Na inwestycje w projekcie budżetu wojewódzkiego przewidziano 132 mln zł na realizację 34 zadań, w tym na inwestycje drogowe - 44 mln zł na 18 zadań.
Według wyników przeglądów, przeprowadzonych przez służby drogowe, natychmiastowej interwencji i napraw w standardzie remontu kapitalnego wymaga co najmniej 30 proc. długości dróg wojewódzkich, znajdujących się w złym lub bardzo złym stanie technicznym. Koszt odnowy 1 km drogi waha się obecnie w granicach 0,6-0,9 mln zł.
W naszym rejonie planuje finansowanie następujących inwestycji:
1. Kontynuowanie przebudowy drogi wojewódzkiej Nr 664 od km 51+120 do km 62+516,98 na odcinku Lipsk - Granica Państwa. Koszt 71 891 000, wydatki w 2021 roku - 12 457 640 zł.
Jest to kontynuacja zadania realizowanego w latach 2019-2021 ze środków budżetu państwa - Funduszu Dróg Samorządowych, zgodnie z umową dotacyjną z dnia 17 września 2019 r. Jego wykonanie wynika z potrzeby doprowadzenia stanu technicznego drogi i obiektów inżynierskich do oczekiwanego standardu użytkowego w celu poprawy jakości obsługi komunikacyjnej terenów przygranicznych - głosi uzasadnienie.
Przypomnijmy, że Podlaski Wojewódzki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku wraz z obwodem grodzieńskim otrzymały przed wieloma miesiącami 2 374 999,05 euro na projekt „Rozwój współpracy partnerskiej na rzecz poprawy infrastruktury drogowej położonej na pograniczu województwa podlaskiego i Grodna” w ramach Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina 2014-2020. Polski rząd dorzucił 65 mln zł na modernizację prawie 11,5 km drogi wojewódzkiej z Lipska do granicy z Białorusią. Pod koniec października 2019 roku ruszyły prace.
Z kolei białoruski partner przebudował już drogę regionalną nr 6054, która obejmuje dwa obszary wiejskie: wieś Racicze i wieś Sopoćkinie. Całkowita długość zrekonstruowanej drogi wynosi 5,8, km która leży w ciągu trasy nr Н-6054 Grodno-Sopoćkinie.
Wszystko po to, by otworzyć wreszcie przejście graniczne Lipszczany - Sopoćkinie. Jeszcze podczas wbijania pierwszej łopaty pod modernizację drogi z Lipska do granicy marszałek województwa podlaskiego Artur Kosicki powiedział, że jest to bardzo ważna inwestycja, bo samorządy po obu stronach granicy chcą powstania w Lipszczanach przejścia granicznego na potrzeby ruchu osobowego i samochodów o masie do 3,5 tony, które mogłoby odciążyć inne polsko-białoruskie przejścia graniczne, ale też służyłoby rozwojowi gospodarczemu i turystycznemu województwa.
Marszałek Artur Kosicki podkreślił, że samorząd województwa nie przeznacza na tę drogę żadnych środków, jest w pełni realizowana z budżetu państwa.
Droga na Białoruś i przejście graniczne
Władze województwa podlaskiego oraz obwodu grodzieńskiego (Białoruś) starały się o budowę i otwarcie przejścia granicznego Lipszczany (gmina Lipsk, powiat augustowski) –Sofijewo (Białoruś). Za otwarciem takiego przejścia opowiedziała się już pod koniec września 2016 roku, Polsko-Białoruska Komisja ds. współpracy regionalnej, która obradowała w Białowieży. Potrzebne będą lepsze drogi po obu stronach granicy.
Przy okazji podpisania umowy o współpracy międzyregionalnej między Województwem Podlaskim a Komitetem Wykonawczym Obwodu Grodzieńskiego oraz Pikniku Bez Granic” na Kanale Augustowskim w maju 2017 roku, szefowie obu regionów: gubernator obwodu Władimir Krawcow oraz ówczesny marszałek województwa podlaskiego Jerzy Leszczyński, zgodnie oświadczyli, że jednym z kolejnych zadań, jakie przed sobą stawiają, jest otwarcie przejścia granicznego Lipszczany - Sofijewo. Miałoby ono być przeznaczone dla pieszych, rowerzystów i aut do 3,5 tony. Zdaniem Władimira Krawcowa, przyczyniłoby się ono do uproszczenia komunikacji między Grodnem Augustowem, jest to bowiem najkrótsza droga łącząca oba miasta.
