Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła szczegóły dotyczące inwestycji kolejowych, które zostaną zrealizowane w latach 2020-2034.
Program inwestycyjny CPK zakłada budowę sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości, które połączą większość regionów Polski z Warszawą i planowanym CPK w czasie do 2, 5 godziny.
Na plan tych przedsięwzięć składa się w sumie dwanaście tras, w tym dziesięć szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK i które mają zostać zrealizowane do końca 2034 roku.
Spółka poinformowała, że pierwsze prace przygotowawcze ruszą już w tym roku i obejmą odcinki o długości 563 km. Już w tym roku ruszą prace na odcinkach: Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica z Czechami; Ostrołęka – Łomża; Trawniki – Krasnystaw – Zamość; Łętownia – Rzeszów; a także Chybie – Jastrzębie-Zdrój – Godów – granica z Czechami.
Wskazane przez spółkę CPK inwestycje będą przygotowywane w pierwszej kolejności, żeby rozpocząć prace w 2023 roku. Harmonogram zakłada wówczas roboty ziemne, roboty budowlane, prace nad usuwaniem kolizji z infrastrukturą podziemną i przygotowywanie terenu do robót zasadniczych.
W naszym województwie
Według założeń Programu Kolejowego CPK, w woj. podlaskim wybudowanych ma zostać 56 km linii kolejowej nr 29, prowadzącej z Ostrołęki przez Łomżę i Kolno do Giżycka. Dzięki tej inwestycji, po przeszło 25 latach połączenie kolejowe odzyska Łomża, jedno z największych polskich miast bez kolei, skąd do Warszawy dojedziemy w 1 godz. 15 min., a do CPK w 1 godz. 35 min.
Program CPK obejmuje również powstanie odcinka Milanów – Biała Podlaska – Fronołów, czyli fragmentu tzw. Magistrali Wschodniej, łączącej bezpośrednio Białystok, Lublin i Rzeszów. Dzięki niej szybciej dojedziemy z Białegostoku: do Lublina (w 3 godz. 5 min. zamiast obecnych 5 godz. 35 min.) i do Rzeszowa (w 4 godz. 45 min. zamiast 7 godz.).
– Inwestycje CPK uzupełnią brakujące połączenia istniejącej sieci kolejowej – wyjaśnia Maciej Kaczorek, dyrektor Biura Planowania Kolei w CPK. – Linia Milanów – Biała Podlaska – Fronołów, choć powstanie zaraz za granicą województwa podlaskiego, stworzy bezpośrednie połączenie Białegostoku, Lublina i Rzeszowa oraz zapewni nowe możliwości w ruchu pasażerskim i towarowym – dodaje.
Dzięki inwestycjom kolejowym CPK znacząco poprawi się dostępność komunikacyjna regionu. Zgodnie z założeniami inwestora, aż 81 proc. mieszkańców województwa podlaskiego będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości.
Warmińsko - mazurskie
W woj. warmińsko-mazurskim w ramach inwestycji CPK planowany jest nowy 74-kilometrowy odcinek linii nr 29, biegnącej z Giżycka przez Orzysz i Pisz (dalej przez Łomżę do Ostrołęki). Linia ta stanowi fragment zupełnie nowego korytarza kolejowego łączącego - najkrótszą trasą - serce Mazur z Warszawą i CPK.
Przygotowania do budowy nowej linii kolejowej Łomża - Pisz - Giżycko rozpoczną się w 2021 roku. Planowana linia kolejowa nr 29 stanowi fragment ciągu nr 3 łączącego Warszawę i CPK z Mazurami i Podlasiem. Po jej realizacji Łomża i Kolno zostaną włączone do sieci kolejowej, a Ostrołęka i Pisz do sieci połączeń dalekobieżnych. W 2031 roku z Pisza do Warszawy dojedziemy w 1 godz. 45 min. i z Giżycka w 2 godz. 25 min.
– Nowa linia kolejowa łącząca Giżycko, Orzysz i Pisz z centralną częścią kraju w znaczący sposób zwiększy dostępność transportową Mazur. Szacujemy, że pociągi z Warszawy do Giżycka będą mogły dojechać o połowę szybciej niż obecnie – mówi Michał Jasiak, koordynator ds. projektów kolejowych CPK.
Natomiast połączenie ze stolicą i nowym lotniskiem Olsztyna i Elbląga, czyli dwóch największych miast woj. warmińsko-mazurskiego, poprawi się dzięki dalszej modernizacji istniejących linii nr 9 i 216, a także dzięki budowie na terenie Mazowsza nowej linii nr 20 (Warszawa Choszczówka – Kątne k. Nasielska).
Zaprezentowana podczas konsultacji wersja zakłada, że możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Warszawy: do Olsztyna 1 godz. 40 min. (obecnie najkrótszy czas to 2 godz. 40 min.), do Elbląga 2 godz. 20 min. (dziś najkrótsza podróż na tej trasie zajmuje 3 godz.), a do Giżycka - 2 godz. 25 min. (zamiast obecnych 4 godz. 30 min.).
Dzięki inwestycjom CPK na Warmii i Mazurach, 76 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dalekobieżnych, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną Warmii i Mazur.
WYG
Źródło, mapa: CPK. Fot. PKP PLK