Zapraszamy na relację na żywo


Ślepsk Malow Suwałki


Asseco Resovia Rzeszów

24.11.2024
14:45

15.08.2022

Kierowców jadących na Litwę czekają utrudnienia. Remonty dróg transgranicznych i ulic [foto]

Na Litwie, w co najmniej siedmiu rejonach i miastach, dokąd tez często jeżdżą także polscy kierowcy, intensywne przebudowywane są ulice i skrzyżowania ruchu drogowego, na których odbywa się ruch tranzytowy.

Prace te, jako ważne dla państwa projekty dróg lokalnych, są finansowane ze środków tegorocznego Programu Opieki i Rozwoju Dróg.

Z robotami drogowymi spotkamy się, m.in., w rejonie łoździejskim, Olicie, Mariampolu, Kownie, Kłajpedzie, Poniewieżu, Szawlach i rejonie Jonava.

W Olicie należy uważać na trwające prace IV etapu na ulicy ul. Santaika od skrzyżowania z ul. Pulko do skrzyżowania z ul. Likiškėlių (w tym skrzyżowanie z ul. Likiškėlių)), ruch pojazdów na ul. został zawieszona 30 września 2020r. na odcinku ulicy Likiškėlių od Santaika skrzyżowanie ulic Likiškėlių do wjazdu na parking centrum handlowego „Maxima” (schemat organizacji ruchu niżej).

W rejonie łoździejskim trwają obecnie roboty asfaltowe na ulicy Topolių w mieście Šeštokai. W 2022 r. plany gminy przewidują asfaltowanie ulic Linų, Baltosios Ančias i Paupios w Kopcewie (Kapčiamiestis), części ulicy Senamiestios w Lazdijai oraz części ulicy Kaštonų w miejscowości Seiriju.

Niestety, po polskiej stronie droga wiodąca do Kopcowa wciąż jest w nienajlepszym stanie. Jeszcze przed paroma tygodniami na żwirowej drodze była tam dziura na dziurze. Trochę ją wyrównano. Jest c prawda w polsko – litewskim programie modernizacji dróg pogranicza, ale nie wiadomo, kiedy doczeka się gruntownej przebudowy.

Po litewskiej stronie podpisano ponadto umowę na drogę Seirijai-Paserninkai-Vainiūnai. W rejonie nie będzie kolejnej zakurzonej szutrowej drogi. Zastąpi ją nowy, gładki asfalt na odcinku Seirijai-Paserninkai-Vainiūnai. Ilona Šaparauskienė. Dyrektor administracji miejskiej podpisała umowę z UAB "Alkesta" na remont kapitalny tego 3,3 km odcinka drogi.

Droga jest obecnie szutrowa. Łączy dwie ważne drogi powiatowe o znaczeniu krajowym, dzięki czemu ma tam miejsce dość intensywny ruch samochodowy. Z tego powodu o każdej porze roku, a szczególnie w okresie letnim, droga wymaga stałej konserwacji: niwelacji, żwirowania. Poważne naprawy tej drogi rozwiążą problem.

Planowane jest ukończenie wszystkich robót asfaltowych i innych robót drogowych w ciągu 12 miesięcy.

W Mariampolu podczas remontów kapitalnych odnowiono już ulice Naujoji, Nadruvos, Tvankstė w Mariampolu i Sodų w Meškučiai. Można już jeździć naprawionymi ulicami Seminarija i Sodžius. Mają teraz po prostych naprawach nową, gładką nawierzchnię asfaltową.

Często uczęszczany Park Pašešupis tętni życiem każdego dnia, a wieczorami wypełnia go po prostu gwar bawiących się dzieci, rozmowy spacerowiczów, hałas rowerzystów i skuterów. Postanowiono więc stworzyć jeszcze wygodniejszy dostęp od strony mostu R. Juknevičiusa.

Mer Mariampola, Povilas Isoda, mówi, że postanowił zamienić te wydeptane ścieżki w prawdziwe ścieżki: - Utwardziliśmy je, aby pasowały do ​​ogólnego wyglądu parku, a także wyremontowaliśmy schody przy moście, aby były bezpieczne i wygodne w użyciu. Myślę, że teraz zarówno rowerzystom, jak i pieszym będzie jeszcze wygodniej dostać się do naszego pięknego parku.

To akurat dobra informacja dla turystów.

W Poniewieżu przyspieszyła odbudowa ulic ważnych dla komunikacji regionalnej i ruchu tranzytowego

W Poniewieżu przyspieszono prace związane z odbudową infrastruktury ważnej dla komunikacji regionu – na początku września planowane jest uruchomienie ważnego dla ruchu tranzytowego ronda przy ulicach Senamiestios, S. Kerbedios i Tinklų, a do końca roku - przebudowa ul. Smėlynė. część, która na terenie miasta pokrywa się z drogą A10 Poniewieżys–Pasvalys–Ryga należącą do Via Balticy. Prace te są częściowo finansowane ze środków Programu Utrzymania i Rozwoju Dróg (KPPP), jako projekty drogowe o znaczeniu lokalnym dla państwa.

- Przebudowywana infrastruktura uliczna w Poniewieżu jest ważna zarówno dla mieszkańców miasta, jak i dla zarządzania potokami ruchu tranzytowego przez ten region. Ulica Smėlynė i skrzyżowanie ulic Senamiesti i S. Kerbedi, które są obecnie przebudowywane, charakteryzują się dużym natężeniem ruchu, to szosa „Via Baltica” w kierunku Rygi, a także w kierunku Anykščiai i Dyneburg. Fundusze państwowe pozwolą na szybszą realizację tych projektów, poprawią warunki i bezpieczeństwo ruchu oraz zmniejszą wpływ transportu tranzytowego na organizację ruchu w mieście – mówi wiceminister transportu Julius Skačkauskas.

Według władz miasta Poniewież, na skrzyżowaniu ulic Senamiestios i S. Kerbedis położonym we wschodniej części miasta przebiega ruch tranzytowy, który wpływa na drogi krajowe nr 121 Anykščiai–Troškūnai–Panevėžys i nr. 122 Dyneburg–Rokiszki–Poniewież. Średnie roczne natężenie ruchu na tym skrzyżowaniu wynosi 29 820 samochodów dziennie. Oczekuje się, że zainstalowane rondo zwiększy przepustowość potoków ruchu we wszystkich kierunkach. Instalacja tego skrzyżowania jest częścią większego projektu realizowanego przez miasto, który obejmuje przebudowę ulic Elektronikos i Tinklų oraz skrzyżowań ulic Senamiestios, S. Kerbedi, Venslaviškis i J. Biliūnas.

Na ulicy Smėlynė, która w Poniewieżu jest kontynuacją głównej drogi A10, planuje się przebudowę odcinka o długości 2 km między ul. i granice miasta. Jest to główne połączenie komunikacyjne dla przewozów pasażerskich i towarowych w kierunku Rygi. Ulica ta zostanie wyasfaltowana i zainstalowana na ul. Smėlynė i Šiaurinė. rondo, wyremontowane w pobliżu ścieżki piesze i rowerowe, zabezpieczenia ruchu.

Projekty te realizowane przez miasto Poniewież należą do siedmiu projektów realizowanych w gminach litewskich, które zostały wybrane przez komisję powołaną przez Ministerstwo Transportu jako drogi o znaczeniu lokalnym dla państwa, do sfinansowania ze środków tegorocznej KPPP. Na takie projekty przeznaczono w tym roku 16 mln euro.

WYG

Źródła i fot: Ministerstwo Transportu i Łączności RL, samorządy miast

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*