Przedsiębiorcy rozliczający się w Urzędzie Skarbowym w Suwałkach mogą się z nimi zapoznać na szkoleniu, które odbędzie się w piątek, 13 grudnia.
- Od nowego roku wejdzie w życie wiele istotnych zmian dotyczących podatku VAT dla przedsiębiorców. Chcemy pokazać, na co zwrócić uwagę, co będzie trzeba zmienić w prowadzeniu dokumentacji podatkowej – mówi Grzegorz Krysa, główny księgowy suwalskiej skarbówki.
Drugi temat szkolenia będzie dotyczył błędów, które są najczęściej popełniane przez podatników.
- W większości są to błędy bardzo banalne – pomyłki w adresie, w podsumowaniu, w zastosowaniu stawki podatkowej. Chcemy je uwidocznić, wyjść na potrzeby podatnika, aby przedsiębiorcy i wszyscy inni płacący podatki nie musieli narażać się na stres związany z poprawkami – mówi Krysa.
Przedstawiciele skarbówki będą również przekonywać do e-deklaracje. Pomimo tego, że taka forma rozliczenia się jest od kilku lat szeroko promowana w mediach, wielu podatników wciąż z niej nie korzysta.
- Warto rozliczać się przez e-deklaracje. Jest to bardzo wygodna forma. Poza tym można uniknąć wielu błędów, bo system automatycznie je wyłapuje – przekonuje księgowy.
Szkolenie dla przedsiębiorców rozpocznie się w piątek o 11.00 w sali konferencyjnej Urzędu Skarbowego w Suwałkach (wejście od strony tzw. „zegara milenijnego”), przy ul. 1-Maja 2A w Suwałkach. Podobne odbędzie się rownież tego samego dnia o 10.00 w Augustowie.
A oto lista najczęściej popełnianych błędów w deklaracjach VAT:
Najczęściej popełniane błędy w składanych informacjach podsumowujących VAT-UE:
- niezłożenie informacji podsumowującej, pomimo istniejącego obowiązku,
- niezachowanie terminu złożenia informacji podsumowującej,
- podawanie błędnych numerów identyfikacyjnych VAT kontrahentów,
- wykazywanie transakcji z jednym kontrahentem w kilku pozycjach,
- niezgodność wykazywanych kwot w informacji VAT-U z wykazywanymi wartościami w deklaracjach VAT
- nieprawidłowe korygowanie informacji podsumowujących
Błędy w deklaracjach VAT:
- błędna kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji (poz. 37),
- nieaktualny wariant deklaracji,
- błędy rachunkowe,
- zaokrąglenia wyliczonego podatku z wartości netto,
- wstawianie tej samej daty upływu terminu płatności i daty wystawienia faktury w załączniku VAT-ZD
Błędy w deklaracjach VAT składanych drogą elektroniczną:
- błędna kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji (poz. 37),
- brak uzasadnienia przyczyn złożenia korekty (zbyt lakoniczne uzasadnienie) przy składanej korekcie deklaracji,
- wstawianie tej samej daty upływu terminu płatności i daty wystawienia faktury w załączniku VAT-ZD,
- skierowanie deklaracji do niewłaściwego US,
- błędy literowe w nazwisku, imieniu, nazwie firmy,
- kilkukrotne wysłanie tej samej deklaracji (deklaracji za ten sam okres),
- wpisywanie kwoty remanentu likwidacyjnego do VAT-ZZ (odrębny druk, który należy złożyć do urzędu),
- błędnie dołączane wnioski VAT-ZZ i VAT-ZT do deklaracji VAT z wykazaną kwotą do zwrotu.