W środę, 20 grudnia z udziałem ministra transportu Republiki Litewskiej Mariusa Skuodisa uroczyście otwarto drugi odcinek trasy Via Baltica, budowanej po stronie litewskiej w kierunku granicy z Polską.
W wydarzeniu wzięli także Dyrektor Generalny AB Dyrekcja Autostrad Litewskich Marius Švaikauskas, szef wykonawców AB „Kauno tiltai” Aldas Rusevičius, mer Kalwarii Nerijus Šidlauskas.
To największe przedsięwziecie drogowe w historii niepodległej Litwy. Od Mariampola do granicy litewsko-polskiej obejmuje przebudowę 4 odcinków. Wraz z ukończeniem tego odcinka drogi cały projekt renowacji od Mariampola do granicy litewsko-polskiej osiągnął półmetek - informuje Ministerstwo Komunikacji Republiki Litewskiej.
Czteropasmowa autostrada
Oddany w środę do ruchu nowy, 6-kilometrowy odcinek drogi Via Baltica został przebudowany na nowoczesną, 4-pasmową autostradę, po obu jej stronach oraz w wydzielonych miejscach ułożono drogi łączące o łącznej długości ponad 15 km. Jednocześnie przebudowano także odcinki dróg gminnych i rejonowych łączących się z nową drogą.
W niecały rok na wspomnianym odcinku powstała także imponująca infrastruktura: 5 rond, 3 wiadukty, 4 mosty, ponad 4,5 km ścian akustycznych, oświetlenie, urządzenia inteligentnego systemu transportowego i inne środki zarządzania ruchem.
Dwanaście kilometrów nowej autostrady
- Ten rok to rok budowy nowych autostrad, dlatego niezwykle miło jest otworzyć dziś kolejny odcinek transeuropejskiej autostrady Via Baltica. W ciągu roku wybudowano już łącznie 12,5 km nowej autostrady, przy której zainstalowano także wiele infrastruktury towarzyszącej, a na kolejnych 16 km trwają prace.
Ze względu na tę skalę prace drogowe można nazwać największymi pracami w zakresie budowy infrastruktury drogowej w historii niepodległej Litwy. W przyszłym roku przebudowa tej autostrady obejmie także pozostałą część odcinka w pobliżu granicy litewsko-polskiej, będziemy także kontynuować inne projekty dotyczące dróg mobilności strategicznej i wojskowej w kraju - mówi Minister Transportu RL Marius Skuodis, który uczestniczył w wydarzenie otwarcia.
- Po ukończeniu w tym roku drugiego odcinka drogi dotarliśmy do półmetku całego projektu Via Baltica od Mariampola do granicy z Polską. To tylko pokazuje, że zakres projektu i tempo jego realizacji przewyższa wiele projektów, które zostały zrealizowane lub są w trakcie realizacji, nie tylko w krajach sąsiadujących, ale także w całej Europie. W ciągu zaledwie jednego roku wybudowano 4 wiadukty, 4 mosty, 1 przejście tunelowe i 1 zielony most dla migracji zwierząt. A to tylko największe obiekty - podkreśla Marius Švaikauskas, szef Dyrekcji Autostrad Litwy.
Pod koniec października br. otwarto pierwszy w pełni przebudowany odcinek Via Baltica o długości 6,5 km. Po modernizacji przekształcono ją w czteropasmową autostradę, gdzie wyeliminowano jednopoziomowe skrzyżowania (zamontowano 15 km dróg łączących i łączących różnych poziomów), zbudowano wiadukt, zainstalowano tunel, a także pierwszą zielony most na Litwie dla migracji zwierząt. W celu izolacji akustycznej zainstalowano ściany akustyczne o łącznej długości 360 m.
Spółka UAB „Fegda” wykonała prace rekonstrukcyjne II etapu o wartości 55,8 mln euro. Prace rekonstrukcyjne III etapu o wartości 55,1 mln euro zrealizowała spółka AB „Kauno tiltai”. Realizacja projektów została sfinansowana ze środków państwa i Unii Europejskiej.
Kolejny odcinek będzie gotowy już w nowym, 2024 roku
Latem tego roku rozpoczęto prace na pierwszym odcinku Via Baltiki, zaczynając od Mariampola. To najdłuższy i najbardziej skomplikowany technicznie odcinek przebudowywanej drogi, liczący prawie 16 km. Zakończenie prac tego etapu planowane jest na rok 2024. Po nich na tym odcinku powstanie 45 km dróg łączących, 10 rond, 5 wiaduktów, 4 mosty, 3 przejścia tunelowe, 21 ścian akustycznych, największy i najnowocześniejszy parking i miejsce odpoczynku na Litwie.
Rozpoczęcie przebudowy ostatniego, czwartego odcinka trasy Via Baltica, który kończy się przy granicy litewsko - polskiej planowane jest na przyszły rok; obecnie trwa międzynarodowe zamówienie publiczne na przebudowę tego odcinka.
Zakończenie budowy około 40 km drogi Via Baltica do granicy z Polską zaplanowano na rok 2025.
WYG
Źródło i fot: Ministerstwo Transportu RL