Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych Autostrad złożyła do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo - Orzysz - Ełk.
- Złożenie wniosku o decyzję środowiskową kończy fazę analiz poszczególnych wariantów – powiedział Tomasz Żuchowski, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Kolejnym etapem prac, po uzyskaniu decyzji środowiskowej, będzie opracowanie szczegółowego projektu technicznego.
Rekomendowany wariant B
We wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) GDDKiA rekomenduje do realizacji wariant B, który uzyskał najkorzystniejsze wyniki w kryterium „środowisko przyrodnicze i społeczne” oraz w kryterium „funkcjonalnym” obejmującym swym zakresem długość trasy, dostępność transportową oraz wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Droga w rekomendowanym GDDKiA wariancie przebiega na trasie Mrągowo - Kosewo - Baranowo (od strony południowej) - Mikołajki - Woźnice - Drozdowo - Orzysz (od strony północnej) - Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - Ełk.
Dostęp do drogi będzie możliwy poprzez węzły znajdujące się w następujących lokalizacjach: Baranowo, Mikołajki, Woźnice, Drozdowo, Orzysz (DK63), Strzelniki, Klusy oraz Chrzanowo. Jest to trasa o długości ok. 77,5 km.
Przypomnijmy, że w minionych latach analizowano aż 41 wariantów nowego przebiegu DK16. Każdy budził różne zastrzeżenia.
Powstały zorganizowane grupy przeciwników budowy S16 w poszczególnych wariantach. Jak informuje GDDKiA, wsparcie dla budowy drogi wyraziły samorządy województwa warmińsko-mazurskiego, powiatów gołdapskiego, ełckiego, oleckiego, kętrzyńskiego, giżyckiego i mrągowskiego. Inwestycję wsparły także gminy i miasta takie jak Ełk, Giżycko, Olecko, Kętrzyn, Biała Piska czy Wieliczki. Swoje poparcie wyraził także Warmińsko-Mazurski Klub Biznesu.
Co zawiera wniosek o DŚU?
Do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (tzw. decyzji środowiskowej - DŚU) został dołączony raport o oddziaływaniu na środowisko. W tym opracowaniu dokonano szczegółowych prognoz oddziaływania drogi ekspresowej S16 na jakość wód i powietrza oraz w zakresie hałasu, a także zawarto informacje na temat oddziaływania na inne komponenty środowiska (rośliny, zwierzęta, klimat, krajobraz, zdrowie i życie ludzkie). Na podstawie wymienionych wyżej analiz wskazane zostały w raporcie proponowane rozwiązania ograniczające negatywny wpływ drogi na środowisko. Określona została m.in. lokalizacja i parametry przejść dla zwierząt, zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony wód, nasadzeń zieleni, zakres nadzoru przyrodniczego itp. Na podstawie tego raportu zostanie przeprowadzona przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie ocena oddziaływania na środowisko.
Udział społeczeństwa w przygotowaniu inwestycji
Każdy, kto jest zainteresowany oddziaływaniem planowanej inwestycji na środowisko, ma możliwość zapoznania się z ww. raportem na etapie konsultacji społecznych, które zostaną przeprowadzone przez RDOŚ w Olsztynie w trakcie procesu wydawania decyzji środowiskowej. Wcześniej, na etapie przygotowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, zostały zorganizowane spotkania informacyjne, których celem było zapoznanie społeczeństwa z proponowanymi wariantami przebiegu drogi. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom i postulatom zgłaszanym przez różne środowiska zorganizowaliśmy również debatę społeczną poświęconą rozwojowi sieci drogowej Mazur. Wzięli w niej udział przedstawiciele samorządów, organizacji pozarządowych, naukowcy, a także osoby prywatne zainteresowane inwestycją. Uczestnicy debaty, którzy mogli wypowiadać się na wideokonferencji, jak i zadawać pytania na czacie, przedstawili argumenty zarówno przeciwko, jak i za budową tej drogi.
Szczegółowy projekt techniczny kolejnym etapem
Decyzja środowiskowa jest niezbędna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Uzyskanie decyzji środowiskowej oznacza możliwość realizacji drogi w przebiegu wnioskowanym przez inwestora, przy zachowaniu uwarunkowań w zakresie oddziaływania na środowisko na etapie realizacji, a następnie eksploatacji. Kolejnym etapem prac, po uzyskaniu decyzji środowiskowej, będzie opracowanie szczegółowego projektu technicznego realizowanego jako II etap rozszerzonego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R etap II). Projekt techniczny zawiera rozwiązania geometryczne dróg, konstrukcji obiektów drogowych, obiektów inżynierskich, granice terenu zajmowanego pod inwestycję oraz przedmiary robót i kosztorysy dla kluczowych elementów przedsięwzięcia. Na II etapie STEŚ-R wykonywane są także badania geologiczne dla wskazanego w DŚU przebiegu trasy.
Rusza przetarg na przebudowę drogi krajowej nr 65 w Ełku
GDDKiA Ogłosiła 22.12.2020r. przetarg na przebudowę drogi krajowej nr 65 na prawie 5-kilometrowym odcinku ulic Przemysłowej i Grajewskiej w Ełku. Na złożenie ofert czeka do 28 stycznia 2021 roku. Zakres prac obejmuje głównie poprawę równości nawierzchni. W ramach zadania poprawiona zostanie również geometria ronda na przecięciu ulic Przemysłowej i Grajewskiej oraz zainstalowana zostanie sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Grajewskiej i Kolejowej.
Przebudowa ulic Przemysłowej i Grajewskiej w Ełku jest częścią inwestycji polegającej na modernizacji siedmiu odcinków drogi krajowej nr 65 o łącznej długości 59,1 km. Oprócz odcinka, na który ogłoszono przetarg, do rozbudowy przygotowywane są kolejne odcinki, dla których opracowujemy właśnie dokumentację:
1. Drogowe przejście graniczne Gołdap - początek obwodnicy Gołdapi,
2. Kowale Oleckie - początek obwodnicy Olecka,
3. Olecko - Gąski,
4. Gąski - Ełk,
5. Ełk - Nowa Wieś Ełcka,
6. Nowa Wieś Ełcka - granica woj. warmińsko-mazurskiego i podlaskiego.
Przetargi na rozbudowę powyższych odcinków drogowcy planują ogłosić w 2021 roku.
Źródło, fot, mapa: GDDKiA