30.05.2024

Litewskie koleje planują nowe trasy. Pociągiem z Kowna przez Suwałki do Berlina

Do 2027 roku litewska grupa kolejowa LTG (odpowiednik polskiego PKP)) w swojej strategii wyodrębnia aż trzy nowe międzynarodowe trasy kolejowe.

Jak powiedział portalowi informacyjnemu „Co się dzieje w Kownie” szef public relations grupy LTG, analizując możliwości rozwoju kolejnych nowych tras międzynarodowych, jednym z nich jest trasa Kowno-Berlin.

Do 2027 roku – trzy nowe trasy pociągów

Strategia LTG do 2028 roku kładzie nacisk na rozwój międzynarodowych połączeń kolejowych. Planowane jest zwrócenie uwagi na rynek krajowy na Litwie, ekspansję na zachód, wyodrębnienie ładunków intermodalnych, większą liczbę pasażerów (ponad 8 milionów) oraz rozwój kolei „Rail Baltica” w regionie Poniewieża.

Według publicznie dostępnej strategii, LTG do 2027 roku planuje trzy nowe trasy pociągów. Jednym z nich jest uruchomiona pod koniec grudnia ubiegłego roku nowa trasa kolejowa Wilno – Ryga, której celem jest zapewnienie nowego, zrównoważonego połączenia pomiędzy sąsiednimi stolicami.

Chociaż większość pasażerów nowym połączeniem podróżuje z Wilna, w komentarzu przekazanym agencji prasowej Elta na początku tego roku, partner komunikacyjny Lietuvos geležinkelių (LTG) Kotryna Dzikaraitė-Misiūnė poinformowała, że pasażerowie podróżują także z Szawli ( 21 proc. wyjazdów międzynarodowych) i Kaišiadori (9 proc. wyjazdów międzynarodowych). Z trasy korzystają także mieszkańcy Joniškis udający się do stolic obu krajów.

Do 2026 roku planowana jest kolejna nowa trasa pociągu z Wilna do Dyneburga (Łotwa, miasto z polska mniejszością narodową).

- Obecnie z pewnością możemy obsłużyć istniejące kursy, nawiązać partnerstwa, ale ogranicza nas liczba taboru. W 2026 roku, kiedy będziemy mieli 15 nowych pociągów, na pewno będziemy bardziej elastyczni i swobodniej podróżować – powiedziała w wywiadzie Kristina Meidė, szefowa przedsiębiorstwa transportu pasażerskiego LTG Link w Grupie Lietuvos Geležinkelių (LTG) agencji informacyjnej BNS w marcu br.

Zarządzający LTG Link nie ujawnił jeszcze, czy w tym roku zostanie otwarte nowe połączenie z Wilna do Daugavpils, a ponadto z Estończykami rozmawia się o trasie do Tallina.

Ekspansja na Zachód: pociągiem z Kowna bezpośrednio do Berlina

Kolejną innowacją jest międzynarodowe połączenie pasażerskie Kowno–Warszawa–Berlin, które w strategii LTG zaplanowano do 2027 roku.

- Mam dobre wieści. „LTG Link obiecuje, że do 2027 r. uruchomi bezpośredni pociąg z Kowna do Berlina” – o planach poinformował czytelnik portalu informacyjnego „Co się dzieje w Kownie”.

Menedżer ds. public relations Grupy LTG, Sandra Trinkūnaitė-Rimikeė, potwierdziła temu portalowi informacyjnemu, że realizując długoterminową (do 2040 r.) strategię operacyjną, Grupa LTG zakłada realizację rozwoju międzynarodowych szlaków pasażerskich na Zachód.

- Dlatego stale analizowane są możliwości rozwoju kolejnych nowych tras międzynarodowych. Jednym z nich jest trasa Kowno-Berlin, co jest związane z pomyślną realizacją projektu Rail Baltica. Zapewni to wysoką jakość, szybki i wygodny transport. Przy dzisiejszej dostępnej infrastrukturze, gdybyśmy mieli ją porównać z Rail Baltica, nie bylibyśmy w stanie zapewnić takiego rodzaju komunikacji, jakiej potrzebują pasażerowie – stwierdziła S. Trinkūnaitė-Rimikeė.

Według niej, zakończenie projektu „Rail Baltica” na Litwie planowane jest do 2030 r., dlatego przedstawiciel Grupy LTG nie mogła zdradzić konkretnych szczegółów dotyczących daty powstania trasy ani innych szczegółów.

- Trasy pociągów nocnych w przyszłości będą wiązać się także z pojawieniem się Rail Baltica.” Konkretne decyzje zostaną podjęte na podstawie oceny aktualnych potrzeb i potencjału rynku. Obecnie analizowane są wszystkie możliwe opcje, łącznie z pociągiem nocnym - powiedziała S. Trinkūnaitė-Rimikeė dla portalu „Co się dzieje w Kownie”.

WYG

Źródła i fot: LTG; portal „Co się dzieje w Kownie”

udostępnij na fabebook