31.01.2024

Kolejny odcinek trasy Via Carpatia z zezwoleniem, apele o budowę drogi Białystok – Suwałki

Powstająca droga ekspresowa S-19 już wkrótce połączy trzy największe miasta Polski wschodniej – Białystok, Lublin i Rzeszów. Stanowić będzie ona część międzynarodowego szlaku Via Carpatia.

Decyzję o zezwoleniu na realizację jej kolejnego odcinka wydał we wtorek 30 stycznia wojewoda Jacek Brzozowski.

Decyzja dotyczy odcinka, łączącego Malewice (gm. Dziadkowice) z Chlebczynem, znajdującym się już na terenie województwa mazowieckiego.

Drogę ekspresową na odcinku Malewice (Podlaskie) - Chlebczyn (Mazowieckie) z ok. 650-metrowym nowym mostem na rzece Bug i obwodnicą Siemiatycz będzie budować wybrana wcześniej w przetargu turecka firma Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret. Wartość tego kontraktu w systemie projektuj i buduj to 665,2 mln zł. Droga ma być gotowa do 2026r.

W ramach inwestycji powstanie przeszło 25 kilometrów dwujezdniowej drogi ekspresowej. Towarzyszyć jej będzie cała infrastruktura – dwa węzły drogowe, dwa MOP-y, ponadto estakady, mosty i wiadukty, a także przejścia dla zwierząt. Powstanie również infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.

- Wierzę, że takie decyzje będę podpisywał często, żeby nasza podlaska sieć drogowa mogła się dynamicznie rozwijać – mówił wojewoda podczas spotkania z mediami. – To ważna decyzja, tym bardziej, że nowy odcinek stanowić będzie część drogi integrującej systemy drogowe praktycznie całej Europy Wschodniej, począwszy od Litwy aż po Turcję.

Posłowie o drodze Białystok - Augustów-  Raczki

Na uroczystym podpisaniu dokumentów był również poseł Krzysztof Truskolaski, członek sejmowej Komisji Infrastruktury. Zwracał on uwagę, że co prawda prace związane z S-19 na Podkarpaciu i Lubelszczyźnie są bardziej zaawansowane, ale robione jest wszystko, aby nadrobić opóźnienia także w województwie podlaskim.

- Wyzwań związanych z infrastrukturą na Podlasiu jest naprawdę wiele -mówił. - W regionie są także inne wyzwania drogowe, jak np. droga Białystok-Augustów czy Knyszyn-Ełk S16).

- Cieszę się, że S19 powstanie, ale mamy jeszcze kilka wyzwań takich, jak m.in. Białystok-węzeł Raczki. Te drogi też powinny być ekspresowe i powinny być budowane jak najszybciej i mam nadzieję, że przy współpracy z wojewodą, z GDDKiA, z Ministerstwem Infrastruktury, no i przy zielonym świetle z rządu, będzie to możliwe już niedługo – optymistycznie zauważył  Krzysztof Truskolaski.

Z interepelacją w sprawie drogi Białystok - Augustów - Raczki występował ostatnio do Ministerstwa Infrastruktury suwalski poseł Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Zieliński. Z odpowiedzi nie dowiedział się niczego o harmonogramie, o terminach prac, ale ministerstwo podtrzymuje zamiar realziacji tej inwestycji.

Także suwalski poseł, ale Koalicji Obywatelskiej, Jacek Niedźwiedzki w minionym tygodniu z mówinicy sejmowej apelowal o budowę tej drogi.        

Droga Białystok – Raczki

Przypomnijmy, że we wrześniu 3023 roku  Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.)”, przedłożoną przez ministra infrastruktury – głosił wówczas  komunikat KPRM. 

Do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), dodana została nowa inwestycja-  budowa drogi ekspresowej S8, na odcinku Knyszyn (Białystok) – Raczki (Suwałki), o szacunkowej długości 90 km. Limit finansowy programu zwiększył się o 5,1 mld zł, tj. do kwoty ok. 299,5 mld zł.

Najważniejsze rozwiązania:

  • Powstanie droga ekspresowa S8 na odcinku Knyszyn (Białystok) – Raczki (Suwałki), o długości ok. 90 km.
  • Dzięki inwestycji poprawi się bezpieczeństwo ruchu drogowego, wzrośnie dostępność Polski północno-wschodniej oraz zwiększy się atrakcyjność inwestycyjna regionu. Nowa droga przyczyni się również do stworzenia miejsc pracy, zwiększenia handlu i mobilności obywateli.
  • Inwestycja będzie ponadto ważna z punktu widzenia interesu obronnego Polski, szczególnie w kontekście obecnej sytuacji geostrategicznej. Korytarze transportowe są istotne do przemieszczania się osób i towarów, a także pełnią funkcję logistyczną i zaopatrzenia. Ma to także znaczenie dla zapewnienia przepustowości korytarza łączącego państwa bałtyckie z Polską.

Drogowcy przewidywali wówczas, że droga ekspresowa Knyszyn (Białystok) - Raczki (Suwałki) może zostać wybudowana do 2033 roku. Niektórzy z nich postulowali, by wiodła śladem obecnej DK 8 i  zaczynała się nie w Knyszynie, a w Katrynce, do której już jest zbudowana ponad 6-kilometrowa ekspresówka z Białegostoku. 

Niedawna pojawiły się w przestrzeni publicznej wątpliwości, czy droga Białystok - Raczki zostanie ekspresowym traktem. Jak dowiadujemy się nieoficjalnie, ostatnio mocno lobują za tą budową parlamentarzyści z naszego województwa,  nawet przy udziale byłych dyrektorów białostockiego Oddziału GDDKiA.

Via Carpatia

- Blisko 180 kilometrów podlaskiej S-19 przechodzi z fazy projektowania w fazę realizacji – informował poducza konferencji prasowej 30 stycznia Br. Norbert Wyrwich, dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która wnioskowała o wydanie decyzji. – To w sumie piętnaście zadań inwestycyjnych. Już dziś prace na kilku odcinkach są bardzo zaawansowane, zaś dzięki tej decyzji już w lutym będziemy mogli rozpocząć budowę kolejnego.

Droga S-19 od granicy z Białorusią do granicy ze Słowacją będzie miała długość ponad 580 km, z czego w standardzie drogi ekspresowej – ok. 575 km. Na terenie naszego województwa powstanie niemal 180 kilometrów.

Prace budowlane trwają obecnie na odcinkach: Kuźnica-Sokółka, Haćki-Bielsk Podlaski Zachód, Bielsk Podlaski Zachód-Boćki i  Boćki-Malewice.

W najbliższych miesiącach zostaną wydane decyzje dotyczące odcinka Krynice-Dobrzyniewo-Białystok Zachód oraz obwodnicy Bielska Podlaskiego.

WYG

Źródła fot: GDDKiA; MI

udostępnij na fabebook