79 z 96 projektów dotyczących programu Kolej Plus przeszło do kolejnego etapu. Jeden w województwie podlaskim i 4 w warmińsko- mazurskim.
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel wziął dzisiaj udział w wideokonferencji dotyczącej podsumowania I etapu Programu Kolej Plus i przedstawienia listy wniosków zakwalifikowanych do II etapu Programu.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowała o zakończeniu oceny formalnej wniosków zgłoszonych do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku. 79 zgłoszonych propozycji spełnia kryteria i cele Programu i może być zakwalifikowanych do II etapu naboru.
PKP PLK SA oceniły pod względem formalnym 96 wniosków złożonych przez samorządy do Programu Kolej Plus. 79 z propozycji (ponad 80 proc.) spełniło wymagania formalne naboru i zostało zakwalifikowanych do II etapu. Projekty te spełniają cel Programu. Wnioskodawcy dostarczyli wymagane informacje o projektach, m.in.: dane o uwarunkowaniach społecznych, zakładanych efektach projektów wraz ze wskazaniem oczekiwanych czasów przejazdu, szacunkowych kosztach oraz ujęciu projektów w dokumentach strategicznych. Samorządy zadeklarowały także wolę współfinansowania inwestycji.
Teraz zadaniem samorządów będzie m.in. opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych projektów zwiększających dostępności do kolei.
Projekty z naszego regionu:
Województwo Podlaskie
Stworzenie ciągu komunikacyjnego Łomża – Białystok poprzez rewitalizację wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo oraz elektryfikacja i odbudowa infrastruktury pasażerskiej na linii kolejowej nr 36 na odcinku Śniadowo – Łapy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały już umowę za ponad 3 mln zł na dokumentację projektową remontu linii ze Śniadowa do Łomży. Zadanie jest dofinansowane z RPO Województwa Podlaskiego.
Województwo warmińsko - mazurskie
1.Modernizacja linii kolejowej nr 223 Czerwonka – Biskupiec – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz
2.Modernizacja linii kolejowej nr 35 Ostrołęka – Chorzele – Wielbark – Szczytno (odcinek na terenie województwa warmińsko-mazurskiego).
3. Powiat Działdowski Rewitalizacja i odtworzenie linii kolejowej na trasie Działdowo - Toruń na odc. Działdowo – Brodnica.
4. Modernizacja linii kolejowej nr 041 Gołdap – Olecko – Ełk
Z odpowiedzi, jaką otrzymał jeszcze na początku br. od władz PKP burmistrz Olecka, wynika, że planowany jest zarówno remont dworca kolejowego w Olecku, jak i modernizacja linii kolejowej nr 41 ( Olecko - Gołdap). Inwestycja powinna być realizowana przez Polskie Koleje Państwowe w latach 2023-2027.
Pociągi mają poruszać się zelektryzowana linią z prędkością 160 km na godzinę. Nie przewiduje się natomiast budowy drugiego toru.
Stacja Olecko ma być przebudowana w zakresie całej infrastruktury kolejowej. Przebudowany zostanie cały układ torowy, zbudowane dwa perony: jeden jednokrawędziowy i drugi dwukrwędziowy wyspowy. Perony będą miały długość 400 metrów.
Komunikacja pomiędzy rejonem budynku dworca, peronami i częścią miasta położoną po zachodniej stronie torów ma odbywać się przejściem podziemnym pod torami. Zostaną zachowane dotychczasowe place ładunkowe.
Z otrzymanych wówczas przez Urząd informacji wynikało, że docelowo pociągi regionalne będą kursować z kierunku Ełku i z powrotem oraz pociągi międzywojewódzkie z kierunku Ełku w kierunku Suwałk i z powrotem. Po rewitalizacji odcinka Olecko-Gołdap możliwe będzie przywrócenie kursowania pociągów w kierunku Gołdapi.
Według wstępnych danych PKP, przewiduje się kursowanie w ciągu doby do Olecka od 4 do 6 pociągów regionalnych z Ełku i z powrotem oraz do 8 pociągów międzywojewódzkich z kierunku Ełku w kierunku Suwałk i z powrotem, ze zjazdem do Olecka.
Przypomnijmy, że także władze Gołdapi od dana zabiegały o reaktywowanie linii kolejowej do tego przygranicznego miastami uzyskania Oleckiem i Ełkiem.
Najbardziej zniszczone są tory na odcinku Olecko - Gołdap. Odcinek kolejowy Olecko (bez stacji Olecko) - Gołdap ma długość około 37 km. Jest to odcinek linii nieczynny i nieeksploatowany. Ruch pociągów pasażerskich został zawieszony od kwietnia 1993 roku, natomiast pociągów towarowych od czerwca 2002 r. Obecnie stan techniczny infrastruktury na tej linii jest niedostateczny i nie ma możliwości wznowienia ruchu pociągów z jakakolwiek prędkością. Konieczne jest zatem wykonanie kompleksowych robót modernizacyjnych wszystkich elementów infrastruktury kolejowej (tory, urządzenia sterowane ruchem kolejowym, urządzenia elektryczne i elektroenergetyczne, obiekty inżynieryjne, przejazdy kolejowo-drogowe, perony z wyposażeniem i oświetleniem).
Szansa na uruchomienie linii Ełk - Olecko – Gołdap pojawiła się po uchwale Rady Ministrów z 03.12.2019r., w sprawie ustanowienia Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2028 roku. Teraz linia pojawiła się na liście zakwalifikowanych do drugie etapu.
Drugi etap
W drugim etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, samorządy będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych. Ponadto wnioskodawcy pozyskają niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat.
Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej Plus.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów Polski. Program jest wart 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 1 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.
Lista zgłoszeń z całej Polski spełniających wymagania formalne znajduje się na stronie internetowej PKP PLK.
WYG
Źródła: Ministerstwo Infrastruktury; PKP PLK.
Mapa: Ministerstwo Infrastruktury
Fot: Stare tory k. Olecka