Ślepsk Malow Suwałki
Asseco Resovia Rzeszów
24.11.2024
14:45
31.12.2022
Koleją z Litwy przez Trakiszki, Suwałki na Ukrainę, do Niemiec, Włoch
Kolejowa spółka LTG Cargo Ukraina, spółka zależna firmy transportowej LTG Cargo Grupy (Lietuvos Geležinkelių - Litewskie Koleje)) oraz polska firma przewozowa PKP Cargo podpisały umowę o współpracy.
Po podpisaniu tej umowy, LTG Cargo Ukraine została operatorem przewozów towarowych między Litwą a Ukrainą przez terytorium Polski. Na Ukrainę - tuż przed Sylwestrem przyjechał już pierwszy pociąg z Litwy obsługiwany przez LTG Cargo Ukraine.
Na Ukrainę i z powrotem
Działająca na Ukrainie firma litewska LTG Cargo Ukraine zajmie się organizacją całej usługi przewozu ładunków: przewóz ładunków, konsolidacja taboru wagonów europejskich i szerokotorowych, zgłoszenia celne, usługi przeładunkowe i spedycyjne. Polska firma PKP Cargo będzie przewozić ładunki przez terytorium Polski, w tym przez nasz region.
Produkty rolne będą transportowane koleją przez dwa ukraińsko-polskie przejścia graniczne: stacje Mostyska i Medyka oraz Jagodin i Dorohusk. Potem część składów pojedzie wzdłuż wschodniej polskiej granicy w kierunku Suwałk, Trakiszek i dalej na Litwę.
Tę trasę wypróbowana już ćwiczebnie, pod koniec grudnia 2020 roku. Wówczas pierwszy transport produktów ropopochodnych z rafinerii w Możejkach na Litwie, (należącej do polskiego Orlenu) dotarł nową trasą do odbiorców na Ukrainie. Pociąg towarowy jechał na trasie Możejki -Trakiszki - Medyka. Wcześniej wożono produkty z Możejek na Ukrainę przez Białoruś. Przewoźnikiem było PKP CARGO.
Koleje litewskie najpierw po sporze Litwy z Białorusią o tranzyt towarów, a następnie w wyniku wojny na Ukrainie, zdecydowały się już wiosną br. transportować te ładunki przez Polskę. A konkretnie przez przygraniczne Trakiszki, Suwałki.
Duże transporty produktów naftowych przetransportowano już koleją z terminalu polskiego Orlenu w przygranicznej Mockawie na Litwie na Ukrainę. Litewskie LTG Cargo przewozi produkty naftowe w cysternach między terminalami Mockava (Litwa) i Trakiszki (Polska). Produkty naftowe są dalej transportowane przez Polskę do Jagodzina na Ukrainie.
Po rozpoczęciu wojny Rosji na Ukrainie zerwano zwykłe i ważne regionalnie łańcuchy logistyczne. Kraj stanął przed niezwykle dużą potrzebą zarówno eksportu rodzimych produktów na rynki zagraniczne, jak i zapewnienia płynnych dostaw produktów naftowych niezbędnych dla ukraińskiej gospodarki. Litewska Spółka transportowa Grupy Lietuvos Geležinkelių (LTG) LTG Cargo zacieśniła zatem współpracę z ukraińskimi klientami i rozpoczęła transport produktów naftowych przez nasz region.
Do grudnia 2022 roku z Ukrainy na Litwę przez Polskę przewieziono już około 73 tys. ton produkcji rolnej, kolejne 104 tys. ton ropy i jej produktów przetransportowano koleją z Litwy przez Trakiszki, Suwałki na Ukrainę.
140 pociągów
Planuje się, że w przyszłym roku LTG Cargo Ukraine przewiezie między Ukrainą a Litwą 140 pociągów. Ładunek będzie przewożony w większych zestawach po 60 kontenerów. Tak jak poprzednio, produkty rolne (zboża i olej) będą transportowane z Ukrainy przez Polskę do portu morskiego w Kłajpedzie.
- Podejmując współpracę z polską spółką PKP Cargo, chcemy zapewnić naszym klientom płynny transport ładunków między trzema krajami. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy lepiej poznaliśmy ukraiński rynek kolejowy i zdobyliśmy kompetencje niezbędne do kompleksowego międzynarodowego kolejowego transportu towarowego. LTG Cargo Ukraina, stając się operatorem transportu ładunków między Ukrainą a Litwą, wkracza w nowy etap działalności: od teraz usługi będą świadczone klientom z jednego źródła. Zapewnimy kontrolę i monitoring całego łańcucha logistycznego, a wysyłki planujemy realizować 3-4 razy w tygodniu - mówi Eglė Šimė, szef LTG Cargo.
Do Niemiec i Włoch
Litewska spółka kolejowa LTG Cargo Polska będzie nadal koncentrować się także na przewozach ładunków na polskim rynku krajowym oraz przewozach intermodalnych ładunków między Litwą a Niemcami przez terytorium Polski, czyli m.in. przez Trakiszki Suwałki.
W 2021 roku, kiedy europejski tor dotarł do intermodalnego terminalu w Kownie, litewskie i polskie firmy kolejowe zaczęły regularnie przewozić ładunki do krajów Beneluksu i Niemiec.
Na początku 2022 roku została otwarta nowa trasa regularnych przewozów międzynarodowych z terminalu intermodalnego w Kownie do Duisburga w Niemczech. Pierwszy regularny pociąg z terminalu intermodalnego w Kownie (KIT) do Duisburga odjechał 4 kwietnia br. To był pierwszy międzynarodowy transport towarowy na Zachód, którego realizacją zajęły się spółki Grupy LTG w trzech różnych krajach.
Pociąg kursuje trzy razy w tygodniu w obie strony, mogąc pomieścić do 36 naczep i kontenerów z różnorodnym towarem. Długość nowej trasy KIT-Duisburg- Kowieński Terminal Intemodalny (KIT) wynosi 3040 km.
Wysyłki na Litwie są realizowane przez zespół LTG Cargo, a na terenie Polski i Niemiec przez spółkę zależną LTG Cargo Polska.
W listopadzie 2022 roku firma transportowa LTG Cargo należąca do Grupy Lietuvos Geležinkelių ( Litewskie Koleje - LTG) rozpoczęła regularne przewozy towarów do Włoch - do portu w Trieście. Nowa trasa jest testowana zaledwie dwa miesiące po podpisaniu we wrześniu memorandum o współpracy między LTG i włoskimi menedżerami firm logistycznych oraz po wizycie Ministra Transportu i Komunikacji Mariusa Skuodisa oraz delegacji litewskiej w Trieście.
Na próbną podróż naczepy z Kowna trafiają najpierw do Niemiec, a stamtąd partnerzy przetransportują je do jednego z najważniejszych włoskich portów – Triestu.
Rail Baltiki jeszcze nie ma, a ruch na torach coraz większy.
WYG
Źródło: Litewskie Koleje