Jan Wasilewski, przewodniczący Grodzieńskiego Rejonowego Komitetu Wykonawczego, podczas wizyty w Augustowie w lipcu 2017 roku, poinformował, że zmodernizowana z funduszy unijnych, w ramach projektu realizowanego z Gminą Płaska, droga po stronie białoruskiej Sofijewo - Sopoćkinie jest już przygotowana do przyjęcia polskich turystów.
Starania o otwarcie przejścia trwają już z ćwierć wieku. Zawsze na przeszkodzie stawały jakieś polityczne zawirowania w stosunkach polsko - białoruskich.
Teraz znów wydaje się to niemożliwe.
2. Budowa kładki rowerowej nad Kanałem Bystrym w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 664 w Augustowie. Koszt 4 000 0, wydatki w 2021 r. - 1 200 000 zł.
- Konieczność zabezpieczenia środków finansowych na inwestycję planowaną do realizacji w latach 2020-2022 w formule "zaprojektuj i wybuduj", na którą umowa z wykonawcą będzie podpisana w bieżącym roku. Budowa kładki zapewnieni użytkownikom Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo właściwe warunki bezpieczeństwa ruchu na tym odcinku drogi wojewódzkiej, gdyż na wysokości obiektu mostowego przez Kanał Bystry rowerzyści nie będą zmuszeni do poruszania się po nawierzchni jezdni DW664, a pojadą wydzieloną dla tego ruchu kładką - głosi uzasadnienie zarządu wojewódzkiego dla tej inwestycji.
3. Modernizacja ścieżki edukacyjnej "Drzewa i krzewy" oraz budowa dwóch wież widokowych i parkingu w Suwalskim Parku Krajobrazowym.
Tytuł projektu „Polodowcowa rynna jeziora Hańcza – ścieżka edukacyjna promująca bioróżnorodność najgłębszego jeziora w Polsce oraz okolic w ramach RPO WP – 1.056.490 zł”.
Nadzieja na inne drogi
W przyszłości ma być modernizowana droga 651 Sejny - Smolany - Szypliszki oraz 653 Sejny - Poćkuny i nr 663Sejny - Pomorze.
W budżecie na 2020 rok były zabezpieczone pieniądze na badania geotechniczne podłoża gruntowego dróg wojewódzkich nr 651 na odc. Szypliszki - Sejny i nr 653 na odc. Sejny - Poćkuny. Samorządy Puńska oraz gminy Sejny wnioskowały jesienią br. o zaplanowanie przy tych drogach chodników i ścieżek rowerowych.
Wciąż natomiast nie wiadomo, czy i kiedy zostanie wyremontowana droga Suwałki - Filipów.
- Najwcześniej inwestycja ta może być wykonana w kolejnej unijnej perspektywie na lata 2021-2027, o ile wpisze się w nowe cele tematyczne - taką odpowiedź otrzymały w grudniu 2019 roku z Urzędu Marszałkowskiego władze gminy Filipów w odpowiedzi na petycję mieszkańców. - Niestety, dostępne w obecnej perspektywie finansowej (2014 - 2020) środki pomocowe z budżetu UE przeznaczone na poprawę dostępności transportowej zostały wyczerpane.
Przy aktualnych cenach rynkowych robót budowlanych, szacunkowy koszt rozpatrywanej inwestycji to kwota na poziomie 300 mln zł (27,6 km), a do tego należy doliczyć również odszkodowania za nieruchomości zajęte pod drogę”.
Przypomnimy, że modernizacja tej dogi była zaplanowana już na 2017. Inwestycja miała obejmować również budowę obwodnicy tej miejscowości. Wstępny koszt modernizacji szacowano wówczas na nieco ponad 105 milionów złotych.
Inne inwestycje
Jest nadzieja, że wreszcie zagospodarowany zostanie budynek po byłej szkole Podstawowej w Smolnikach.
Zarząd Województwa podlaskiego wspólnie ze Szpitalem Psychiatrycznym w Suwałkach planują utworzenie pierwszego w Europie ośrodka leczenia psychicznych zaburzeń pokovidowych.
Koszt tej inwestycji to 8 milionów złotych. O pieniądze z funduszu „ covidowych” wystąpił już marszałek województwa podlaskiego. Obiekt miałby być gotowy najwcześniejszej za 3, a najpóźniej za 6 lat.
WYG
fot. GDDKiA, fot. Admin. Grodna, Suwalki24.pl