07.03.2024

Historyczny moment - rozpoczęły się prace na najgorszej na Litwie drodze Wilno - Utena

To bez wątpienia bardzo dobra wiadomość nie tylko dla litewskich, ale i polskich oraz innych zagranicznych kierowców.

Droga Wilno - Utena od czasów odzyskania niepodległości Litwy przez wszystkich Litwinów i gości kraju nazywana była najgorszą drogą

Na początek 30 km dobrej drogi

W czwartek, 7 marca na autostradzie Wilno-Utena rozpoczęły się prace remontowe na odcinku od Molėtai do Uteny. Via Lietuva (dawniej Litewska Dyrekcja Dróg Autostradowych) planuje w tym roku zakończyć przebudowę prawie 30-kilometrowego odcinka jedynej w kraju drogi z płyt cementowo-betonowych.

Na początku lutego w litewskim Ministerstwie Transportu podpisano umowę na przebudowę drogi z Molėtai do Uteny, nazwaną „Budowlą stulecia”. Wartość prac na 30-kilometrowym odcinku od Molėtai do Uteny wynosi 61 mln euro z VAT. Planowane prace rekonstrukcyjne przeprowadzi spółka akcyjna HISK, która wygrała przetarg publiczny ogłoszony przez Via Lietuva.

- Podobnie jak wiele osób, osobiście nie mogłem się doczekać tego dnia, kiedy w końcu odejdziemy od dziesięcioleci rozmów i wspólnych obietnic do prawdziwej pracy. Zawsze podkreślałem, że przebudowa tej ważnej dla całego regionu Litwy Północnej drogi jest jednym z naszych najważniejszych priorytetów, dlatego dołożyliśmy wszelkich starań, aby prace – mimo wielu przeszkód – ostatecznie ruszyły z punktu śmierć. I dzisiaj jest ten dzień - mówi minister transportu Marius Skuodis, który symbolicznym rozłupaniem pierwszej płyty betonowej zapoczątkował prace.

 

 

Zakończenie prac w 2024 roku

- Wiele mówiło się o zużytym betonie i planowanej „budowie stulecia”, a obiecywano je przez dziesięciolecia. Rozpoczynając w zeszłym roku prace na tej drodze w pobliżu miasta Utena, zaznaczaliśmy, że dołożymy wszelkich starań, aby kontynuować prace rewitalizacyjne Wilno - Utena. Cieszymy się, że udało nam się osiągnąć cele wyznaczone wspólnymi wysiłkami i dzisiaj wreszcie zaczyna się prawdziwa praca na tej drodze. Co więcej, rozpoczęte dziś prace powinny zostać szybko dokończone, a nowa droga łącząca Molety i Utena zostanie oddana dla użytkowników dróg pod koniec tego roku – mówi dyrektor generalny Via Lietuva Marius Švaikauskas.

Przypominamy, że w październiku 2023 roku rozpoczęto prace na odcinku tej głównej drogi w pobliżu miasta Utena. Zakończenie prac w tym miejscu planowane jest na trzeci kwartał tego roku.

Nowoczesne rozwiązania

Podczas przebudowy drogi z Molėtai do Uteny planowany jest remont dwóch pasów ruchu, instalacja przystanków autobusowych z pawilonami, ciągów pieszych i nowoczesnego oświetlenia. Na tym odcinku drogi planuje się także montaż ogrodzeń siatkowych i poziomych barierek zabezpieczających przed migracją zwierząt, co wpłynie na zmniejszenie liczby wypadków drogowych podczas migracji zwierząt. Uwzględniając rejestrowane potoki pojazdów na drodze, po zamodelowaniu potoku ruchu, na skrzyżowaniach na odcinku remontowanym planuje się utworzenie dodatkowych pasów do skrętu w lewo.

Kolejne odcinki autostrady jeszcze w tym roku

Obecnie przygotowywane są także projekty prac technicznych przebudowy pozostałego, prawie 43-kilometrowego odcinka drogi Wilno-Utena na odcinku Riešė – Molėtai. Po zakończeniu projektowania zostaną ogłoszone przetargi publiczne na prace przebudowy. Po pomyślnym zakończeniu tych procedur, w tym roku rozpoczną się pierwsze prace na odcinku od Riešė do Molėtai.

Ważna arteria

Droga Wilno-Utena stanowi ważne połączenie stolicy kraju - Wilna i Uteny, z innymi obszarami regionu północno-wschodniego. Dziennie tą drogą przejeżdża łącznie blisko 9 tys. środków transportu.

Droga Wilno-Utena od czasów odzyskania niepodległości przez wszystkich Litwinów i gości kraju nazywana jest najgorszą drogą. Autostrada ta została wybudowana w latach 1979-1985 i jest jedyną drogą w kraju o nawierzchni betonowej. Od zakończenia budowy droga nie była poważnie naprawiana aż do lat 2008-2009, kiedy to poszerzono ją na odcinku od 10 do 16 kilometra do 4 pasów ruchu. Nieco później, w latach 2019-2021, te same prace wykonano na dystansie od 16 do 21,5 km. Wstrzymane od wielu lat prace modernizacyjne drogi Wilno-Utena wreszcie ruszyły z sukcesem.

 

 

WYG

Źródło i fot: Ministerstwo Transportu oraz Dyrekcja Dróg Autostradowych RL

udostępnij na fabebook