15.02.2013

Fundusze unijne na Rail Baltica zmniejszono o 10%

Szacuje się, że projekt Rail Balticy wyniesie około 3,48 miliarda euro, z czego 75% zostanie sfinansowane przez Unię Europejską (UE). Takie były dane dostarczone przez litewskiego ministra Transportu i Komunikacji  - Rimantasa Sinkeviciusa  podczas posiedzenia Rady Ministrów  RL, w środę, 13 lutego br.  na temat studium wykonalności linii kolejowej Rail Baltica.

 

W przeciwieństwie do ministra gospodarki Estonii,  Sinkevicius ma wątpliwości, co do możliwości uruchomienia Rail Baltica już w 2022 roku.

 

"Projekt, według autorów studium wykonalności trasy na obszarze państw nadbałtyckich, może być realizowany przez spółkę złożoną z przedstawicieli Litwy, Łotwy i Estonii. Każdy kraj będzie miał taką samą liczbę akcji w tej spółce joint i może zorganizować realizację projektu "- powiedział minister. Litwa będzie mieć około 33% akcji.

 

Projekt ma być realizowany ze środków unijnych. Minister Sinkevicius mówił, że początkowa wersja zakładała 85% dofinansowanie. Tymczasem obecna wersja mówi tylko  o 75%, czyli nastąpił spadek o 10% współfinansowania przez UE.

 

Rail Baltica, po wschodniej stronie polskiej granicy, połączy Tallin, Rygę i Kowno (Litwa). Ponieważ prędkość pociągu będzie dochodzić tu do 240 km/h przejazd z Tallina do litewsko-polskiej granicy powinien trwać około 4 godzin.


udostępnij na fabebook