05.01.2024

Litwa. Strategiczne projekty i rekordowa liczba wyremontowanych dróg

Litewska Dyrekcja Dróg Autostradowych (LAKD) zakończyła rok 2023 remontem 380 km dróg krajowych i 30 km sieci dróg głównych.

Do tego doszła  naprawa 18 mostów i wiaduktów oraz przebudowa fragmentu ścieżki pieszej i rowerowej Smiltynė-Nida o długości ponad 13 km.

- Poczyniono znaczne postępy, zrealizowano projekt przebudowy trasy Via Baltica, w końcu rozpoczęto prace fizyczne na drodze Wilno - Utena, przyspieszono utrzymanie krajowych mostów i wiaduktów, wyremontowano wiele głównych dróg. Wszystkie te prace krok po kroku, kilometr po kilometrze, poprawiały stan dróg w kraju, czyniąc nasze podróże bezpieczniejszymi i wygodniejszymi – mówi Marius Švaikauskas, dyrektor generalny Litewskiej Dyrekcji Dróg.

W 2024 roku Dyrekcja Dróg obiecuje utrzymać tempo i ciągłość prac.

- Zarządzanie mostami i wiaduktami w kraju, realizacja projektów mobilności strategicznej i wojskowej pozostają jednymi z najważniejszych priorytetów i będziemy kontynuować transformację firmy – mówi M. Švaikauskas.

Najważniejsze prace drogowe w 2023 roku:

  • Przebudowano odcinek drogi głównej Via Baltica o długości 12,5 km: zakończono prace na dwóch odcinkach tej drogi głównej Kowno –Mariampol – Suwałki. Droga została przebudowana na cztery pasy ruchu, zainstalowano drogi łączące na różnych poziomach z drogą główną, w ciągu zaledwie jednego roku zbudowano 4 wiadukty, 4 mosty, 1 przejście tunelowe i 1 zielony most dla migracji zwierząt. Prace będą prowadzone także na pierwszym odcinku remontowanej drogi.
  • Rozpoczęła się przebudowa jednej z najgorszych głównych dróg Wilno - Utena. Modernizację rozpoczęto od odcinka w pobliżu  Uteny. Na tym odcinku zaplanowano dwa pasy ruchu. Rozpoczęło się także postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na zakup robót kontraktowych na odcinku drogi z Molėtai do Uteny, rozpoczęto także projektowanie odcinka tej drogi z Riešės do Molėtai. 
  • Dotychczas zrealizowano największy projekt mobilności wojskowej, istotny dla zapewnienia bezpieczeństwa narodowego kraju. W pół roku wyremontowano prawie 6-kilometrowy odcinek drogi Pabradė-Meškerinė w pobliżu terenu największego poligonu wojskowego w kraju. Po raz pierwszy w projektach realizowanych przez Dyrekcję Dróg chodnik wyposażony jest w nawierzchnię z betonu walcowanego. 
  •  Naprawiono 18 mostów i wiaduktów. Do najważniejszych z nich należą most Vilainiai nad Nevėžis i wiadukt Parcančiai.
  • Zakończono prace budowlane na odcinku ścieżki rowerowo-pieszej Smiltynė–Nida o długości 13 km ze Smiltynė do Juodkrantė. Zbudowano ścieżki dla pieszych i rowerów w pobliżu Birsztan i od Kretingi do Vydmantai.
  • Poprawiono stan dróg, przeprowadzono prace remontowe na głównych autostradach kraju, drogach krajowych i drogach wiejskich.

Priorytetowe prace drogowe w 2024 roku

  • Dalsza realizacja największego trasy Via Baltica od Mariampola do granicy litewsko-polskiej - prace będą kontynuowane na najbardziej skomplikowanym technicznie i najdłuższym odcinku o długości prawie 16 km.
  • Prace na  głównej drodze Wilno–Utena.
  • W pobliżu poligonu Rukla planowane jest rozpoczęcie budowy obwodnicy Jonavy, przebudowa drogi Pirčiupiai-Jašiūnai w pobliżu poligonu Rūdininkai, uruchomienie dróg Mikašiūnai-Rūdininkai i Ėuolijai-Juodšiliai-Jašinai.
  • Kontynuowana będzie przebudowa mostu na rzece Neris, prowadzony będzie remont wiaduktu nad drogą Kowno – Mariampol - Suwałki, odnowiony zostanie remont wiaduktu w Trokach, rozpoczną się prace nad mostami nad Nevėžis, Šuniją, Dubys oraz rozpocznie się budowa tymczasowego mostu nad Krunasem.
  • W 2024 r. Dyrekcja Dróg planuje rozpocząć prace konserwacyjne na ścieżce pieszej i rowerowej Smiltynė–Nida (odcinek przez Juodkrantė w kierunku Pervalki, przy Pervalce oraz z Pervalki i Preili w stronę morza). Kontynuowana będzie budowa ścieżki pieszej i rowerowej w Birsztanach oraz ścieżki pieszej i rowerowej z Kretingi do Vydmantai.

WYG

Źródło i fot: Ministerstwo Komunikacji RL

udostępnij na fabebook