Ślepsk Malow Suwałki
Asseco Resovia Rzeszów
24.11.2024
14:45
12.07.2022
Litwa. Pogram rozwoju dróg krajowych do 2035 roku
Minister Transportu Republiki Litewskiej Marius Skuodis zatwierdził strategiczne wytyczne do utrzymania i rozwoju dróg o znaczeniu państwowym na lata 2022-2035, które przygotowało Ministerstwo Transportu wspólnie z Litewską Dyrekcją Dróg Samochodowych.
Wytyczne te zostały zatwierdzone po konsultacjach społecznych, dyskusjach z gminami i rządem.
- Długoterminowe strategiczne wytyczne dotyczące utrzymania i rozwoju dróg o znaczeniu krajowym na Litwie zostały opracowane z uwzględnieniem najważniejszych potrzeb komunikacyjnych, w celu poprawy warunków i bezpieczeństwa ruchu, promując zrównoważoną mobilność. Obecnie zbyt wiele dróg o znaczeniu krajowym nie jest w dobrym stanie, więc w tym obszarze będzie potrzebne dużo pracy i inwestycji. Ważne jest, aby cele były realizowane konsekwentnie, zgodnie z długofalowymi priorytetami - mówi Minister Łączności M. Skuodis.
Wytyczne strategiczne obejmują priorytety, cele i działania związane z utrzymaniem i rozwojem dróg, a także projekty zielonych szlaków i wdrażania innowacji. Zdaniem ministra wytyczne te będą ważnym przesłaniem dla mieszkańców, instytucji państwowych, gmin i przedstawicieli biznesu planujących swoje działania i inwestycje
Stan litewskich dróg jest ważny także dla polskich kierowców, a szczególnie z naszego regionu, bo po pandemii odradzają się zarówno kontakty biznesowe, jak i turystyczne. Są one nie bez znaczenia także dla licznej floty TIR-ów z Suwałki i okolic.
A oto kilka szczegółów dotyczących planowanych remontów i modernizacji.
Via Baltica i A1 Wilno- Kowno- Kłajpeda
Już do końca 2024 roku planowane jest wykonanie dużej części prac na autostradach Via Baltica i A1 Wilno–Kowno–Kłajpeda. W tym okresie, do 2025 r. planowane jest zakończenie przebudowy odcinka trasy Via Baltica między Mariampolem a granicą litewsko-polską, przekształcając ją w 4-pasmową autostradę, a na drogę A1 w pobliżu Kowna zrekonstruować 4 mosty - Pietini, Šiaurini, A. Meškini i most na Krunas. W miarę postępu prac, autostrady te zostaną tak przebudowane, aby spełnić wymagania głównej transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Cały odcinek Via Baltiki przez Litwę ma zostać wyremontowany do 2030 roku.
Drogi główne z Wilna
Będą poprawiane dotąd słabej jakości drogi A14 Wilno–Utena, A16 Wilno–Prienai–Marijampolė, drogi wojewódzkie nr 130 Kowno–Prienai–Alytus i nr 141 odcinki Kowno–Jurbarkas–Silute–Kłajpeda.
Najpierw planowane są prace na niebezpiecznej głównej drodze Wilno-Utena – tam do 2024 roku planowana jest naprawa betonowego odcinka drogi między Wilnem a Moletami a do 2025 roku dokończenie przebudowy całej drogi do Uteny. Droga Kowno–Prienai będzie przebudowywana etapami w latach 2024–2026.
Bez wąskich dróg
Celem podjętych decyzji jest ponadto stabilizacja i zasadnicza poprawa stanu dróg o znaczeniu krajowym, rozwiązanie długotrwałych problemów. Do 2024 udział dróg w złym stanie w sieci dróg krajowych będzie musiał się zmniejszyć o co najmniej 5 proc. Do 2030 r. nie powinno być już zbyt wąskich dróg krajowych – planuje się przebudowę prawie 200 km dróg krajowych o nawierzchni węższej niż 5 m. Odbudowując po 5-10 mostów rocznie, będzie możliwe do 2035 r. naprawa wszystkich 73 mostów, które są obecnie w złym stanie.
Drogi szutrowe
Także do 2035 planowane jest utwardzenie co najmniej 1900 km dróg szutrowych, tj. wszystkich, które zapewniają korzyści społeczno-gospodarcze, tj. ma tam miejsce natężenie ruchu co najmniej 120 samochodów w ciągu doby.
Planuje się, że na krajowej sieci dróg traktów szutrowych pozostanie nie więcej jak 18 proc. Jednocześnie wyznaczono dodatkowy cel, aby do 2024 r. w osiedlach nie byłoby dróg szutrowych państwowych, gdzie natężenie ruchu jest większe niż 50 samochodów na dobę lub co najmniej 10 mieszkańców.
Ścieżki rowerowe
Na Litwie zostanie rozbudowana sieć ścieżek pieszych i rowerowych. W latach 2022-2035 planowane jest wybudowanie około 600 km nowych ścieżek, zwiększając długość ścieżek rowerowych w osiedlach o 40%. Ponadto planowana jest naprawa około połowy istniejących ścieżek w złym stanie – łącznie około 350 km.
Planowane jest dalsze wdrażanie inżynieryjnych środków bezpieczeństwa ruchu, reorganizacja niebezpiecznych skrzyżowań i przejść dla pieszych. Celem jest, aby do 2024 r. nie było już niebezpiecznych przejść dla pieszych na drogach o znaczeniu krajowym – planowana jest naprawa około 1720 takich przejść. W latach 2022-2035 planuje się przebudowę około 140 skrzyżowań jednopoziomowych.
Zmniejszyć liczbę wypadków drogowych
Celem jest taka poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego do 2030 r., by zmniejszyć o ponad połowę liczbę śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w porównaniu do roku 2020, czyli liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych rocznie na 1 milion populacja zmniejszyłaby się z 63 (w 2020 r.) do maksymalnie 30 (w 2030 r.). Pomoże to osiągnąć do 2050 r. cel „Wizja 0”, to jest zapewnienie, że na drogach kraju nie zginie ani jedna osoba.
WYG
Źródło i fot. Ministerstwo Transportu Republiki Litewskiej; samorządy Mariampola i Łoździej