27.02.2020

Drogi ekspresowe i szybka kolej na konferencji Europa Karpat. Inteligentny korytarz transportowy

Minister infrastruktury RP Andrzej Adamczyk został odznaczony Honorową Odznaką Ministerstwa Łączności Litwy „Za zasługi dla systemu transportu i komunikacji”.

Minister łączności RL Jarosław Narkiewicz podziękował polskiemu ministrowi za niezwykle udaną współpracę i stosunki dwustronne.

- Minister Andrzej Adamczyk przyczynił się do pomyślnego rozwoju dwustronnych stosunków współpracy transportowej między Litwą a Polską, pomyślnej realizacji wspólnych projektów infrastrukturalnych Rail Baltica i Via Baltica, przywództwa w zakresie Pakietu Mobilności, Via Carpatia i innych istotnych kwestiach w KE, dlatego dziękuję ministrowi za jego osobisty wkład i współpracę - powiedział minister łączności Jarosław Narkiewicz w trakcie przyznawania nagrody.

Minister Narkiewicz po raz kolejny podkreślił, że wdrażanie wspólnych projektów oraz współpraca dwustronna w dziedzinie transportu jest bardzo ważna.

- Znaczenie programów infrastrukturalnych, takich jak Via Carpatia, Rail Baltica, Kolej Dużych Prędkości, rozpatrujemy nie tylko w skali Polski, ale też całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Tak duże projekty infrastrukturalne będą oddziaływały na region, usprawniając komunikację i wymianę towarową z korzyścią dla wszystkich krajów Trójmorza oraz Partnerstwa Wschodniego- podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Minister omówił postęp budowy Via Baltica na Litwie i w Polsce, zwracając uwagę, że ta autostrada w Polsce połączy się z Via Carpatia. Ministrowie omówili także możliwości stworzenia przez kraje bałtyckie i Polskę inteligentnego (SMART) korytarza transportowego północ-południe Via Carpatia / Via Baltica z wykorzystaniem funduszy UE w perspektywie finansowej 2021-2027.

Wręczenie ministrowi Andrzejowi Adamczykowi najwyższego litewskiego odznaczenia resortowego „ Za zasługi dla systemu transportu i komunikacji” było wydarzeniem specjalnym podczas konferencji Europa Karpat.

Każdego roku na konferencji Europa Karpat obecne są osoby i kwestie związane z rozwojem infrastruktury Europy Środkowej. W tegorocznej edycji uczestniczyli m.in. minister transportu i komunikacji Białorusi Aleksiej Avramenko, minister komunikacji Republiki Litewskiej Jarosław Narkiewicz, minister infrastruktury Ukrainy Vladislav Kriklij oraz sekretarz stanu w Ministerstwie Innowacji i Technologii Węgier Laszló Mosóczi.

Podczas spotkań z ministrami transportu Polski, Ukrainy i Białorusi omawiano aktualne zagadnienia.

Podczas spotkania z ukraińskim ministrem infrastruktury Władysławem Kryklijskim omówiono współpracę transportową między tymi krajami. Nacisk kładziony był na kolejowy projekt Viking. Minister Narkiewicz podkreślił, że rozwój tego projektu jest bezpośrednio związany ze wzrostem dwustronnych obrotów handlowych. Kraje partnerskie uczestniczące w tym projekcie muszą nadal aktywnie działać na rzecz przystąpienia Turcji z jednej strony, a krajów skandynawskich z drugiej.

Narkiewicz potwierdził gotowość Litwy do udzielenia pomocy Ukrainie w projekcie twinningowym dotyczącym poprawy standardów bezpieczeństwa w transporcie drogowym. Narkiewicz przekazał również informacje na temat rozwoju lotniska w Wilnie, które zostały pozytywnie przyjęte przez ukraińskiego ministra, który zapewnił, że Ukraina będzie skłonna zrewidować swoje międzynarodowe linie lotnicze w celu zwiększenia ich liczby i oceny możliwości nowych kierunków.

Litewski minister transportu i komunikacji Jarosław Narkiewicz spotkał się także z białoruskim ministrem transportu i komunikacji Aleksiejem Awramienko. Podczas spotkania ministerialnego omówiono stale rosnący przepływ ładunków między Litwą a Białorusią. Minister powiedział, że ten łańcuch logistyczny może się dalej rozwijać, zwiększając przepływy towarów nawet o 30%.

Minister transportu i komunikacji z zadowoleniem przyjął rozwój współpracy w zakresie transportu i przeładunku nawozów potasowych przez port w Kłajpedzie, Po uruchomieniu nowych zakładów produkcyjnych na Białorusi przygotowywany jest dodatkowy eksport potasu (2-4 miliony ton) i azotu (1 milion ton). Minister potwierdził, że koleje litewskie są gotowe do obsługi wszystkich tych przepływów towarów.

Pakiet mobilności i Brexit

Ponadto minister transportu i komunikacji RL Jarosław Narkiewicz omawiał z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem możliwe działania w następstwie decydującego głosowania nad pakietem mobilności transportowej na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego. Po przyjęciu Pakietu Mobilności Litwa, podobnie jak Polska i kilku innych podobnie myślących członków grupy, planuje złożyć wniosek do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Pakietu Mobilności, który jest sprzeczny z zasadami jednolitego rynku europejskiego i celami Unii Europejskiej w zakresie CO2. Odbyły się również spotkania dwustronne z ukraińskimi i białoruskimi ministrami transportu.

 - Jeśli jednak pakiet mobilności zostanie przyjęty przy obecnych przepisach, pójdziemy do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, aby bronić interesów naszego kraju. Polska i kilka innych krajów również planują to zrobić. Staramy się połączyć siły i walczyć o korzystne rozwiązanie – mówił minister transportu i komunikacji Jarosław Narkiewicz

Według ministra, przed głosowaniem w drugim czytaniu w Parlamencie Europejskim (PE) należy wezwać przywódców grup politycznych PE do dokładniejszego rozważenia postanowień pakietu mobilności.

Pakiet mobilności dotyczy państw Unii Europejskiej i wejdzie w życie w 2020 r. Wprowadza zmiany w prawie transportowym, które są niekorzystne m.in. dla polskich i litewskich przedsiębiorców.

Nowe unijne prawo transportowe to, najprościej mówiąc, zmiany w trzech grupach przepisów: wymagania dotyczące maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennych i tygodniowych okresów odpoczynków, a także przepisy dotyczące tachografów, delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego oraz kontrole drogowe.

Polski minister mówił też o wpływie Brexitu na transport drogowy. W negocjacjach w sprawie nowych stosunków ze Zjednoczonym Królestwem (UK) w dziedzinie transportu drogowego Litwa jest zainteresowana utrzymaniem konstruktywnej postawy i dążeniem do zapewnienia równych warunków działania dla przewoźników w Wielkiej Brytanii i całej UE. Minister transportu Litwy zaprosił Polskę do współpracy w negocjacjach dotyczących przewozu towarów do i z Wielkiej Brytanii oraz możliwości wykonywania przewozów kabotażowych po okresie przejściowym.

 

WYG

Źródła: sumin.lrv.lt; mi.gov.pl

Fot. sumin.lrv.lt

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*