Skrzynki mailowe działów HR są zwykle przepełnione CV dziesiątek anonimowych kandydatów. Co zrobić, by wyróżnić się z tłumu? Czym przyciągnąć uwagę rekrutera?
Odpowiednim sposobem jest odpowiednie napisanie podsumowania zawodowego. Jak to zrobić? Oto krótki poradnik.
Co to jest podsumowanie zawodowe?
Jak wskazuje nazwa, podsumowanie zawodowe oznacza krótką notatkę personalną. Zawiera ona najważniejsze informacje na temat Twojego wykształcenia, dotychczasowej pracy i osiągnięć. Podsumowanie ma formę od trzech do pięciu prostych zdań. Wskazujesz w nich swoje główne atuty jako potencjalny, przyszły pracownik firmy, do której aplikujesz.
Jak przygotować się do pracy w IT? Porady znajdziesz na blog IT!
Podsumowania zawodowe znacząco ułatwiają pracę działom HR. Takie wprowadzenie do CV umożliwia rekruterom szybką selekcję i wybór właściwych kandydatów. Dobrze napisane podsumowanie sprawia, że pracodawca dowiaduje się o Tobie więcej. Notatka, umieszczona w treści e-maila lub w górnej części życiorysu, zawiera komplet kluczowych informacji na temat danej osoby w tym dotychczasowe dokonania, sukcesy i plany.
Cechy dobrze napisanego podsumowania zawodowego
Czym wyróżniają się najlepsze podsumowania zawodowe? Łączy je jedno: są zwięzłe. Nie chodzi przecież o to, by serwować rekruterom wielostronicową opowieść o karierze. Profesjonalna notatka powinna zawierać najważniejsze dane, dotyczące Twoich kompetencji, osiągnięć i doświadczenia zawodowego, można także nawiązać do zainteresowań. Pamiętaj, że na przygotowanie takiej zwięzłej, rzeczowej informacji potrzebujesz czasu. Przeanalizuj CV i wydobądź z niego fakty najistotniejsze z punktu widzenia pracodawcy.
Sprawdź oferty pracy dopasowane Twoich oczekiwań
Pisząc o swoim życiu, operuj ścisłymi danymi. Wskaż, ile masz za sobą lat pracy, warto też podać liczbę zrealizowanych z sukcesem projektów. Podkreśl swoje mocne strony i uzasadnij, w jaki sposób przyczyniły się one do Twoich osiągnięć. Być może władasz biegle językiem obcym, mającym strategiczne znaczenie w danej firmie? Masz na swoim koncie udział w prestiżowych projektach? Umieść krótką wzmiankę na temat swoich dokonań i umiejętności. Dzięki niej rekruter szybko wychwyci najważniejsze treści i podejmie decyzję o zaproszeniu Cię na rozmowę kwalifikacyjną.
Podsumowanie zawodowe: tych błędów unikaj!
Stworzenie atrakcyjnego, zwięzłego podsumowania zawodowego jest sztuką. Warto się do niego dokładnie przyłożyć i przeanalizować, tak aby było ciekawe i przekonało do Ciebie rekrutera. Uważaj także na poprawność językową – nie mogą się w nim pojawić błędy ortograficzne, stylistyczne czy interpunkcyjne. Uważaj także, aby nie przesadzić z długością. Nie tworzysz przecież własnej biografii, lecz komunikat sprzedażowy. Niestosowny jest także nadmiar przymiotników typu: kompetentny, ambitny, lubiący wyzwania. To ogólniki, którymi z pewnością nie przekonasz do siebie wymagającego rekrutera.
Podsumowanie zawodowe z założenia jest formą prezentacji kompetencji, mających znaczenie na danym stanowisku. Poważnym błędem, popełnianym przez wielu kandydatów, jest zaś brak odniesienia do wymagań, zawartych w treści ogłoszeń. Informacje, które rekruter znajduje w notatce CV, są często zbyt ogólnikowe. To szablonowe sformułowania, które nie wnoszą żadnej wartości w procesie naboru kandydatów.
Podsumowanie
Podsumowanie zawodowe jest ciekawą formą autoprezentacji. Jak za pomocą kilku zdań przyciągnąć uwagę rekrutera? Przede wszystkim zadbaj o to, by treść była krótka i rzeczowa. Unikaj szablonowości i skoncentruj się wyłącznie na opisie kompetencji kluczowych z perspektywy pracodawcy.
Chcesz obliczyć wysokość wynagrodzenia dziennego, tygodniowego, miesięcznego, a nawet rocznego? Skorzystaj z kalkulatora godzinowego.
Źródło: pracuj.pl