Zapraszamy na relację na żywo


Ślepsk Malow Suwałki


Asseco Resovia Rzeszów

24.11.2024
14:45

21.12.2022

Droga S5 Ornowo - Wirwajdy otwarta. Element ciągu dróg ekspresowych w północno-wschodniej Polsce

Pięć miesięcy przed umownym terminem został udostępniony kierowcom 5-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy. Kontrakt o wartości 204 mln zł zrealizowała firma Budimex.

– Dzięki budowie drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą a Grudziądzem powstanie wygodne połączenie komunikacyjne, umożliwiające mieszkańcom województwa warmińsko-mazurskiego dostęp do autostrady A1. Odcinek Ornowo – Wirwajdy to pierwszy fragment nowej trasy, ułatwiający wjazd do Ostródy od zachodu – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Cel inwestycji

Inwestycja zrealizowana w systemie Projektuj i buduj obejmowała wykonanie dwujezdniowej drogi ekspresowej. W ramach zadania powstał węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt. Oprócz jezdni głównej wykonane zostały dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, a także przebudowane zostały drogi poprzeczne.

 

 

Nowy odcinek S5, z uwagi na połączenie obwodnicy Ostródy oraz drogi krajowej nr 15 z drogą krajową nr 16 w rejonie miejscowości Wirwajdy, umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego w kierunku Iławy z Morlin, Tyrowa, Wirwajd oraz zachodniej części Ostródy. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo ruchu poprzez rozdzielenie ruchu tranzytowego od lokalnego, rowerowego i pieszego. Zmniejszeniu ulegnie natężenie ruchu na drogach alternatywnych o niższych parametrach przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa ruchu na tych drogach.

Budowa nowego odcinka S5, z uwagi na połączenie obwodnicy Ostródy oraz drogi krajowej nr 15 z drogą krajową nr 16 w rejonie miejscowości Wirwajdy, spowoduje wyprowadzenie ruchu tranzytowego w kierunku Iławy z miejscowości Morliny, Tyrowo, Wirwajdy oraz zachodniej części Ostródy. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo ruchu poprzez rozdzielenie ruchu tranzytowego od ruchu lokalnego, rowerowego i pieszego. Zmniejszeniu ulegnie natężenie ruchu na drogach alternatywnych o niższych parametrach przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa ruchu na tych drogach.

Pierwszy krok do połączenia A1 z S7

Odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy w ciągu drogi krajowej nr 16. Łączna ich długość to ponad 12 km i razem stanowią część docelowego przebiegu drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz (A1) - Ostróda (S7). Będzie to element ciągu dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód, na który złożą się: S10 Szczecin - Piła - Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz - Grudziądz - Ostróda, S7 Ostróda - Olsztynek, S51 Olsztynek - Olsztyn, S16 Olsztyn - Ełk oraz S61 Ełk - Budzisko.

Pracuje nad dokumentacją dla kolejnych odcinków

13 października 2015 r. połączenie autostrady A1 z drogą ekspresową S7 wpisano do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Zanim drogowcy przejdą do realizacji odcinka S5 pomiędzy drogami A1 i S7 (o długości około 85 km) muszą przeprowadzić prace przygotowawcze. 

W październiku ubiegłego roku podpisano umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowej dla około 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. Zadanie, za 17 512 125 zł, w ciągu 30 miesięcy wykona konsorcjum w składzie: TRAKT Sp. z o.o. Sp.k. (lider) oraz TRAKT Sp. z o.o. (partner).

Projektanci w trakcie prac nad STEŚ zaproponowali trzy możliwe warianty przebiegu przyszłej S5. Wybór docelowego rozwiązania potwierdzony zostanie poprzez wydanie decyzji środowiskowych. Poprzedzi je szereg spotkań informacyjnych ze społecznością, które przewidziane są w styczniu 2023 r. Ponadto regionalni dyrektorzy ochrony środowiska (RDOŚ w Olsztynie dla przebiegu drogi w województwie warmińsko-mazurskim i RDOŚ w Bydgoszczy dla przebiegu drogi w województwie kujawsko-pomorskim) przeprowadzą wymagane przepisami konsultacje społeczne.

Szacuje się, że prace przygotowawcze wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych zakończą się w 2028 r. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł. Inwestycja został ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).

 

 

 

WYG

Źródła, fot; grafika: Ministerstwo infrastruktury; GDDKiA

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*