15.05.2024

Litwa. Most do Wilna oraz wiadukt na trasie Kowno – Mariampol - Suwałki do przebudowy

Via Lietuva (dawniej litewska Dyrekcja Dróg Samochodowych) kontynuuje najważniejsze prace na autostradzie w pobliżu Kowna.

Rozpoczyna się przebudowa mostu na rzece Krunas, odnawiane są główne prace remontowe wiaduktu Sargėnai i trwa przebudowa mostu Meškinis nad  rzeką Neris. Via Lietuva wykorzysta także dodatkowe źródła finansowania na renowację niektórych obiektów.

- Wkrótce rozpocznie się przebudowa mostu na rzece Krunas i wznowione zostaną prace konserwacyjne na wiadukcie Sargėnai. Finansowanie dróg i ich infrastruktury jest ograniczone, brakuje też środków na renowację infrastruktury w niezadowalającym stanie. W całej Litwie na naprawę mostów w niezadowalającym stanie potrzeba 407 mln euro. Z tych powodów musimy bardzo racjonalnie i przemyślanie wykorzystywać dostępne środki, dokładamy wszelkich starań, aby wykorzystać dodatkowe możliwości finansowania, szukamy nowych sposobów, aby zapewnić szybszy rozwój infrastruktury drogowej w kraju – mówi dyrektor generalny Via Lietuva Marius Švaikauskas .

Prace odbudowy mostu na rzece Krunie zostaną częściowo sfinansowane ze środków instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Via Lietuva i Europejska Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) podpisały już umowę na dodatkowe, wynoszące ponad 9,4 miliony euro, dofinansowanie modernizacji mostu.

Najgorszy most na Litwie

Most na rzece Krunas jest najgorszy na Litwie. Położony jest na najruchliwszej autostradzie Wilno – Kowno – Kłajpeda. Dlatego podjęto decyzję, by najpierw  zbudować tymczasowy most. 

Planuje się skierowanie ruchu z Wilna do Kowna mostem tymczasowym, natomiast z Kowna do Wilna po jednej stronie przebudowanego mostu. Przebudowana zostanie druga strona. W ten sposób zapewniony zostanie płynny ruch, co zmniejszy prawdopodobieństwo korków i wypadków.

Planuje się, że całe przedsięwzięcie – budowa mostu tymczasowego i przebudowa mostu istniejącego – zakończy się  po  koniec  2027 roku. Prace wykona spółka Tilsta UAB.

Wiadukt na Via Baltice do Suwałk

Po podpisaniu umowy na wykonanie dodatkowych prac przy przebudowie wiaduktu Sargėnai, zlokalizowanego na początku autostrady Kowno-Mariampol-Suwałki, wkrótce zostaną wznowione prace również na tym obiekcie. Planuje się, że remont wiaduktu zakończy się do końca tego roku.

W trakcie realizacji robót, po rozebraniu części konstrukcji, stwierdzono konieczność przeprowadzenia dodatkowych prac remontowych na belkach wiaduktu. Tych prac nie można było przewidzieć z góry. W związku z tym ogłoszono przetarg publiczny, po którego pomyślnym zakończeniu podpisano umowę i wkrótce rozpoczną się prace remontowe wiaduktu.

Dodatkowe prace wykona AB Kelio bereža. Planuje się, że dodatkowe prace zakończą się do końca  sierpnia 2024r.

W pierwszym etapie prace remontowe planowane są po prawej stronie wiaduktu, a ruch samochodowy na drodze Kowno–Mariampol–Suwałki będzie dozwolony po lewej stronie wiaduktu. 

Obecnie prowadzona jest także przebudowa mostu A. Meškiniego i remont wiaduktu Marvelė. Zakończenie prac ma nastąpić jescze w tym roku.

Planuje się, że w tym roku na Litwie przebuowanych lub wyremontowanych zostanie 30 mostów i wiaduktów na drogach krajowych.

Partnerstwo publiczno - prywatne

W zeszłym tygodniu Via Lietuva rozpoczęła konsultacje w sprawie możliwości realizacji projektów zarządzanych w oparciu o zasadę partnerstwa kapitału państwowego i prywatnego. Przyjęcie takiego modelu finansowania umożliwiłoby znacznie szybszą realizację najważniejszych projektów poprawy infrastruktury drogowej w kraju.

Via Lietuva planuje dokonać oceny projektów, które mogłyby zostać zrealizowane w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego. Uważa się, że budowa zachodniej obwodnicy Kowna, południowej obwodnicy Kłajpedy, obwodnicy miasta Zarasai oraz drogi Kowno - Prienai - Alytus mogłaby stać się projektami realizowanymi przy zastosowaniu tej zasady finansowania.

WYG

Źródło i fot: Ministerstwo Komunikacji RL

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*