Droga Wilno-Utena (Uciany) stanowi ważne połączenie stolicy kraju z innymi obszarami regionu północno-wschodniego.
Dziennie przejeżdża nią łącznie blisko 9 tys. środków transportu. Przez wiele lat nazywana była najgorszą autostradą Litwy
W marcu br. rozpoczęto wreszcie przebudowę 30 km odcinka pomiędzy Moletai a Uteną.
Trwająca przebudowa drogi nabrała ostatnio tempa: w zeszłym tygodniu zrealizowano pierwszy etap projektu – zakończono prace przebudowy w mieście Utena. Na 30-kilometrowym odcinku od Molėtai do Uteny trwają intensywne prace remontowe, których zakończenie planowane jest 10 miesięcy po ich rozpoczęciu, czyli pod koniec tego roku.
- Przebudowa tej drogi jest jednym z naszych najwyższych priorytetów, dlatego maksymalnie przyspieszamy prace. Po zakończeniu przebudowy w mieście Utena, szybkim krokiem posuwamy się do przodu na odcinku od Molėtai do Uteny, gdzie prace zakończą się przed końcem roku. Staramy się, aby to strategiczne połączenie stolicy kraju Wilna z północno-wschodnią Litwą możliwie najszybciej stało się nowoczesną, bezpieczną i wygodną arterią komunikacyjną - mówi Minister Komunikacji Marius Skuodis.
Co już wykonano
Na odcinku przebudowywanej drogi Wilno-Utena (od 93,7 do 95,6 km) w mieście Utena odnowiono dwa pasy ruchu, położono nową nawierzchnię asfaltową, wyremontowano, wyremontowano lub nowo wyposażono odcinki, przebudowano skrzyżowania, zainstalowano przystanek autobusowy z peronem, wykonano inne usprawnienia ruchu niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa. Przebudowywana ulica i skrzyżowania są wyposażone w oświetlenie.
Ulica Kupiškios z ulicą J. Basanavičiusa i ul. Kupiškios. skrzyżowania z ulicą Molėtai zostały przebudowane na ronda. Podczas przebudowy skrzyżowań wyremontowano jednocześnie odcinki dróg Utena – Pakalniai – Alanta, Kowno – Zarasai – Daugpilis i Kupiškis – Utena.
Po lewej stronie ulicy aż do ul. J. Basanavičiausa wytyczona jest także ścieżka pieszo-rowerowa dla pieszych i rowerzystów. Chodniki wykonano po prawej stronie ulicy Kupiškios od skrzyżowania z ulicą Molėtai do ulicy J. Basanavičiausa oraz w rejonie rond.
Wszystkie te prace wykonała firma AB HISK, która zwyciężyła w konkursie na roboty publiczne Via Lietuva, wartość robót to prawie 7 mln EUR z VAT.
Z Molet do Uteny
Intensywne prace trwają także na 30-kilometrowym odcinku z Molėtai do Uteny. Usunięto już wszystkie stare płyty betonowe, intensywnie kładzie się nowy asfalt, konserwuje pobocza, montuje parkingi i kanalizację.
Podczas przebudowy Molėtai-Utena planowany jest remont dwóch pasów ruchu, instalacja przystanków autobusowych z pawilonami, ciągami dla pieszych i oświetleniem.
Na tym odcinku drogi planuje się także montaż ogrodzeń siatkowych i poziomych barierek zabezpieczających przed migracją zwierząt, co wpłynie na zmniejszenie liczby wypadków drogowych podczas migracji zwierząt. Uwzględniając rejestrowane potoki pojazdów na drodze, po przeprowadzeniu symulacji potoku ruchu, na skrzyżowaniach na odcinku remontowanym planuje się utworzenie dodatkowych pasów do skrętu w lewo.
- Autostrada Wilno-Utena stanowi szczególnie ważne połączenie stolicy kraju z innymi miastami północno-wschodniego regionu kraju. Rozumiejąc wagę tego projektu oraz potrzebę zapewnienia bezpiecznego i wygodnego połączenia dla lokalnych mieszkańców i przedstawicieli biznesu tranzytowego, indywidualnie podchodzimy do tego projektu. Odpowiedzialne i staranne planowanie daje rezultaty: prace w mieście Utena zostały zakończone, a pozostały odcinek autostrady Utena, na którym obecnie trwają prace, zakończymy zaledwie 10 miesięcy po ich rozpoczęciu, czyli w grudniu tego roku mówi Marius Švaikauskas , dyrektor generalny Via Lietuva ( odpowiednik polskiej GDDKiA).
Kolejne odcinki
Długość pozostałej niedokończonej drogi Wilno - Utena wynosi 42,8 km. Projekt renowacji tej części składa się z 5 odrębnych części. Pod koniec lata „Via Lietuva” ogłosiła przetargi publiczne na przebudowę dwóch odcinków o łącznej długości prawie 18 km (od Nemenčinėlė do Dasionii), przetarg ten zostanie zakończony i wykonawca remontu odcinków zostanie poznany przez koniec tego miesiąca.
W najbliższym czasie zostaną ogłoszone przetargi publiczne na dokończenie prac na pozostałych trzech odcinkach o łącznej długości około 25 km. Celowe środki finansowe na odbudowę tych odcinków przewidziano już w projekcie przyszłorocznego budżetu Litwy. Pomyślna realizacja wszystkich prac będzie uzależniona od ostatecznego przyjętego budżetu przyszłorocznego Programu Rozwoju i Utrzymania Dróg, który nowo wybrany Sejm powinien w tym roku zatwierdzić pod koniec br. – informuje Minister Komunikacji Republiki Litewskiej.
xxx
Droga Wilno-Utena została wybudowana w latach 1979-1985 i jest jedyną drogą z płyt betonowych na Litwie. Droga ta stanowi jedną z głównych arterii komunikacyjnych Litwy, wiodącą ze stolicy kraju do okolicznych miast i gmin. Uczestnicy ruchu tranzytowego na drodze krajowej Wilno-Utena podlegają podatkowi od użytkowników dróg, a zebrane pieniądze kierowane są na do ogólnego budżetu państwa.
WYG
Źródło i fot: Ministerstwo Komunikacji RL