04.05.2022
Jak rozwinąć sklep internetowy?
Zakupy w Internecie stale zyskują nowych zwolenników. Sieć stała się powszechna, a przez to narzędzia e-commerce również weszły na wyższy poziom.
Budowa sklepu internetowego to pierwszy krok. Kolejne to rozwój działalności i budowa marki online. Sprawdź, co powinieneś zrobić, żeby rozwinąć swój sklep internetowy.
Jak stać się skutecznym sprzedawcą online?
Według badań Gemius już 77% internautów deklaruje, że robi zakupy przez Internet. Wraz ze wzrostem liczby kupujących, wzrasta również liczba przedsiębiorców, którzy mają własny sklep internetowy. Ostatnie dwa lata zmieniły rynek e-commerce. Przedsiębiorcy, którzy chcą się rozwijać, muszą na to odpowiedzieć.
Dlatego warto walczyć o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania i stworzyć sklep zgodny z wymaganiami dzisiejszych użytkowników. Według nich zakupy internetowe to przede wszystkim: dostępność 24/7, wygoda, bezpieczeństwo i niższe ceny niż w sklepach stacjonarnych.
Żeby stać się skutecznym sprzedawcą internetowym w czasach, gdy handel przenosi się do sieci, trzeba przemyślanej strategii i znajomości rynku e-commerce. Tylko wówczas masz szansę na to, żeby wyprzedzić konkurencję i odnosić sukcesy.
Jak zbudować nowoczesny e-sklep?
Już wiesz, że konkurencja na rynku e-commerce jest spora. Ale nie ma co się zniechęcać. Przeczytaj dalszą część artykułu i dowiedz się, o co musisz zadbać, żeby poprawić swoje wyniki sprzedaży. Jest kilka elementów, bez których dobry sklep internetowy nie może się obyć.
SEO dla sklepu internetowego
Jeśli już działasz na rynku e-commerce, zapewne spotkałeś się z terminem SEO (ang. Search Engine Optimization). To wszystkie działania, które mają sprawić, aby Twój sklep internetowy wyświetlał się wysoko w (bezpłatnych/organicznych) wynikach wyszukiwania na konkretne słowa kluczowe. Bez dobrego SEO nie ma szans na sukces w sieci.
W skład działań SEO wchodzi wiele elementów. Wszystkie powinny ze sobą współgrać i stale być monitorowane. Żeby skutecznie wspierać pozycjonowanie swojego sklepu internetowego, powinieneś zadbać m.in.:
- szybkość wyświetlania się sklepu,
- bezpieczeństwo swoich danych i danych swoich klientów,
- responsywność (czyli przystosowanie do różnych szerokości ekranu),
- brak pełnoekranowych reklam utrudniających przeglądanie.
To cztery podstawowe filary. Jednak pozycjonowanie SEO to także mnóstwo dodatkowych elementów takich jak:
- przyjazne adresy URL,
- linkowanie wewnętrzne,
- używanie słów kluczowych,
- tworzenie oryginalnych treści,
- pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych,
- optymalizacja meta danych,
- dbałość o bezawaryjne działanie.
Pamiętaj, że SEO to proces, a nie jednorazowa zmiana. Wciąż trzeba trzymać rękę na pulsie. Google stale ulepsza działanie swoich algorytmów, do których trzeba się przystosować, żeby uzyskiwać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
Doświadczenie użytkownika podczas e-zakupów
Kolejnym niezwykle ważnym punktem w budowaniu sklepu internetowego jest pozytywne doświadczenie użytkownika, czyli User Experience (UX). E-sklep zaprojektowany zgodnie z zasadami UX to miejsce, w którym użytkownik:
- bez problemu znajduje interesujące go informacje,
- z łatwością przechodzi przez proces zakupowy,
- czuje przyjemne doznania estetyczne podczas przeglądania strony.
Aby ułatwić klientowi zakupy, koniecznie zastosuj jasne zwroty CTA (Call to Action, czyli nawoływanie do działania), np. „kup teraz”, „dowiedz się więcej” lub „zobacz także”. Dzięki nim użytkownik łatwiej porusza się po stronie, a Ty wpływasz na jego decyzje.
Ponadto dobre UX ma znaczenie w kontekście SEO. Powstał nawet termin łączący obie strategie – SXO. To pozycjonowanie sklepu internetowego (SEO) zgodnie z doświadczeniami użytkownika (UX).
Wartościowe treści
Zadbaj o wartościowe treści na stronie swojego sklepu internetowego. W przypadku e-commerce to przede wszystkim wartościowe i intrygujące opisy produktów. Nie przez przypadek mówi się, że „content is king”.
Nie ma wątpliwości, że wysokiej jakości treści wpływają na decyzje konsumentów i wspierają Twoją działalność. Dlatego koniecznie zadbaj o:
- merytoryczne i aktualne teksty na stronie e-sklepu,
- wyczerpujące opisy produktów, które zawierają wszystkie ważne informacje,
- dobre recenzje i opinie swoich klientów (warto się nimi chwalić),
- odpowiednie nasycenie treści słowami kluczowymi.
Bądź elastyczny – zwróć uwagę na preferencje klienta
Sklep internetowy to coś więcej niż strona internetowa. Podczas projektowania i rozbudowy e-sklepu musisz zadbać o więcej aspektów. Mowa tutaj przede wszystkim o elementach bezpośrednio związanych ze sprzedażą online.
Nowoczesny sklep internetowy przyjazny użytkownikom powinien:
- udostępniać wiele metod płatności (m.in. BLIK, przelewy online, płatności kartą, GooglePay),
- udostępniać wiele sposobów dostawy (m.in. poczta, paczkomat, kurier),
- być ekologiczny (m.in. starać się unikać opakowań szkodliwych dla środowiska),
- dawać wiele możliwości kontaktu ze sklepem (m.in. telefon, e-mail, formularz, live czat, callback, wirtualny asystent).
Aktywnie promuj swój e-sklep
Reklama to coś, z czym każdy właściciel firmy musiał się zetknąć. Prowadząc sklep internetowy, również nie obędzie się bez promocji. Aby docierać do nowych klientów, koniecznie zadaj o rozwój profili firmy w mediach społecznościowych. Obecnie do najpopularniejszych Social Mediów zalicza się: Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, TikTok, LinkedIn.
Nie zapominaj również o kampaniach Google Ads, e-mail czy SMS. Promocja w różnych miejsca zwiększa szansę na zdobycie większej rozpoznawalności. Dodatkową zachętą dla potencjalnych klientów bez wątpienia będą programy lojalnościowe, atrakcyjne promocje i rabaty.
Rozwój sklepu internetowego – kto może pomóc?
Rozwój sklepu internetowego pochłania wiele czasu. Ponadto wymaga od przedsiębiorcy sporej wiedzy na temat marketingu internetowego: mechanizmów działania i bieżących trendów. Dlatego często najlepiej zgłosić się do specjalistów z agencji marketingowej.
Jeśli potrzebujesz pomocy w rozwoju swojego e-sklepu, skontaktuj się z doradcami internetowymi WeNet. To agencja interaktywna, która buduje sklepy internetowe na podstawie rozwiązania PrestaShop.
Od WeNet.pl dostajesz także wsparcie podczas rozwoju swojej działalności e-commerce, a także wszelkie narzędzia i integracje niezbędne do sprawnego działania: integracje z systemami płatności, firmami kurierskimi, systemami księgowości oraz wygodne narzędzia do komunikacji z klientami. W ten sposób w jednym miejscu dostajesz wszystko, czego potrzebujesz, żeby sprzedawać online.
(materiał partnera)