Samorząd województwa warmińsko - mazurskiego ogłosił przetarg na opracowanie studium dla modernizacji linii nr 223 Czerwonka – Mikołajki – Orzysz i doprowadzenie do stanu umożliwiającego kursowanie pociągów pasażerskich prędkością do 120 km/h w ramach Programu Kolej Plus.
Z Orzysza przez Mikołajki, Mrągowo i Biskupiec do Czerwonki
Spółka Centralny Port Komunikacyjny dofinansuje prace przygotowawcze dla modernizacji linii kolejowej nr 223 z Orzysza przez Mikołajki, Mrągowo i Biskupiec do Czerwonki. Inwestycja została bowiem zakwalifikowana do drugiego etapu naboru w ramach Programu Kolej+. Projekt wpisuje się w plany budowy tzw. szprychy nr 3 w ramach Programu CPK.
Jak wynika z treści porozumienia podpisanego w kwietniu br. w Ministerstwie Infrastruktury, kwota dofinansowania ze strony CPK wyniesie do 20 mln zł, co stanowi istotną część potrzebnego wkładu własnego samorządu. Resztę sfinansuje samorząd województwa warmińsko-mazurskiego oraz władze Mrągowa, Biskupca i Orzysza. Inwestorem w ramach Programu Kolej+ będzie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Łączny koszt całej inwestycji ma wynieść ok. 400 mln zł.
Rada Miasta Mrągowa. już podjęło uchwałę o dofinansowaniu tej inwestycji. Jak informował radnych burmistrz, „(…) Urząd uczyni wszystko, co możliwe, by kolej wróciła do Mrągowa. Aby tak się stało, Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego musi uzbierać na wkład własny do projektu do Programu Kolej Plus, bo w ramach tego programu jest 85% dofinansowania, ale jednak 15% jest po stronie samorządu województwa. My, wychodząc naprzeciw, zadbaliśmy o to, by ten wkład został uzupełniony. Miasto Mrągowo deklaruje przekazanie kwoty 4 mln zł w rozbiciu na 4 lata po 1 mln zł każdego roku.
Włączenie mazurskich miejscowości do sieci kolejowej
Przywrócenie transportu kolejowego na linii kolejowej przez Mrągowo i Mikołajki zapewni ponowne włączenie tych miast do sieci kolejowej wraz z możliwością dogodnych przesiadek na połączenia regionalne i dalekobieżne w Orzyszu (w relacjach w kierunku Ełku, Giżycka, Łomży i Warszawy).
Modernizacja linii kolejowej nr 223 to istotne wydarzenie dla regionu. Linia ta została zamknięta ponad 10 lat temu i od tego czasu nie była remontowana. Zarośnięte i porzucone obiekty infrastrukturalne (w tym np. most nad Jeziorem Mikołajskim) zmienią swoje oblicze. Skorzystają na tym wszyscy mieszkańcy i odwiedzający Krainę Wielkich Jezior Mazurskich.
- Przygotowując inwestycje CPK dbamy o to, aby skorzystali na nich zarówno mieszkańcy, jak też ci, którzy traktują Mazury jako miejsce wypoczynku. Dlatego zdecydowaliśmy się dofinansować tę inwestycję kwotą 20 mln zł. Dzięki temu działaniu zwiększamy dostępność transportową kolejnych miast, w tym Mrągowa i Mikołajek, które znowu zostaną włączone do sieci kolejowej. W tym regionie powstają już linia Rail Baltica prowadząca z krajów bałtyckich do Ełku, Białegostoku i Warszawy. Dzięki odbudowie linii nr 223, którą dofinansuje CPK, bezpośredni dostęp do Wielkich Jezior Mazurskich uzyskają np. mieszkańcy krajów nadbałtyckich. To również inwestycja ważna z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa: Orzysz stanie się węzłem przesiadkowym, na czym skorzysta okoliczna baza wojskowa NATO – mówił wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała podczas podpisywania porozumienia z samorządami.
Pięć linii kolejowych w regionie w ramach Kolej Plus
Przypomnijmy, że w ramach programu Kolej Plus w województwach podlaskim warmińsko - mazurskim ma być modernizowanych ( odtwarzanych) pięć linii kolejowych.
- Modernizacja linii kolejowej nr 223 Czerwonka – Biskupiec – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz
- Modernizacja linii kolejowej nr 041 Gołdap – Olecko – Ełk
- Modernizacja linii kolejowej nr 35 Ostrołęka – Chorzele – Wielbark – Szczytno (odcinek na terenie województwa warmińsko-mazurskiego) Powiat Działdowski
- Rewitalizacja i odtworzenie linii kolejowej na trasie Działdowo - Toruń na odc. Działdowo - Brodnica
Podlaskie:
Stworzenie ciągu komunikacyjnego Łomża – Białystok poprzez rewitalizację wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo oraz elektryfikacja i odbudowa infrastruktury pasażerskiej na linii kolejowej nr 36 na odcinku Śniadowo – Łapy.
Szybciej do Warszawy
W województwie warmińsko-mazurskim w ramach Programu Kolejowego CPK powstaną 74 km nowych linii kolejowych, które wybuduje CPK, a kolejnych 208 km zostanie zmodernizowanych przez PKP PLK. Inwestycje te zapewnią skrócenie przejazdu z Olsztyna do Warszawy do 1 godz. 45 min. Z Pisza do stolicy dojedziemy w 1 godz. 45 min., z Ełku w 2 godz. 5 min., z Giżycka w 2 godz. 15 min. i z Elbląga w 2 godz. 25 min.
Jak wynika z harmonogramów CPK, z Ostrołęki do Łomży pojedziemy pociągiem przed końcem 2027 r., zaś planowany termin otwarcia trasy z Łomży przez Pisz, Orzysz do Giżycka to 2031 r.
WYG
Fot: PKP LKP; Grafika CPK