Zapraszamy na relację na żywo


Ślepsk Malow Suwałki


Asseco Resovia Rzeszów

24.11.2024
14:45

08.02.2023

Kolejne pociągi towarowe z Litwy przez Trakiszki i Suwałki

Litewska spółka kolejowa LTG Cargo będzie przewozić przez nasz region ładunki na nowej trasie intermodalnej Kowno - Sławków.

Spółka transportowa Lietuvos Geležinkelių Group LTG Cargo rozpocznie w lutym przewóz ładunków intermodalnych w kontenerach między terminalem intermodalnym w Kownie a miejscowością Sławkowo w Polsce.

Euroterminal Sławków - Terminal Przeładunkowy

Euroterminal Sławków Sp. z o.o. jest terminalem przeładunkowym usytuowanym na styku najdalej na zachód wysuniętego odcinka linii kolejowych o szerokim rozstawie toru (1520 mm) i linii normalnotorowej (1435mm) dzięki czemu doskonale wpisuje się w rozwój transportu kontenerowego na trasie Daleki Wschód i Azja – Europa Zachodnia.

Jednocześnie Euroterminal znajduje się w pobliżu przecięcia Paneuropejskich Korytarzy Transportowych łączących Wschód z Zachodem (Paneuropejski Korytarz Transportowy III) oraz Północ z Południem (Paneuropejski Korytarz Transportowy VI) naszego kontynentu.

Terminal usytuowany jest na obrzeżach Aglomeracji Śląskiej, w miejscu posiadającym wyjątkowe położenie wobec głównych szlaków komunikacyjnych w regionie, zarówno w odniesieniu do transportu drogowego, jak i kolejowego.

Euroterminal Sławków jest jednym z „suchych portów”, przez które ekspediowane są produkty rolne z Ukrainy do Europy oraz dalszych regionów poprzez basen morza bałtyckiego. Płody rolne transportowane są w kontenerach, które to są dostarczane do Euroterminala Sławków z wykorzystaniem kolei szerokotorowej na linii LHS.

Z tego terminalu regularnie kursują także pociągi towarowe do Schwarzeide w Niemczech, Madaloni we Włoszech, portu Koper w Słowenii i portu Gdańsk w Polsce.

Dwa razy w tygodniu

Długość nowej trasy Kowno - Sławków wyniesie 740 km, a w jednym pociągu będzie można przewieźć do 93 TEU ładunków (TEU to odpowiednik jednostki dwudziestostopowej).

Planuje się, że przejazdy pociągami towarowymi będą organizowane 2 razy w tygodniu. Na życzenie klientów zostanie zorganizowany transport ładunków do portu morskiego w Kłajpedzie. Transporty na terenie Litwy będą obsługiwane przez firmę LTG Cargo, w Polsce - spółkę zależną grupy LTG Cargo Polska.

- Kontynuujemy dywersyfikację na Zachód i rozbudowę sieci szlaków transportu ładunków na Zachodzie. Ta nowa trasa umożliwi przeniesienie na koleje jeszcze większej ilości ładunków przewożonych obecnie ciężkim transportem drogowym między Litwą a Polską. Podczas transportu ładunków intermodalnych koleją, nawet indywidualne kontenery klienta mogą być sprawnie dystrybuowane i transportowane do innych dużych terminali w Polsce i Europie, dzięki czemu coraz więcej przewoźników będzie mogło wybierać bardziej zrównoważone rozwiązania logistyczne - mówi Eglė Šimė, szefowa LTG Cargo.

Koleją z Litwy przez Trakiszki, Suwałki na Ukrainę, do Niemiec, Włoch

Przypomnijmy, że litewska spółka LTG Cargo i jej spółki zależne grupy skupiają się obecnie na aktywnej dywersyfikacji w kierunku zachodnim. Ładunki intermodalne są obecnie transportowane z Litwy przez nasz region do Duisburga w Niemczech.

 

 

Na początku 2022 roku została otwarta nowa trasa regularnych przewozów międzynarodowych z terminalu intermodalnego w Kownie do Duisburga w Niemczech. Pierwszy regularny pociąg z terminalu intermodalnego w Kownie (KIT) do Duisburga odjechał 4 kwietnia br. To był pierwszy międzynarodowy transport towarowy na Zachód, którego realizacją zajęły się spółki Grupy LTG w trzech różnych krajach.

Pociąg kursuje trzy razy w tygodniu w obie strony, mogąc pomieścić do 36 naczep i kontenerów z różnorodnym towarem. Długość nowej trasy KIT-Duisburg- Kowieński Terminal Intemodalny (KIT) wynosi 3040 km.

Wysyłki na Litwie są realizowane przez zespół LTG Cargo, a na terenie Polski i Niemiec przez spółkę zależną LTG Cargo Polska.

W listopadzie 2022 roku firma transportowa LTG Cargo należąca do Grupy Lietuvos Geležinkelių (Litewskie Koleje - LTG) rozpoczęła regularne przewozy towarów do Włoch - do portu w Trieście.

W ostatnich dniach grudnia 2022 roku kolejowa spółka LTG Cargo Ukraina, spółka zależna firmy transportowej LTG Cargo Grupy (Lietuvos Geležinkeli- Litewskie Koleje) oraz polska firma przewozowa PKP Cargo podpisały umowę o współpracy. Po podpisaniu tej umowy, LTG Cargo Ukraine została operatorem przewozów towarowych między Litwą a Ukrainą przez terytorium Polski. Na Ukrainę - tuż przed Sylwestrem przyjechał już pierwszy pociąg z Litwy obsługiwany przez LTG Cargo Ukraine.

Polska firma PKP Cargo będzie przewozić ładunki przez terytorium Polski, w tym przez nasz region.

Produkty rolne będą transportowane koleją przez dwa ukraińsko-polskie przejścia graniczne: stacje Mostyska i Medyka oraz Jagodin i Dorohusk. Potem część składów pojedzie wzdłuż wschodniej polskiej granicy w kierunku Suwałk, Trakiszek i dalej na Litwę.

Planuje się, że w 2023 roku LTG Cargo Ukraine przewiezie między Ukrainą a Litwą 140 pociągów. Ładunek będzie przewożony w większych zestawach po 60 kontenerów. Tak jak poprzednio, produkty rolne (zboża i olej) będą transportowane z Ukrainy przez Polskę do portu morskiego w Kłajpedzie.

Ponadto od stycznia br litewskie koleje rozpoczęły przewozy węgla na zlecenie polskiego państwowego importera węgla. Ładunek jest przetransportowany w specjalnych kontenerach z portu morskiego w Kłajpedzie do Trakiszek, następnie LTG Cargo Polska zapewnia transport do Białegostoku, skąd partnerzy przetransportowują węgiel do Braniewa w północno-zachodniej Polsce.

 

WYG

Źródła: Ministerstwo Łączności RL; Koleje Litewskie; Euroterminal Sławków

Fot: Litewskie Koleje i własne

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*