Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała w piątek, 21 czerwca umowę na zaprojektowanie i budowę 24-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Sokółka – Czarna Białostocka.
To ostatni fragment S19 pomiędzy granicą Państwa w Kuźnicy a Białymstokiem, wchodzący w etap realizacji. Ma być gotowy w 2028 roku.
Na pozostałych odcinkach S19 na północ od Białegostoku albo już trwa budowa: Kuźnica – Sokółka, Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód, albo prowadzone są prace projektowe po podpisaniu umów także w systemie Projektuj i Buduj: Czarna Białostocka – Białystok Północ, Białystok Północ – Dobrzyniewo.
Tranzyt poza miejscowościami
Podlaski odcinek S19 Sokółka – Czarna Białostocka ma długość 24,1 km i będzie przedłużeniem budowanej już S19 z Kuźnicy do Sokółki. Umożliwi, poprzez obwodnice, wyprowadzenie ruchu drogowego z miejscowości: Sokółka, Geniusze, Straż i Czarna Białostocka. Jednocześnie, miejscowości te zostaną podłączone do drogi S19 poprzez planowane do wykonania cztery węzły drogowe: Sokółka Zachód, Geniusze, Straż i Czarna Białostocka.
Standardowa „eska”
Powstanie droga ekspresowa, o dwóch jezdniach, każda po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnym. Rodzaj nawierzchni, z asfaltu czy z cementu, wybierze wykonawca. Droga zostanie wykonana uwzględniając kategorię ruchu KR6 i nośność nawierzchni do 11,5 t/oś. Powstaną 22 obiekty mostowe, dziewięć z nich będzie pełniło funkcje przejść dla zwierząt, a dwa będą obiektami nad linią kolejową nr 6 i nr 57 oraz linią kolejową kolejki wąskotorowej. Wykonanych zostanie także siedem przepustów umożliwiających migrację zwierząt małych i płazów.
Wykonawca ma na realizacje zadania 39 miesięcy (bez wliczania dwóch okresów zimowych na etapie robót) od podpisania umowy. W ciągu pierwszych 10 miesięcy opracuje dokumentację projektową niezbędną do złożenia wniosku o wydanie decyzji o realizacji inwestycji drogowej (ZRID).
Zakłada się że jej procedowanie zajmie siedem miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca.
Zgodnie z powyższymi terminami budowa w terenie powinna rozpocząć się pod koniec 2025 r. Przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego kierowcy z nowej trasy skorzystają w 2028 r.
Długie procedury odwoławcze
Przetarg na odcinek Sokółka – Czarna Białostocka ogłoszono 30 czerwca ubiegłego roku. Oferty złożyło 12 firm. Wszyscy wykonawcy zadeklarowali maksymalne okresy gwarancji, jakości (10 lat) oraz zagospodarowanie 100 proc. destruktu. W tej sytuacji decydowała cena, a najniższą ofertę w wysokości 828,8 mln zł złożyła firma Stecol Corporation.
23 listopada 2023 r. ogłoszono wybór najkorzystniejszej oferty, firmy Stecol, a 4 grudnia konkurująca w przetargu firma POLAQUA wniosła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Wyrokiem z 22 grudnia 2023 roku KIO przyznało jednak rację GDDKiA i oddaliło odwołanie.
Nie zraziło to jednak odwołującej się firmy, która skierowała sprawę do sądu. Skarga na wyrok KIO złożona 29 stycznia 2024 została oddalona przez Sąd Okręgowy w Warszawie 24 maja 2024.
Stecol na polskim rynku
Chińska firma nie jest debiutantem na polskim rynku. W latach 2019 - 2023 zrealizowała, w systemie Projektuj i buduj, drogę ekspresową S14 od węzła Aleksandrów Łódzki do węzła Emilia. Obecnie buduje odcinek autostrady A2 Groszki – Siedlce Zachód, a w czerwcu ubiegłego roku podpisała umowę na realizację S12 w woj. Lubelskim, na odcinku Dorohucza – Chełm.
S19 w województwie podlaskim
Po podpisaniu 21 czerwca 2024 roku umowy, realizacja drogi ekspresowej S19 w woj. podlaskim wygląda następująco:
1. Kuźnica – Sokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), trwają prace budowlane;
2. Sokółka – Czarna Białostocka, dł. 24,1 km, umowa z wykonawcą (w systemie P&B) podpisana 21 czerwca 2024 r.
3. Czarna Białostocka – Białystok Północ, dł. 12,34 km, umowa z wykonawcą (w systemie P&B) podpisana;
4. Białystok Północ – Dobrzyniewo, dł. 9,47 km, umowa z wykonawcą (w systemie P&B) podpisana;
5. Krynice - Dobrzyniewo – Białystok Zachód, dł. 10,2 km, w realizacji – mamy ZRID, odcinek w budowie od marca bieżącego roku;
6. Białystok Zach. – Białystok Księżyno, ok. 16,6 km, otrzymaliśmy nową decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji (DŚU), ponownie złożono odwołania i aktualnie sprawa jest procedowana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska;
7. Białystok Księżyno – Białystok Południe, ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65, otrzymaliśmy nową DŚU; ponownie złożono odwołania i aktualnie sprawa jest procedowana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska;
8. Białystok Południe – Deniski, ok. 15 km, otrzymaliśmy nową DŚU; ponownie złożono odwołania i aktualnie sprawa jest procedowana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska;
9. Deniski – Haćki, ok. 6,6 km, w realizacji – oczekujemy na ZRID;
10. Haćki – Bielsk Podlaski Zachód, ok. 11,2 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, trwa budowa;
11. Bielsk Podlaski Zachód – Boćki, ok. 12,2 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, trwa budowa;
12. Boćki – Malewice, ok. 15,9 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, trwa budowa;
13. Malewice – Chlebczyn, ok. 25,1 km, w realizacji – uzyskaliśmy ZRID; trwa budowa;
* Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, ok. 2,8 km (GP), w realizacji – jest ZRID, trwa budowa.
Źródło i fot: GDDKiA