cargo zacieśnia współpracę z ukraińskimi klientami i rozpoczęła transport produktów naftowych.

Duże transporty produktów naftowych przetransportowano już koleją z terminalu polskiego ORLEN-u w przygranicznej Mockavie na Litwie na Ukrainę. Litewskie „LTG Cargo” przewozi produkty naftowe w cysternach między terminalami Mockava (Litwa) i Trakiszki (Polska). Produkty naftowe są dalej transportowane przez Polskę do Jagodzina na Ukrainie – przewozy na tym odcinku organizują polscy przewoźnicy oraz „Koleje Ukraińskie”.

W ostatnich tygodniach na tej trasie przewieziono na Ukrainę 12 pociągów z ponad 12 tysiącami ton produktów naftowych. Firma planuje wysyłać te produkty na Ukrainę 2-3 razy w tygodniu. Oczekuje się, że do końca lata przesyłki międzynarodowe osiągną nawet 30 000 ton objętości miesięcznie.

Ta trasą docierają już do terminalu w Kownie także ukraińskie pociągi różnymi towarami.

Tę trasę wypróbowana już ćwiczebnie, pod koniec grudnia 2020 roku. Wówczas pierwszy transport produktów ropopochodnych z rafinerii w Możejkach na Litwie, (należącej do polskiego ORLENU) dotarł nową trasą do odbiorców na Ukrainie. Pociąg towarowy jechał na trasie Możejki -Trakiszki - Medyka. Wcześniej woził produkty z Możejek na Ukrainę przez Białoruś. Przewoźnikiem było PKP CARGO

W przyszłości LTG Cargo planuje rozszerzyć geografię produktów naftowych i zorganizować tego typu transport ładunków z portu morskiego w Kłajpedzie.

- Przewóz produktów naftowych to kolejny ważny krok, aby pomóc Ukrainie rozwiązać problemy związane z niedoborem ropy i przyczynić się do zaspokojenia potrzeb rynku tego kraju. Ładunek zostanie przetransportowany z wąskotorowego na szerokotorowy tylko raz na terenie Ukrainy, dzięki czemu trasa będzie realizowana sprawnie i bezproblemowo – mówi Eglė Šimė, szef LTG Cargo.

Nie tylko na Ukrainę

Litwa widzi duży potencjał, by we współpracy z Polską dokonywać dużych przewozów koleją towarów do krajów Europy Zachodniej. W ubiegłym roku, kiedy europejski tor dotarł do intermodalnego terminalu w Kownie, litewskie i polskie firmy kolejowe zaczęły regularnie przewozić ładunki do krajów Beneluksu i Niemiec.

Na początku br. roku została otwarta nowa trasa regularnych przewozów międzynarodowych z terminalu intermodalnego w Kownie do Duisburga w Niemczech. Pierwszy regularny pociąg z terminalu intermodalnego w Kownie (KIT) do Duisburga odjechał 4 kwietnia br. To był pierwszy międzynarodowy transport towarowy na Zachód, którego realizacją zajęły się spółki Grupy LTG w trzech różnych krajach.

Pociąg kursuje trzy razy w tygodniu w obie strony, mogąc pomieścić do 36 naczep i kontenerów z różnorodnym towarem. Długość nowej trasy KIT-Duisburg - Kowieński Terminal Intemodalny (KIT) wynosi 3040 km.

Wysyłki na Litwie są realizowane przez zespół LTG Cargo, a na terenie Polski i Niemiec przez spółkę zależną LTG Cargo Polska.

Wciąż poszukuje się nowych rynków europejskich. Jednym z nich jest nowa trasa do północnych Włoch, która ma zostać otwarta w przyszłym roku.

- Musimy aktywnie pracować nad dywersyfikacją transportu ładunków. Szczególnie ważny dla Litwy jest rozwój korytarzy transportowych przez Karpaty w kierunku Morza Czarnego i Egejskiego, a także współpraca z Polską, Ukrainą i innymi krajami regionu w promowaniu transportu naczep koleją” – podkreśla J. Skačkauskas, wiceminister transportu i komunikacji RL.

WYG

Źródło i fot: Ministerstwo Transportu RL; Koleje Litewskie

Na fot: Ukraiński pociąg towarowy 

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*