Prowadzisz firmę i współpracujesz z innymi przedsiębiorcami? Masz szansę na dotację z programu Polska Wschodnia. Do końca sierpnia zainteresowane firmy mają czas na złożenie wniosku.
Współpraca z innymi firmami to chleb powszedni wielu przedsiębiorców. Często w jej toku powstają pomysły na wspólne projekty. Decyzję o zrealizowaniu takiego pomysłu mogą ułatwić miliony złotych dofinansowania z programu Polska Wschodnia.
- Czekamy na wnioski zgłoszone przez konsorcja minimum 3 przedsiębiorców. Powinny to być projekty inwestycyjne o wartości ponad 10 mln złotych, w efekcie których powstaną innowacyjne produkty sieciowe – wskazuje wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak. - Innowacyjny produkt, to taki wyrób lub usługa, którego nie ma jeszcze przynajmniej na polskim rynku. Z kolei produkt sieciowy to wyroby lub usługi oferowane przez różne firmy w ramach wspólnej oferty i pod wspólną marką – wyjaśnia wiceminister resortu rozwoju.
W skład konsorcjum mogą wchodzić wyłącznie mikro, mali i średni przedsiębiorcy, których inwestycje będą zlokalizowane na terenie makroregionu Polski Wschodniej (województwa lubelskie podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie). Dotacja sfinansuje do 70 proc. wydatków. W budżecie można przewidzieć m.in. koszty inwestycyjne (np. roboty budowlane i środki trwałe), wydatki związane ze standardami funkcjonowania i promocji produktu sieciowego, a także same koszty jego promocji.
- Stawiamy na współpracę między przedsiębiorcami i innowacje. Korzyści ze wspólnych projektów firm nie sprowadzają się wyłącznie do kwestii finansowych. To również dzielenie się ryzykiem, możliwość poznania nowych praktyk biznesowych, a także szansa na dalszą współpracę w przyszłości. Z kolei dane z gospodarek na całym świecie pokazują coraz większą rolę innowacji. Klienci poszukują nowych produktów, a firmy lepszych rozwiązań zwiększających efektywność i redukujących koszty – tłumaczy wiceminister Hamryszczak.
Produkty sieciowe powstają w różnych branżach, np. w turystycznej, produkcyjnej, usług medycznych czy też marketingu. W konkursie zorganizowanym w 2016 r. dofinansowanie uzyskał projekt turystyczny – Wehikuł czasu Szlaku Jana III Sobieskiego. Konsorcjum złożone z aż 13 podmiotów zrealizuje go na terenie dwóch województw: lubelskiego i podkarpackiego. Dzięki temu za sprawą nowoczesnych technologii, bogatej wiedzy historyków i fachowości rzemieślników, a także przy wsparciu Funduszy Europejskich, w nieodległej przyszłości będziemy mogli przenieść się w czasy Jana III Sobieskiego. Dzięki współpracy firm realizujących projekt, odwiedzający będą mogli kupować zniżkowe pakiety, a także skorzystają z jednolitych standardów obsługi klienta i sprzedaży oferty.
Inny projekt wybrany w tym samym konkursie łączy 13 firm z branży kamieniarskiej. Dzięki nawiązanej współpracy członkowie konsorcjum będą oferować pakiet produktów i usług pod jedną wspólną marką „Polski Kamień”. W ramach projektu na Podkarpaciu powstanie zakład produkujący płyty kwarcowo-żywicowe, które będą bliźniaczo podobne do kamieni naturalnych, np. granitów. Takiej technologii nie ma jeszcze w Europie. Każdy z członków konsorcjum będzie w swoim zakładzie wykorzystywał płyty, jako bazę do produkcji wyrobów (np. parapetów czy blatów) dla swoich klientów.
Szczegółowe informacje o naborze do poddziałania 1.3.2 Tworzenie sieciowych produktów przez MŚP dostępne są w ogłoszeniu o konkursie na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
WYG
Źródło: Ministerstwo Rozwoju