09.10.2020

Czternaście dróg łączących Polskę i Litwę przejdzie modernizację

Po podpisaniu przez ministrów transportu Polski i Litwy listu intencyjnego o współpracy w zakresie poprawy infrastruktury drogowej w regionie przygranicznym, eksperci z obu krajów już pracują razem nad tym problemem.

Z inicjatywy polskiego ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka grupy robocze obu krajów zarówno na terytorium Litwy, jak i Polski wspólnie oceniają 14 dróg łączących nasze kraje.

- Litwa i Polska mają silne więzi sąsiedzkie. Bardzo często - w odpowiedzi na problemy międzynarodowe, przy realizacji wspólnych projektów czy przy rozwoju infrastruktury transportowej krajów - stwierdzamy, że musimy myśleć i działać nie jako pojedyncze państwa, ale jako region. Ważne jest dla nas, aby drogi graniczne łączyły nasze kraje, abyśmy wszyscy mogli bezpiecznie jeździć. Naszym innym wspólnym celem jest rozbudowa infrastruktury wszystkich litewskich dróg granicznych, tak, aby transport towarowy mógł przewozić towary bez wjeżdżania do miast i osiedli - mówi litewski minister transportu i komunikacji J. Narkiewicz.

 - Naszym celem - wyjaśniał litewski w rozmowie z polskojęzycznym portalem zw.lt na Litwie litewski wiceminister komunikacji Władysław Kondratowicz - jest ustalenie stanu połączeń przejść granicznych jak po stronie polskiej, tak i litewskiej. Podpisaliśmy uzgodnienie, które pomoże w sposób strategiczny podejść do problemu. Razem z samorządami i stroną polską ustalimy, jakie punkty są priorytetowe. Praktycznie cała granica polsko-litewska będzie zinwentaryzowana.

Jak podkreślił wiceminister, tworzenie takich dodatkowych przejść pomoże rozwijać regiony. Pojawią się większe możliwości w sferze turystyki i gospodarki. Często obserwujemy sytuację, gdy droga po stronie litewskiej jest dostosowana do potrzeb TIR-ów, a po granicy polskiej – nie. Rozbudowanie małych dróg skróciłoby podróż nawet o setki kilometrów. Decyzja ministrów Adamczyka i Narkiewicza ulepszy współpracę przygranicznych samorządów, a także ministerstw obu krajów.

Obecnie większość dróg, którymi można przekroczyć granicę litewsko-polską, jest złej jakości, wąskich, często i niebezpiecznych, zwłaszcza w ciemnych porach dnia lub zimą. Celem obu krajów jest wybudowanie po obu stronach wspólnych dróg granicznych o jednakowej jakości, o takich samych standardach, tak, aby ludzie czuli się komfortowo podczas jazdy po nich.

Grupy robocze obu krajów, pracujące przez dwa dni na granicy polsko-litewskiej, spotykają się z przedstawicielami gmin przygranicznych na Litwie i Polsce oraz władz województw. w sprawie usprawnienia granicznej infrastruktury drogowej.

Eksperci oceniają 14 przejść granicznych, w tym łączące w gminę Puńsk z litewskimi miejscowościami: Sankury - Galiniai, Krejwiany – Aštriosios, Kirsna -  Trompole,  Poluńce –Berżniki i inne.

Na Litwie już przystąpiono do realizacji niektórych projektów.

 - Z planu działań na rzecz pobudzenia gospodarki i ograniczenia skutków rozprzestrzeniania się koronawirusa na remont dróg lokalnych w obszarach przygranicznych przeznaczono 6,3 mln euro, w tym 1,3 mln euro na drogi gminy Kalvarija w pobliżu granicy państwowej z Polską. Środki te zostaną przeznaczone na remonty dróg prowadzących do terenów tworzenia miejsc pracy, terenów wypoczynkowych i rekreacyjnych na pograniczu. W miejscowościach tego pograniczna powstaną drogi asfaltowe, nowe ścieżki rowerowe i piesze. Część przygranicznych miejscowości uzyska obwodnice - zapewniał we wrześniu minister Narkiewicz.

 

WYG

Źródła: Ministerstwo Transportu i Komunikacji RL; zw.lt

Fot: Ministerstwo Transportu i Komunikacji RL; Ministerstwo infrastruktur RP 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*