19.12.2021

Drogi krajowe na Mazurach. Którędy i kiedy trasa Ełk - Orzysz - Mrągowo?

W województwie warmińsko-mazurskim na różnym etapie przygotowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) są następujące inwestycje: S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk, S5 Ostróda - Nowe Marzy, obwodnice Olsztyna i Dywit, Pisza, Gąsek oraz Szczytna.

Z kolei dla STEŚ obwodnicy Jegłownika i DK53 Olsztyn - Szczytno trwa ocena złożonych ofert. Pracujemy także nad dokumentacją projektową dla rozbudowy DK65 w województwie warmińsko-mazurskim.

S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk

Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla tej inwestycji GDDKiA złożyła w grudniu 2020 r. Zarekomendowano do realizacji wariant B, który uzyskał w analizie wielokryterialnej najkorzystniejsze wyniki w kryterium „środowisko przyrodnicze i społeczne” oraz w kryterium „funkcjonalnym” obejmującym swym zakresem długość trasy, dostępność transportową oraz wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Droga w rekomendowanym przez GDDKiA wariancie przebiega na trasie Mrągowo - Kosewo - Baranowo (od strony południowej) - Mikołajki - Woźnice - Drozdowo - Orzysz (od strony północnej) - Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - Ełk. Dostęp do drogi będzie możliwy poprzez węzły znajdujące się w następujących lokalizacjach: Baranowo, Mikołajki, Woźnice, Drozdowo, Orzysz (DK63), Strzelniki, Klusy oraz Chrzanowo. Jest to trasa o długości ok. 77,5 km.

Do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej został dołączony raport o oddziaływaniu na środowisko. W tym opracowaniu dokonano szczegółowych prognoz oddziaływania drogi ekspresowej S16 na jakość wód i powietrza oraz w zakresie hałasu. Zawarto też informacje na temat oddziaływania na inne komponenty środowiska (rośliny, zwierzęta, klimat, krajobraz, zdrowie i życie ludzkie). Na podstawie wymienionych wyżej analiz wskazane zostały w raporcie proponowane rozwiązania ograniczające negatywny wpływ drogi na środowisko. Określona została m.in. lokalizacja i parametry przejść dla zwierząt, zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony wód, nasadzeń zieleni, zakres nadzoru przyrodniczego itp. Na podstawie tego raportu prowadzona jest przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie ocena oddziaływania na środowisko. Aktualnie, na wezwanie RDOŚ, GDDKiA uzupełnia złożoną dokumentację w zakresie kwalifikacji terenów podlegających ochronie przed hałasem.

DŚU jest niezbędna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Uzyskanie decyzji środowiskowej oznacza możliwość realizacji drogi w przebiegu wnioskowanym przez inwestora, przy zachowaniu uwarunkowań w zakresie oddziaływania na środowisko na etapie realizacji, a następnie eksploatacji.

Kolejnym etapem prac, po uzyskaniu DŚU, będzie opracowanie szczegółowego projektu technicznego realizowanego jako II etap rozszerzonego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R etap II). Projekt techniczny zawiera rozwiązania geometryczne dróg, konstrukcji obiektów drogowych, obiektów inżynierskich, granice terenu zajmowanego pod inwestycję oraz przedmiary robót i kosztorysy dla kluczowych elementów przedsięwzięcia. Na II etapie STEŚ-R wykonywane są także badania geologiczne dla wskazanego w DŚU przebiegu trasy.

Program budowy 100 obwodnic

Na Warmii i Mazurach w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic przygotowywanych jest pięć inwestycji. Są to obwodnice Pisza, Smolajn, Gąsek, Szczytna oraz Olsztyna i Dywit. Obwodnica Smolajn jest już w budowie, natomiast dla pozostałych czterech zadań przygotowujemy dokumentację projektową.

Obwodnica Gąsek w ciągu drogi krajowej nr 65 uzyskała 26 października 2020 r. decyzję środowiskową. GDDKiA kończy prace nad II etapem STEŚ-R, w którego skład wchodzą materiały do przetargu na roboty budowlane. Po ich zakończeniu GDDKiA będzie gotowa ogłosić przetarg na realizację zadania w systemie Projektuj i buduj.

Budowa obwodnicy Gąsek przewidziana jest na lata 2022-2025. Inwestycja, oprócz budowy jezdni głównej o nośności 11,5 tony na oś i szerokości 8 m, obejmie budowę dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy do obwodnicy, przebudowę dróg publicznych kolidujących z inwestycją, budowę wiaduktów, przejść dla zwierząt, chodników i rond. W ramach zadania zostanie wykonane oświetlenie drogi, oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia BRD.

Na przełomie maja i czerwca bieżącego roku podpisano umowy na wykonanie dokumentacji obwodnic Olsztyna i Dywit, Szczytna oraz Pisza. Dla obwodnicy Olsztyna i Dywit zakres zamówienia obejmuje wykonanie Studium korytarzowego oraz Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do decyzji środowiskowej, natomiast dla obwodnic Szczytna i Pisza - Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do decyzji środowiskowej.

W październiku i listopadzie odbyły się pierwsze rady techniczne z udziałem przedstawicieli samorządów. Projektanci zaprezentowali wstępne efekty swoich prac. Pokazali propozycje wariantów, prognozy natężenia ruchu oraz wstępne uwarunkowania środowiskowe planowanej inwestycji. Celem tych spotkań było zapoznanie samorządów z dotychczasowym dorobkiem projektantów i przekazanie materiałów do analizy. Poproszono także samorządowców, aby skonfrontowali otrzymany materiał z własną wiedzą o terenie planowanej inwestycji i zweryfikowali go pod względem ewentualnych nieścisłości czy innych uwarunkowań nieuwzględnionych przez projektantów.

Wiosną 2022 roku GDDKiA planuje spotkania informacyjne z mieszkańcami. Zaprezentujemy wtedy potencjalne warianty przebiegu tras obwodnic, odnosząc się jednocześnie do uwag i rekomendacji samorządów.

Inne zadania w przygotowaniu

Na etapie wykonywania dokumentacji projektowej znajdują się również zadania w zakresie modernizacji istniejącej sieci drogowej, mające na celu poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz dostosowanie nośności nawierzchni do 11,5 tony na oś.

GDDKiA przygotowuje projekty budowlane i wykonawcze dla rozbudowy drogi krajowej nr 65 od granicy państwa z obwodem kaliningradzkim ( Gołdap) do granicy województw warmińsko-mazurskiego i podlaskiego. Inwestycja polegać będzie na rozbudowie siedmiu odcinków drogi krajowej nr 65 o łącznej długości 59,1 km. Celem inwestycji jest dostosowanie nawierzchni drogi do nośności 11,5 t/oś oraz poprawa bezpieczeństwa. GDDKiA przygotowuje projekty budowlane i wykonawcze dla następujących odcinków:

• drogowe przejście graniczne Gołdap - początek obwodnicy Gołdapi,

• Kowale Oleckie - początek obwodnicy Olecka,

• Olecko - Gąski,

• Gąski - Ełk,

• Ełk - Nowa Wieś Ełcka,

• Nowa Wieś Ełcka - granica woj. warmińsko-mazurskiego i podlaskiego.

Przygotowywana jest również dokumentację projektową dla rozbudowy drogi krajowej nr 51 w Dobrym Mieście, rozbudowy drogi krajowej nr 63 na odcinku Borki - granica woj. warmińsko-mazurskiego i podlaskiego oraz budowy ronda na drodze krajowej nr 16 w Gietrzwałdzie.

 

Źródło i fot: GDDKiA

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*