We wtorek, 19 listopada oddano do użytku obwodnicę. Niestety, to ani augustowska, ani tym bardziej suwalska szosa. To w Wilnie, z niemal półrocznym wyprzedzeniem planu, uroczyście przecięto wstęgę zachodniej obwodnicy stolicy Litwy. I dobra także wiadomość dla licznych polskich kierowców przemierzających Republikę Litewską oraz inne kraje tego regionu. Obwodnica połączyła bowiem międzynarodowy korytarz transportowy IXB (Kijów-Mińsk-Wilno-Kłajpeda) z autostradą Wilno-Poniewieżys.
Wartość II etapu budowy zachodniej obwodnicy wyniosła 211 mln. Lt. Ma ona znacząco odciążyć równoległą al. Wolności (Laisves pr.), przez którą dziennie przejeżdża ok. 30 tysięcy pojazdów.Ten odcinek obwodnicy miał być oddany do użytku dopiero w maju 2014 roku. Wykonawca, spółka Kauno Tiltai AB, wchodząca w skład polsko – litewskiego konsorcjum Trakcja, wykonała robotę prawie pół roku przed terminem. Przypomnijmy, że 18 listopada br. Spółkę Trakcja S.A. nagrodziła polska Ambasada w Wilnie za wspólny projekt Grupy. Chodzi o przebudowę odcinka kolejowego Mariampole-Szestokai w ramach budowy Rail Baltica. Całkowita wartość kontraktu to 325 milionów złotych, z czego 60% przypadnie liderowi konsorcjum – Kauno Tiltai AB, spółce należącej do Grupy Trakcja. Trakcja S.A. jest jedną z największych spółek działających w sektorze budownictwa infrastrukturalnego oraz energetyki w Polsce i na Litwie. Kauno Tiltai, zbudowały m.in. liczne drogi oraz ponad 100 mostów i wiaduktów. W Polsce do holdingu należy grupa przedsiębiorstw specjalizująca się w budowie dróg i mostów jak również sprzedaży mas i emulsji asfaltowych i innych produktów związanych z budową i utrzymywaniem dróg.
W ramach budowy II etapu wileńskiej obwodnicy zbudowano nowy sześciopasmowy odcinek drogi o długości 2,84 km, dwa dwupoziomowe skrzyżowania i dwa nowe wiadukty wraz z wjazdami i zjazdami, uporządkowano ulice L.Asanavičiutes i Pilaites w miejscach połączenia z nową obwodnicą. Zachodnia obwodnica jest budowana od Leszczyniaków (Lazdynai), poprzez Karolinki (Karoliniškes), Zameczek (Pilaite) i Justyniszki (Justiniškes) w kierunku szosy Wiłkomierskiej. Projekt składa się z trzech etapów: w ramach etapu I, który rozpoczął się w lutym 2009 roku i potrwał do stycznia 2011 roku, zbudowano odcinek między ulicami Oslo a L. Asanavičiutes. Obecnie zakończono II etap budowy obwodnicy do Zameczku (ul. Pilaites). Trzeci ma się rozpocząć w 2015 roku.Litwini przystępują też do rozbudowy swego odcinka via Balticy. Pierwszy etap zakończyli już w 1997 roku! Nieco później oddano do użytku piękną obwodnicę wojewódzkiego Marijampola. Obecne na litewskiej części via Balticy maja być wykonane jeszcze dwa pasy w każdą stronę. Planowano te zadanie zrealizować do końca 2105 roku, ale został przesunięto na rok 2018. Spowodowane to zostało przeciągającymi się procedurami wykupu prywatnych gruntów pod drogę.
Jak on to robią? – ciśnie się na usta pytanie, biorąc pod uwagę ślamazarność po polskiej stronie granicy.
Jan Wyganowski
Fot 15min.lt