Od 2016 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uzyskują z unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF) miliardy euro na modernizację kolejowych tras. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zarządca narodowej infrastruktury, podpisały umowy zapewniające dofinansowanie 21 projektom. Dzięki inwestycjom także na Podlasiu podróże będą krótsze i wygodniejsze zwiększy się poziom bezpieczeństwa i ochrona środowiska.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. to dziś największy beneficjent unijnego programu „Łącząc Europę" (CEF). Spółka realizuje 17 projektów, związanych z modernizacją kolejowych tras. Ich łączna wartości to 3,33 mld euro. Wraz z najnowszymi projektami, zatwierdzonymi w połowie roku, uzyskano już z unijnej kasy prawie 3,44 mld euro - na 21 inwestycji o wartości ponad 4 mld euro.
Skorzysta pasażer i ładunki częściej pojadą po torach
Efekty modernizacji będą korzystne dla pasażerów i gospodarki. Na trasach regionalnych i dalekobieżnych skrócą się czasy przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych. Nastąpi zwiększenie przepustowości szlaków kolejowych, tzn. będzie mogło jechać więcej składów, przy jednoczesnym wzroście poziomu bezpieczeństwa. Zapewnią to m.in. wiadukty zamiast tradycyjnych przejazdów kolejowo-drogowych i unowocześnienie systemów sterowania ruchem kolejowym. Poprawi się też standard podróży koleją m.in. dzięki przebudowie stacji i przystanków oraz zastosowaniu udogodnień dla osób o ograniczonej mobilności. Dzięki tym zmianom, linie kolejowe w Polsce staną się jeszcze bardziej zintegrowane z transeuropejską siecią kolejowego transportu pasażerskiego i towarowego.
Korzyści dla Podlasia
Przewidziane na terenie województwa Podlaskiego prace modernizacyjne o łącznej wartości 4,3 mld zł przyniosą skrócenie czasu przejazdu zarówno pociągów pasażerskich jak i towarowych. Podróż na odcinku Warszawa – Białystok skróci się o ponad 20 minut (z obecnych 2 godzin 26 min.). Elektryfikacja linii Ełk – Suwałki – Trakiszki i budowa drugiego toru na odcinku Białystok – Ełk skróci czasu przejazdu z Białegostoku do Suwałk do ok. 1,5 godziny.
Budowa wiaduktów w miejscu naziemnych przejazdów kolejowych i unowocześnienie systemów sterowania (standard ERTMS/ETCS) zapewni zwiększenie przepustowości szlaków przy jednoczesnym wzroście bezpieczeństwa. Jakość podróży koleją poprawi wprowadzenie na stacjach i przystankach udogodnień dla osób z ograniczoną mobilnością.
Nie tylko dla regionu
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na przełomie roku podpiszą umowę z wykonawcą dokumentacji projektu Białystok – Ełk. Modernizacja liczącego 103 kilometry fragmentu linii kosztować będzie 1,7 mld złotych, jednak aż 85 proc., czyli 1,5 mld zł PLK otrzyma z funduszy CEF. Międzynarodowe znaczenie ma kontynuacja modernizacji linii E75 z Warszawy do Białegostoku. Finalizowane są prace na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne, czyli w połowie trasy. Po całkowitej modernizacji linii uzyska się krótszy czas podróży i sprawniejsze przewozy między stolicami Mazowsza i Podlasia, bo pociągi pasażerskie będą mogły jechać z prędkością 160 km/h.
Wzrośnie przepustowość linii, co umożliwi uruchomienie większej liczby połączeń. Zwiększy to konkurencyjność transportu kolejowego do nadbałtyckich krajów Unii Europejskiej międzynarodową trasą znaną jako Rail Baltica (Berlin – Helsinki).
Trzy konkursy
Po pierwszych dwóch rozdaniach środków z CEF, Polska otrzymała 2,63 mld euro dofinansowania, na 17 projektów o wartości 3,33 mld euro. Średnie wsparcie wynosiło 79 proc. Dzięki projektom zmodernizowane zostaną linie kolejowe o łącznej długości 790 km. Prace będą zrealizowane do 2020 roku.
Ze środków dostępnych w CEF, dofinansowane będą cztery kolejne projekty, które Komisja Europejska zaakceptowała pod koniec czerwca 2017 roku. Ich łączna wartość to prawie 1 mld euro, a kwota dofinansowania stanowi 82 proc. wartości. Modernizacja obejmie dodatkowe 167 km linii. Instrument CEF jest nowym mechanizmem unijnego dofinansowania, dla rozwoju infrastruktury transportowej w krajach członkowskich. Środki z programu CEF przeznaczane są na inwestycje infrastruktury z obszarów transportu, energetyki i telekomunikacji. W przypadku kolei dotyczą tworzenia szkieletowej sieci tras europejskich o wysokiej przepustowości.
Konkursy CEF to instrument dofinansowania inwestycji infrastrukturalnych w perspektywie do 2020 roku. Zastąpiono w ten sposób fundusze wydzielone z budżetu UE na rozwój transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T (Transeuropean Network Transport), czyli przeznaczonych na zapewnienie spójności terytorialnej oraz usprawnienie przepływu osób i towarów.
Instrument TEN-T służył koordynacji oraz zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych. W sieci bazowej TEN-T ustanowiono 10 korytarzy. Wśród nich jest korytarz Bałtyk – Adriatyk, którego część przebiega przez Polskę na odcinku Świnoujście/Szczecin – Poznań – Wrocław, a także korytarz Morze Północne – Bałtyk, który w Polsce znajduje się na odcinku Warszawa – Poznań – Frankfurt nad Odrą. Program jest zarządzany bezpośrednio przez Komisję Europejską. Wnioski beneficjentów są oceniane przez niezależnych ekspertów. W konkursach mogą brać udział podmioty ze wszystkich państw członkowskich UE, jednak wymogiem jest, aby wnioski aplikacyjne zostały wcześniej zaakceptowane przez rząd państwa, z którego pochodzi zgłoszenie.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.