26.10.2023

Litwa. Do końca roku ma być przebudowanych osiem odcinków autostrad, w tym jeden trasy Via Baltica

Panująca w kraju jesienna pogoda nie spowalnia prowadzonych prac remontowych głównych dróg na Litwie.

 Na jednej z najbardziej intensywnych autostrad w kraju Wilno-Kowno-Kłajpeda do końca bieżącego roku planowane jest zakończenie prac remontowych 5 odcinków drogi, których łączna długość wynosi ponad 14 km. Na autostradzie Wilno-Poniewież dokończone zostaną prace na 3 odcinkach drogi o długości prawie 8 km.

Za zgodą Ministerstwa Transportu oraz Litewskiej Dyrekcji Dróg, po 3 latach przerwy, w tym roku większą uwagę poświęcono projektom poprawy stanu dróg i prostym pracom remontowym na głównych autostradach i drogach krajowych. Wcześniej ta część środków finansowych przeznaczona była na remonty dróg żwirowych.

Gdzie trwają prace

I. Drogi krajowe:

Obecnie trwają prace remontowe zwykłe na odcinkach autostrady Wilno-Kowno-Kłajpeda od 29 km do 34 km, od 50 km do 51,9 km, od 63 km do 65 km, od 113 km do 116 km i od 141 km do 143 km.

Na autostradzie Wilno-Poniewież o znaczeniu państwowym proste naprawy przeprowadzane są na odcinkach od 27 km do 30 km, od 37,7 km do 40 km i od 99,6 do 101 km. W przyszłym roku planowane są także profilaktyczne prace remontowe na odcinku tej drogi od km 45,9 do km 52.

Proste remonty trwają także na 9-kilometrowym odcinku głównej drogi „Via Baltica” z Poniewieża do granicy z Łotwą, gdzie zakończenie prac planowane jest na początek przyszłego roku.

Via Baltica - Mariampol - Budzisko

Prace idą pełną parą. W najbliższych dniach powinien zostać oddany do użytku jeden z odcinków Via Baltiki z Mariampola w kierunku Budziska.

Na pierwszym, najtrudniejszym, prawie 16 kilometrowym odcinku, między Mariampolem a wsią Skardupia (56,83-72,50 km drogi A5 licząc od Kowna) intensywnie trwają prace na całej jego długości.. Nie ma opóźnień, odcinek ma być ukończony w sierpniu przyszłego roku.

Drugi odcinek o długości 6,5 km (od 72,50 do 79,00 km) jest już prawie zakończony i jest planowane pełne jego otwarcie dla ruchu jeszcze w tym tygodniu.  Jest już częściowo otwarty i można nim jeździć.

Kończą się prace na trzecim sześciokilometrowym odcinku (od 79,00 do 85,00 km) i jeszcze w tym roku również zostanie otwarty.

Na ostatni, czwarty odcinek łączący Litwę i Polskę, w najbliższym czasie ogłoszony zostanie zakup robót przetargowych, a prace przetargowe rozpoczną się na początku przyszłego roku. Istniejąca infrastruktura graniczna tez zmieni się tu nie do poznania.

Cała ta droga o długości około 40 km zostanie ukończona do 2025 roku, będzie przebudowana na 4-pasmową autostradę i przystosowana zarówno do celów mobilności cywilnej, jak i wojskowej.

 

- Prace trwające na autostradach i drogach głównych mogą powodować pewne niedogodności dla kierowców. Rozumiemy to, ale prosimy też wszystkich kierowców o cierpliwość i zrozumienie, że po zakończeniu prac tymi odcinkami drogi będziemy jeździć jeszcze wygodniej i bezpieczniej. Odnowa autostrad i dróg krajowych jest szczególnie ważna dla rozwoju infrastruktury, na co zwracamy szczególną uwagę, w miarę istniejących możliwości- – podkreśla Marius Švaikauskas, dyrektor Dyrekcji Autostrad Litwy.

Drogi rejonowe

Oprócz trwających prac remontowych na autostradach i drogach głównych, Dyrekcja Autostrad Litwy planuje w tym roku zakończyć prace remontowe na 82 km dróg rejonowych i ponad 32 km dróg wiejskich. Zgodnie z umowami podpisanymi z wykonawcami, na początku przyszłego roku ma zostać naprawionych kolejnych 56 km dróg.

Odcinki dróg do utrzymania wybierane są na podstawie wykazu kolejek priorytetowych sporządzonego zgodnie z metodykami remontów dróg o znaczeniu państwowym. Wśród nich jednym z najważniejszych kryteriów jest wskaźnik stanu nawierzchni (DBI) i jego zmiany. Dyrekcja Dróg, przy pomocy nowoczesnego sprzętu laserowego, corocznie przeprowadza najnowocześniejsze badania stanu dróg asfaltowych. Na podstawie zebranych danych i obliczeń DBI wybierany jest rodzaj budowy oraz odcinki dróg, które zostaną obsłużone w pierwszej kolejności.

Ścieżki rowerowe

Poza tym i na rozbudowę infrastruktury rowerowej do 2027 r. spodziewa się przeznaczyć około 100 milionów euro z funduszy Unii Europejskiej. Czyli transport rowerowy w kraju będzie się poprawiać.

WYG

Źródło i fot: Ministerstwo Komunikacji Republiki Litewskiej; Litewska Dyrekcja Dróg Samochodowych

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*