Na ponad 605 mln zł, czyli 25 mln zł za kilometr, wyceniło włosko-szwajcarskie konsorcjum projekt i budowę 24-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S61 Suwałki - Budzisko. To właśnie ten podmiot, któremu lideruje firma Impresa Pizzarotti, złożył najtańszą, spośród dziewięciu nadesłanych na przetarg ofert.
Co ciekawe, najdroższa z nich, była aż o 309 mln zł wyższa i opiewała na 914 mln zł. Tak wyceniła inwestycję - włoska firma - Astaldi.
Oferty na budowę odcinka Via Baltica Suwałki-Budzisko złożyli:
Impresa Pizzarotti & C. S.p.A - 605 580 862,90
POLAQUA Sp. z o.o. - 799 001 817,09
STRABAG Sp. z o.o. - 688 733 121,21
Trakcja PRKiI S.A. - 684 258 840,00
ITINERA S.p.A - 835 073 445,00
BUDIMEX S.A. - 731 671 650,00
Metrostav Polska S.A. - 794 659 014,20
ASTALDI S.p.A - 914 040 631,95
PORR Polska Infrastructure S.A. - 643 277 404,80
GDDKiA przyjęła w postępowaniu dwa kryteria oceny ofert. Oprócz ceny, drugim z kryteriów jest termin wykonania. Jeśli chodzi o czas wykonania inwestycji, to wszyscy oferenci zaproponowali najkrótszy z możliwych okresów realizacji – 31 miesięcy od chwili podpisania umowy, w tym:
- wykonanie projektu;
- uzyskanie decyzji ZRID;
- wybudowanie drogi ekspresowej;
- uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.
W okres samej budowy nie wlicza się miesięcy zimowych od 15 grudnia do 15 marca.
GDDKiA w Białymstoku planuje latem podpisać umowę z wykonawcą budowy odcinka S61 Via Baltica od Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku. Planowany okres realizacji inwestycji to lata 2017 - 2020. Inwestycja będzie realizowana z unijnych środków programu CEF (Connect Europe Facility).
Odcinek Via Baltica od Suwałk do Budziska wraz z obwodnicą miejscowości Szypliszki ma mieć 24,2 km. Będzie - podobnie jak cała planowana Via Baltica - drogą ekspresową. Odcinek S61 od końca budowanej właśnie obwodnicy Suwałk do granicy państwa w Budzisku ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pasy awaryjne, nawierzchnię w technologii betonu cementowego, obciążenie - 115 kN/oś. Powstaną też wszystkie niezbędne urządzenia w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska
Planowane są dwa węzły drogowe: Suwałki Północ oraz Szypliszki (wraz z obwodnicą Szypliszk), oraz cztery Miejsca Obsługi Podróżnych - po dwa w każdym kierunku (Żubryn, Budzisko). Zamówienie obejmie również budowę i przebudowę istniejącej sieci dróg w zakresie kolizji z planowaną drogą ekspresową oraz budowę dróg dojazdowych, obsługujących tereny przyległe do projektowanego pasa drogowego
Droga ekspresowa S61 jest częścią trasy Via Baltica. Stanowi fragment międzynarodowej drogi E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni ona rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego.
W Ostrowi Mazowieckiej ma odbijać na północ w stronę Łomży, Szczuczyna, Ełku i Suwałk, do granicy Polski z Litwą w Budzisku.
Nie wszyscy zadowoleni
Niezadowoleni z przebiegu drogi są m.in. mieszkańcy Osinek. Podczas prac na decyzją środowiskową, nie wzięto pod uwagę postulatów skierowania w Osinkach odcinka drogi przez państwowy las zamiast przez prywatne grunty rolne. Podczas konsultacji wiosną ubr. mieszkańcy nie wykluczali protestów z powodu zagrożenia bytu kilkunastu dobrze prosperujących gospodarstw rolnych.
W projekcie budowy drogi uwzględniono tylko cztery Miejsca Obsługi Podróżnych – po dwa w każdym kierunku. Obecnie takich miejsc jest o wiele więcej. Pewnie zostaną zlikwidowane, a pracownicy zwolnieni. Gminne Szypliszki pozbędą się wreszcie TIR-ów, ale i wielu firm usługowych, handlowych.
W kolejce trasa Szczuczyn-Raczki
Decyzję środowiskową dotyczącą tego odcinka wydano w październiku 2015 r. 15 kwietnia 2016 r. ogłoszono przetarg na projekt i budowę drogi. Wpłynęło ponad 20 ofert. Podpisanie umowy przewiduje się w trzecim kwartale 2017 r. Zakończenie robót budowlanych planowane jest w II połowie 2020 r. Koszt budowy S61 Szczuczyn-Raczki to ok. 2,1 mld zł.
Odcinek o długości 63 km przebiegać będzie przez Szczuczyn do miejscowości Szkocja k. Raczek (mijając po drodze Guty Rożyńskie, Dybowo, Borki, Zdunki Nową Wieś Ełcką, Ełk, Lega, Sędki, Wysokie, Kalinowo, Milewo, Turowo, Szkocja i dalej obwodnicą Suwałk do Budziska).
Główny węzeł komunikacyjny na tej trasie zostanie wybudowany w okolicach Nowej Wsi Ełckiej i poprowadzony zostanie w kierunku jeziora Tatarskiego Małego i dalej pomiędzy jeziorami Selmęt Mały i Selmęt Wielki w okolicach miejscowości Mrozy Wielkie. Następnie za gruntami ełckiego Parku Naukowo-Technologicznego w Ełku, objętymi strefą ekonomiczną, połączy się z drogą krajowa nr 16 (okolice Zakładów Mięsnych). Właśnie w tym miejscu usytuowany będzie duży węzeł „Ełk – Wschód” skomunikowany z obwodnicą miasta Ełku.
Dostęp do drogi będzie możliwy jedynie poprzez węzły drogowe:
- Węzeł Guty (gmina Szczuczyn).
- Węzeł Ełk- Południe (gmina Ełk) - w pobliżu msc. Nowa Wieś Ełcka.
- Węzeł Ełk- Wschód (gmina Ełk).
- Węzeł Wysokie (gmina Kalinowo).
WYG
Źródło i fot: GDDKIA