Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała w poniedziałek, 19 sierpnia Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie (RDOŚ) stanowisko, w którym akceptuje propozycję poprowadzenia drogi ekspresowej S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk w alternatywnym wariancie przebiegu.
Wcześniej jako wariant preferowany we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) wskazywano przebieg trasy oznaczony literą B.
Wariant bliżej Baranowa i Mikołajek bez akceptacji RDOŚ – żółw na przeszkodzie
RDOŚ uznał jednak, że realizacja inwestycji w wariancie B, prowadzącym poniżej Baranowa i w sąsiedztwie Mikołajek, jest niemożliwa. Według RDOŚ nawet przy zastosowaniu działań ochronnych i zabezpieczających, nie udałoby się uniknąć znaczącego, negatywnego oddziaływania na środowisko, a w szczególności na żółwia błotnego objętego ochroną w obszarze Natura 2000.
W grudniu 2023 roku, po niemal trzech latach postępowania, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie nie zgodził się na budowę drogi przez Mazury w wariancie zarekomendowanym przez drogowców (bliżej Mikołajek). Zdaniem RDOŚ, inwestycja wpłynie znacząco negatywnie na obszar Natura 2000 Mazurska Ostoja Żółwia Baranowo
Teraz bliżej Rynu
RDOŚ poprosił GDDKiA o stanowisko, czy drogowcy są zainteresowani realizacją S16 w wariancie alternatywnym, wskazanym w raporcie o odziaływaniu na środowisko, tj. wariancie C (północnym), powyżej Użranek i poniżej Rynu,
Jednak wariant bliżej Rynu niesie ze sobą ryzyko protestów społecznych i najprawdopodobniej społecznicy z Komitetu Ochrony Krajobrazu Ziemi Mrągowskiej i Komitetu Ochrony Ziemi Ryńskiej będą mocno temu się sprzeciwiać.
Teraz drogowcy czekają, aż RDOŚ wyda decyzję środowiskową dla alternatywnego wariantu. Kolejnym etapem prac będzie ogłoszenie przetargu na wykonanie Koncepcji programowej. Zawierać ona będzie szczegółowe rozwiązania techniczne przyszłej S16, w tym rozwiązania geometryczne, koncepcje obiektów drogowych i obiektów inżynierskich. Wykonane zostaną także badania geologiczne. Komplet tych materiałów jest niezbędny do ogłoszenia przetargu na realizację robót.
To już 20 lat debat i analiz
Debaty na ten temat trwają już prawie dwadzieścia lat. Proces wyboru wariantu drogi trwał od 2007 roku do 2021 r. W 2008 roku przeanalizowano 16 wariantów. Potem analizie poddano aż 41 wariantów na trasie od Sorkwit do Ełku. Efektem tych prac było wytypowanie trzech optymalnych przebiegów trasy, które przez ostatnie trzy lata poddane zostały analizie wielokryterialnej.
W rezultacie we wrześniu 2020 roku wskazano do realizacji wariant B przebiegający na trasie Mrągowo - Kosewo - Baranowo (od strony południowej) - Mikołajki - Woźnice - Drozdowo - Orzysz (od strony północnej) - Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - Ełk.
Teraz znowu wraca się do wariantu bliżej Rynu.
Kręgosłup drogowy Warmii i Mazur
Droga krajowa nr 16 nazywana jest kręgosłupem komunikacyjnym Warmii i Mazur. Przecina Mazury ze wschodu na zachód. Łączy najważniejsze miasta tego regionu, w tym Ełk, Mrągowo, Olsztyn, Iławę i Ostródę z trasami układu południkowego.
W ostatnich latach zbudowany został odcinek S16 od Olsztyna do Borek Wielkich koło Mrągowa, a niedawno odcinek Borki - Mrągowo.
WYG
Źródło; fot; mapy: GDDKIA O/ Olsztyn