Wiele spraw w ZUS-ie można załatwić bez wychodzenia z domu. Wystarczy wcześniej umówić się
z konsultantem na wideorozmowę. Tylko w 2023 roku w województwie podlaskim eksperci ZUS-u udzielili porad online ponad 3,7 tys. klientom, a w bieżącym roku 850.
- E-wizyta to nic innego jak spotkanie z pracownikiem ZUS-u online. Poprzez połączenie wideo na przykład ze swojego smartfonu można porozmawiać z konsultantem Zakładu, nie wychodząc z domu lub przebywając poza miejscem swojego zamieszkania. Zainteresowani mogą w ten sposób uzyskać informacje m.in. z zakresu emerytur i rent krajowych oraz międzynarodowych, świadczenia wspierającego, zasiłków i zwolnień lekarskich, PUE ZUS, ulg i umorzeń, ubezpieczeń i składek, czy świadczeń rodzinnych- informuje Katarzyna Krupicka, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.
Usługa ta dostępna jest również w języku migowym i ukraińskim. Mogą z niej także skorzystać osoby
z niepełnosprawnością słuchową, a także niewidzące i niedowidzące. Na konsultacje online można umówić się w dni robocze w godzinach 9.00-14.00 samodzielnie albo z opiekunem faktycznym lub prawnym, a także z udziałem tłumacza języka obcego.
Jak umówić e-wizytę
- Aby skorzystać z e-wizyty, nie trzeba instalować żadnych aplikacji. Wystarczy mieć dostęp do internetu oraz urządzenie wyposażone w kamerkę i mikrofon np. smartfon, tablet czy komputer. Rozmowę online można zarezerwować na dwa sposoby - poprzez stronę internetową zus.pl/e-wizyta lub przez aplikację mObywatel wchodząc w zakładkę „Usługi” i wybierając kafelek „e-wizyta w ZUS”. Następnie należy wybrać temat rozmowy, wpisać kod pocztowy miejsca zamieszkania lub siedziby swojej firmy i wybrać dogodny dzień i godzinę spotkania. Jeśli dostępne terminy nie pasują, można umówić się na spotkanie z ekspertem z innego oddziału. Rezerwując wizytę przez stronę internetową, trzeba uzupełnić jeszcze swoje dane takie jak: imię, nazwisko, PESEL, numer telefonu oraz adres
e-mail. Na koniec, pozostaje nam tylko potwierdzenie rezerwacji – wyjaśnia rzeczniczka.
Jak połączyć się z ekspertem ZUS
Po umówieniu e-wizyty klient otrzyma maila z potwierdzeniem wideorozmowy i linkiem do spotkania. ZUS przypomni mu o tej wizycie mailem dzień przed konsultacją, a także w dniu e-wizyty sms-em, jeśli na etapie rezerwacji podał numer telefonu. - Aby połączyć się z pracownikiem ZUS-u, należy w wybranym dniu i godzinie spotkania online otworzyć link otrzymany w mailu. Osoby, które rezerwowały taką wizytę w aplikacji mObywatel mogą połączyć się z konsultantem bezpośrednio z aplikacji poprzez dotknięcie przycisku „Dołącz do spotkania”. Jeśli w czasie spotykania chcemy uzyskać dane ze swojego konta, musimy pokazać do kamery dokument tożsamości – tłumaczy rzeczniczka.
Nie możesz skorzystać z e-wizyty – odwołaj
ZUS przypomina, że w każdej chwili można odwołać umówioną e-wizytę. Wystarczy kliknąć link „Zrezygnuj z e-wizyty”, który znajduje się w wiadomości potwierdzającej rejestrację. Dzięki temu na taką rozmowę będzie mógł umówić się ktoś inny, kto potrzebuje informacji czy porady eksperta ZUS-u. W województwie podlaskim tylko 2023 roku na 5412 umówionych e-wizyt 3 671 klientów skorzystało z rozmowy wideo z konsultantem ZUS-u. 763 osoby, które zrezygnowały z takiej formy kontaktu, pamiętały, aby swoją wizytę anulować, ale niestety aż 976 klientów już nie wykonało tej czynności i w konsekwencji nikt nie skorzystał z e-wizyty. Tą metodę kontaktu najczęściej wybierają osoby, które chcą uzyskać informacje w sprawach dotyczących ubezpieczenia i składek(2,7 tys.). Nieco rzadziej z wideorozmowy korzystają klienci, którzy chcą porozmawiać o emeryturach, rentach i świadczeniu wspierającym (489), czy zasiłkach (463).
Katarzyna Krupicka
regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego