04.10.2021

Finansowanie dostawców. Zarządzanie łańcuchem dostaw

Przedsiębiorstwa, sprzedające produkty bądź dostarczające usługi, powinny odpowiednio zarządzać łańcuchem dostaw, aby osiągnąć sukces.

Łańcuch dostaw jest procesem, na który składa się projektowanie, realizowanie oraz kontrolowanie przepływów produktów.

Celem zarządzania łańcuchem dostaw jest zwiększenie wydajności oraz efektywności ekonomicznej przedsiębiorstwa. Bardzo często proces ten kojarzony jest jedynie w ujęciu logistycznym, aby zminimalizować koszty i skrócić czas realizacji zamówień czy zoptymalizować poziom zapasów. Są to bardzo ważne aspekty, jednakże przedsiębiorstwa często zapominają o koordynacji wszystkich typów przepływów w łańcuchu dostaw:

  • informacji,
  • produktów,
  • gotówki.

Płynność finansowa

Przedsiębiorstwa, wystawiające faktury za sprzedane produkty bądź dostarczone usługi
z odroczonym terminem płatności, są szczególnie narażone na ryzyko pogorszenia płynności finansowej. Może być ono konsekwencją niezapłaconych faktur, jak również nagłą potrzebą posiadania środków pieniężnych na bieżącą działalność. Jest to spowodowane faktem, że odbiorca w takim przypadku ma określony czas na uregulowanie swoich zobowiązań, natomiast dostawca tym samym zamraża swój kapitał aż do otrzymania należności za daną fakturę. Stąd też płynność finansowa jest jednym z najważniejszych aspektów,
aby przedsiębiorstwo miało możliwość przetrwania oraz rozwoju na rynku. Zarządzanie płynnością finansową polega na podejmowaniu działań, kontrolujących wartość oraz termin otrzymania strumieni pieniężnych w przedsiębiorstwie.

Inteligentne zarządzanie ilością gotówki w łańcuchu dostaw.  

Dbanie o odpowiednią płynność finansową w przedsiębiorstwie jest procesem ciągłym, który wymaga stałej kontroli i natychmiastowej reakcji na uwarunkowania zewnętrzne. Dlatego inteligentne zarządzanie ilością gotówki w łańcuch dostaw jest bardzo ważnym aspektem
w procesie zarządzania przedsiębiorstwem. Optymalny poziom środków pieniężnych pozwala na regulowanie bieżących zobowiązań oraz na zapłatę nieprzewidzianych wydatków
w przedsiębiorstwie. Natomiast utrzymywanie wysokiego salda gotówki jest zbędne z uwagi na fakt ponoszenia kosztów utraconych korzyści. Z drugiej strony stały niedobór gotówki powoduje konieczność natychmiastowego zadłużania się w instytucjach finansowych
i ponoszenia wysokich kosztów z tego tytułu. Edukacja przedsiębiorstw w tym zakresie jest niezwykle ważna i pomaga zwiększać świadomość istotności płynności finansowej przedsiębiorców.

Idąc pod prąd wszelkim trendom, które polegają na opóźnianiu płatności, kupowaniu na raty czy zaciąganiu pożyczek bez kontroli zadłużenia, firma Smart Faktor S.A. proponuje usługę FINTEQ, a więc innowacyjne podejście do finansowania łańcucha dostaw. Łączy ona zarządzanie ilością gotówki wraz z dbaniem o relacje między odbiorcami a dostawcami.

Najważniejszym celem usługi jest umożliwienie dostawcom samodzielnej decyzji odnośnie tego, kiedy oraz ile gotówki potrzebują. Wypłacanie zarobionych pieniędzy, które są zamrożone w fakturach przez okres terminu płatności, pozwala na inteligentne zarządzanie ilością gotówki w łańcuchu dostaw bez zwiększenia zadłużenia swojego przedsiębiorstwa.

(materiał partnera)

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*