07.11.2020

Druga obwodnica Augustowa i remont drogi do Ogrodnik, trasa do Białegostoku. Co się dzieje?

Pięć obwodnic w województwie podlaskim zostało ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Drogi omijające Sztabin, Bialobrzegi i Suchowolę skrócą nam podróż do Białegostoku.

Część z nich to zadania, dla których są już wydane decyzje środowiskowe i jeszcze w grudniu tego roku ruszą przetargi, dla innych z kolei proces przygotowawczy dopiero się rozpoczął.

Druga obwodnica Augustowa dopiero w 2028 roku ?

Obwodnica Augustowa w ciągu drogi krajowej nr 16 jest elementem szerszego zadania obejmującego modernizację całej „szesnastki” między Augustowem a granicą państwa w Ogrodnikach. Droga ma zyskać na całej długości szerokość minimum 7 metrów oraz nośność 11,5 tony na oś, co ma umożliwić wykorzystanie jej do ruchu cięższego niż obecnie. Żeby jednak uniknąć powrotu ciężkiego transportu do Augustowa, drogowcy zaplanowali południowo-wschodnią obwodnicę Augustowa.

Obecnie trwa opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej, a także z materiałami do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Analizowane są różne warianty, także ten najdłuższy, który na początku tego roku przedstawił burmistrz Augustowa (tzw. wariant samorządowy).

Odbiór Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej przewidziane jest na II kw. 2022. Ogłoszenie przetargu w systemie „Projektu i buduj” planowane jest na III kw. 2024 r., a roboty budowlane na lata 2026-2028.

Przypomnijmy, że przebudowa tej drogi budzi spory niepokój wśród mieszkańców i samorządów. Już wiosną br. powstał m.in. Komitet „Stop TIRom! Puszcza Augustowska woła o pomoc”, który ruszył ze zbiórką popisów pod petycją przeciwko przywróceniu ruchu ciężarowego na trasie krajowej w odcinku Augustów-Ogrodniki.

Powstał też Augustowski Obywatelski Komitet Protestacyjny, który wysłał list Andrzeja Adamczyka ministra infrastruktury.

Pisano w nim m.in.: „(…) Zapadły decyzje, które chcą zakłócić ciszę i spokój poprzez realizację pomysłu przywrócenia ruchu ciężkiego transportu (tirów) na spokojną do dziś trasę drogi krajowej nr 16 na odcinku Augustów- Ogrodnikí - granica państwa (szosa sejneńska) biegnącej przez tereny Puszczy Augustowskiej, przecinającej Kanał Augustowski i urokliwe tereny rzeki Czarna Hańcza. Trasa ta stanie się koszmarem dla mieszkańców tych terenów i wszystkich odpoczywających na Pojezierzu Augustowskim i Sejneńskim.(..)

Obecnie na tej trasie nie ma ruchu ciężkich pojazdów (tirów). Trasa ta przebiega przez serce Puszczy Augustowskiej, która jest chroniona w sieci Natura 2000. Trasa przecina Kanał Augustowski i jego śluzę w Przewięzi, który jest znanym zabytkiem z początku XIX wieku i został uznany za Pomnik Historii przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Pana Lecha Kaczyńskiego.

Obecnie prowadzone jest postępowanie do przygotowania wpisania Kanału Augustowskiego na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Trasa to przecina sławną i urokliwą rzekę Czarną Hańczę, która jest częścią szlaku papieskiego Jana Pawła II. Nasze tereny są atrakcyjne także dla mieszkańców dużych miast, w tym Warszawy, którzy zakupili tu nieruchomości, aby cieszyć się ciszą i spokojem. Zniszczony będzie spokój i zdrowie mieszkańców i rekreacja odpoczywających w znanych miejscowościach turystycznych takich jak: Sajenek, Studzieniczna, Wojciech, Przewięź, Serski Las, Macharce, Głęboki Bród, Frącki, Giby, Degucie, Dworczysko i Hołny Mejera. Dodatkowo według założeń GDDKiA modernizacja tej trasy nie przewiduje budowy ogrodzeń przed dziką zwierzyną. Tym samym jej wtargnięcie na jezdnię będzie dość częste, co będzie stanowić zagrożenie bezpieczeństwa uczestników przy zwiększonym ruchu pojazdów.(…)

- Jeżeli nie będzie obwodnic np. Gib lub Głębokiego Brodu, to ciężarówki nas rozjadą. Bez objazdów po remoncie będzie to samo, co mieliśmy w latach 90. Było wtedy bardzo niebezpiecznie i zdarzało się wiele wypadków- skarżą się z kolei mieszkańcy gminy Giby.

Jak informował wcześniej portal rynek infrastruktury, planowana inwestycja jest związana z potrzebami wojska. Droga krajowa na 16 Augustów - Ogrodniki znalazła się bowiem wśród tras priorytetowych dla potrzeb wojskowości. Obwodnica w założeniach ma wyprowadzić ruch tranzytowy poza miasto i przystosować trasę do potrzeb transportu wojskowego, tj. do nacisku 11,5 t/oś.

 

 

Obwodnica Białobrzeg

Obwodnica Białobrzeg będzie miała długość ok. 5 km i ominie miejscowość od wschodu. Uzyskana została decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych, a obecnie trwa analiza ofert w przetargu na opracowanie Koncepcji Programowej dla odcinka DK8 Sztabin – Augustów wraz z obwodnicą Białobrzeg oraz dokumentacji geologicznej i geotechnicznej – to ostatni etap prac przygotowawczych. Przetarg w systemie Projektuj i buduj zaplanowano na IV kwartał 2022 r. Roboty budowlane przewidziane są na lata 2024-2027.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Białobrzeg jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 8.

Obwodnica Suchowoli

Obwodnica Suchowoli ma długość aż 15,3 kilometra, dzięki czemu wyprowadzi tranzyt poza Suchowolę od strony wschodniej, ale też ominie szereg sąsiednich miejscowości: Zagórze,  Skindzierz, Chodorówkę Nową, Poświętne czy Krzywą. W ramach inwestycji powstaną m.in. trzy skrzyżowania z istniejącym układem drogowym, liczne obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska oraz przebudowane zostaną drogi lokalne.

Obwodnica Suchowoli ma już decyzje środowiskową, a prace przygotowawcze są na ukończeniu. Ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy w systemie „Projektuj i buduj” planowane jest na koniec grudnia 2020 r., a podpisanie umowy na rok 2021. Roboty budowlane realizowane będą w latach 2023-2025.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Suchowoli jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 8. Dzięki obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców. Droga krajowa nr 8 stanowi ważny korytarz o znaczeniu regionalnym łączący Białystok z Augustowem i Suwałkami.

Obwodnica Sztabina

Obwodnica Sztabina o długości 4,45 km ominie miejscowość po stronie wschodniej. W ramach przedsięwzięcia wybudowana zostanie między innymi ponad 700-metrowa estakada nad doliną Biebrzy.  Obwodnica Sztabina ma wydaną decyzję środowiskową, a prace przygotowawcze są na ukończeniu. Ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy w systemie „Projektuj i buduj” planowane jest na koniec grudnia 2020 r. , a podpisanie umowy na rok 2021. Roboty budowlane realizowane będą w latach 2023-2025.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Sztabina jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 8. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego miasta.

Obwodnica Zambrowa

To początek prac nad tą inwestycją. Przetarg na wyłonienie wykonawcy Studium Korytarzowego, Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej ma przedstawić wszystkie możliwe korytarze, którymi obwodnica mogłaby przebiegać oraz wskazać wśród nich najbardziej korzystny, zarówno dla miasta, jak i układu sieci dróg krajowych w rejonie Zambrowa. Według wstępnych prognoz realizacja południowej obwodnicy Zambrowa nastąpi w latach 2026-2028. Dzięki powstaniu obwodnicy z centrum miasta wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy na osi północ-południe z Łomży w stronę Siedlec (DK63) oraz z Łomży w kierunku na Bielsk Podlaski (DK66).

 

WYG

Źródło, foto, mapa: GDDKiA

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*