GKS Wikielec
Wigry Suwałki
22.11.2024
17:00
19.07.2024
Litwa otrzymała dodatkowe 48 mln euro na odcinek trasy Via Baltica Mariampol - Budzisko
Droga ekspresowa od granicy z Polska do Kowna ma być gotowa jesienią 2025. Natomiast połączenie europejskiej kolei Rail Baltica na Litwie i w Polsce planowane jest na rok 2028.
W tym tygodniu Komisja Europejska (KE) przeznaczyła dodatkowe 48 mln euro na przebudowę ostatniego odcinka autostrady Via Baltica, strategicznego dla komunikacji litewskiej i międzynarodowej, od Mariampola do granicy z Polską.
To dotacja z Unijnego Funduszu- instrumentu „ Łącząc Europę” (CEF ).
Planuje się, że po ukończeniu tego 12-kilometrowego odcinka droga ekspresowa po litewskiej stronie z Kowna do Warszawy zostanie całkowicie ukończona już jesienią w 2025 roku.
- Efektem naszej wspólnej pracy z Komisją Europejską jest zatwierdzenie wniosku Litwy o przeznaczenie wsparcia europejskiego na projekty z zakresu infrastruktury transportowej o strategicznym znaczeniu w kraju. Pomoże nam to nadać istotny impuls dalszemu rozwojowi powiązań komunikacyjnych i mobilności wojskowej w regionie oraz integracji z Zachodem. W dzisiejszym kontekście geopolitycznym jest to kluczowy warunek nie tylko wzrostu gospodarczego całego regionu, ale także bezpieczeństwa narodowego – mówi minister komunikacji Republiki Litewskiej Marius Skuodis.
Na realizację przebudowy liczących w sumie około 40 kilometrów odcinków Via Baltica od Mariampola do granicy litewsko-polskiej przeznaczono dotychczas łącznie 89,6 mln euro z CEF i 79,6 mln środków Funduszu Spójności. Wszystkie inwestycje mające na celu odnowienie tej drogi, łącznie ze wsparciem UE, mają przekroczyć kwotę ponad 500 milionów euro.
Litwa złożyła wnioski na projekty dwufunkcyjne (w tym mobilność wojskową) CEF i aktywnie uczestniczyła we wszystkich ogłoszonych naborach środków z Europejskiego Instrumentu Sieci Infrastruktury. Wsparcie CEF uzyskano na odbudowę wszystkich odcinków drogi Via Baltica.
Ze względu na skalę powstającej nowej infrastruktury i tempo budowy projekt modernizacyjny Via Baltica jest największym projektem budowy dróg w kraju w całym okresie niepodległości Litwy.
Co już ukończono
Zakończono już prace związane z przebudową 12,5-kilometrowego odcinka Via Baltiki i planuje się, że do końca 2024 roku zakończy się przebudowa kolejnego 16-kilometrowego odcinka w okolicach Mariampola. Prace na ostatnich 12 kilometrach do granicy litewsko-polskiej już się rozpoczęły i zakończą się w drugiej połowie przyszłego roku.
Rail Baltica na Łotwę
Ponadto, zgodnie z decyzją KE, około 458 mln euro zostanie dodatkowo przeznaczone na budowę europejskiej linii kolejowej Rail Baltica z Kowna do granicy litewsko-łotewskiej.
Na tym najbardziej dojrzałym inwestycyjnie odcinku, na niemal 30-kilometrach, powstają już podtorza i obiekty inżynieryjne. W tym roku planowane jest podpisanie kontraktów na nowe odcinki toru kolejowego oraz wykonanie prac na dodatkowym odcinku o długości 40 km i wykonanie prac na odcinku o długości do 70 km.
Rail Baltica do granicy z Polską
W czerwcu 2024 roku litewski rząd zatwierdził plan rozwoju infrastruktury na odcinku projektu europejskiej kolei Rail Baltica od Jiesi (Kowno) do granicy z Polską.
Nowa dwutorowa linia pobiegnie od stacji Jiesia, z pominięciem Mariampola i Kalwarii, obok Kazlų Rūdy i tam, gdzie pozwalają na to możliwości techniczne, z wykorzystaniem odcinków istniejącej kolei europejskiej. Odcinek ten będzie w dalszym ciągu obsługiwany dla regionalnego ruchu pasażerskiego i mobilności wojskowej. Kursują już na nim pociągi towarowe pomiędzy Terminalem Intermodalnym w Kownie a Europą Zachodnią.
Planuje się, że na odcinku od Kowna do granicy Litwy i Polski powstanie około 115 nowych obiektów, niezbędnych dla przyszłej infrastruktury kolejowej - tuneli, mostów, wiaduktów, przejść dla zwierząt, przepustów.
Planowane są stacje regionalne w Mariampolu, Šeštokai i Kazlų Rūdzie, które zostaną połączone z linią główną połączeniami regionalnymi.
Połączenie linii europejskiej kolei Rail Baltica na Litwie i w Polsce planowane jest na rok 2028.
WYG
Źródło i fot: Ministerstwo Komunikacji RL