28.05.2024

Litwa. Wkrótce ruszy budowa ostatniego odcinka trasy Via Baltica do granicy z Polską

Litewska państwowa spółka drogowa Via Lietuva (odpowiednik polskiej GDDKiA) podpisała umowę na przebudowę ostatniego odcinka Via Baltiki z Mariampola do granicy z Polską w Budzisku.

Początek budowy w czerwcu br. – zakończenie pod koniec 2025 r.

Prace modernizacyjne na tym odcinku powinny rozpocząć się już na początku czerwca i zakończyć w drugiej połowie przyszłego roku. Modernizacja tego fragmentu Via Baltiki, pod względem ilości powstającej nowej infrastruktury i tempa budowy, jest największym projektem budowy dróg w kraju w całym okresie niepodległości Litwy.

Zakończenie przebudowy jednej z najważniejszych arterii komunikacyjnych kraju, Via Baltica, od Mariampola do granicy litewsko-polskiej, o łącznej długości około 40 km, planowane jest na koniec przyszłego roku. Projekt składa się z czterech różnych odcinków dróg. W 2023 roku przebudowę zakończono i oddano do ruchu 2 odcinki drogi, obecnie trwają intensywne prace na najdłuższym odcinku o długości 16 km od miasta Mariampol do wsi Skaidiškių.

Ostatni odcinek drogi biegnący do granicy z Polską, na którym wkrótce rozpoczną się prace, ma długość 12 km.

- To już ostatni krok w stronę mety tego historycznego projektu. Na tym etapie przebudowy zakończy się długo oczekiwane strategiczne połączenie drogowe z Zachodem i już w drugiej połowie przyszłego roku będziemy mogli dojechać do Warszawy najwyższej klasy 40-kilometrowym odcinkiem autostrady, której bardzo brakowało. Po zakończeniu tego projektu, cała uwaga zostanie poświęcona budowie Via Baltiki w kierunku Łotwy oraz alternatywnemu połączeniu wojskowemu z Łoździej do Alytusa (Olity) i Wilna - mówi minister komunikacji RL Marius Skuodis.

Zakres prac

W ramach prac na ostatnim odcinku trasy Via Baltica od Mariampola do granicy litewsko-polskiej planowana jest budowa 3 przejść tunelowych dla zwierząt, 2 wiaduktów, zielonego mostu dla migracji zwierząt o długości 82 m, budowa 10 rond, budowa około 15 km dróg łącznikowych, ścian akustycznych o długości 5 km, remont, powiększenie i modernizacja parkingu przy wyjeździe z Litwy do Polski (Budzisko).

Wykonawca z polskim kapitałem

Prace na czwartym odcinku w pobliżu granicy litewsko-polskiej wykona spółka AB Kauno tiltai, zwycięzca przetargu publicznego. Wartość robót to 154,7 mln euro.

- Wieloletnie doświadczenie w realizacji podobnych projektów dodaje nam pewności siebie. Poza tym nie będziemy nowicjuszami – pod koniec ubiegłego roku pomyślnie zakończyliśmy przebudowę trzeciego odcinka Via Baltiki, znamy już specyfikę terenu i organizację prac w dość napiętym harmonogramie. To symboliczne, że jako firma z polskim kapitałem zasłużyliśmy na realizację odcinka Via Baltica aż do granicy państwowej z Polską – mówi Aldas Rusevičius, dyrektor generalny AB Kauno tiltai. 

Co już wykonano

Pod koniec ubiegłego roku oddano do użytku 2 z 4 odcinków Via Baltiki od Mariampola do granicy z Polską, których łączna długość wynosi 12,5 km. Na tych odcinkach droga została przebudowana na nowoczesną 4-pasmową autostradę, w niecały rok zainstalowano na tych odcinkach imponującą infrastrukturę: 5 rond, 3 wiadukty, 4 mosty, ponad 4,5 km ścian akustycznych, oświetlenie, inteligentny system transportu sprzętu i inne narzędzia do zarządzania ruchem.

W trakcie całego projektu, po modernizacji 40-kilometrowego odcinka „Via Baltica” od Mariampola do granicy z Polską, będą 2 zielone mosty dla zwierząt (pierwsze tego typu na Litwie), 10 przejść tunelowych, 10 wiaduktów, 7 mostów, 25  skrzyżowań, powstanie 18,9 km ścian akustycznych, dwa tereny parkingowo-rekreacyjne (najnowocześniejsze dotychczas na Litwie) i 90,5 km dróg łączących.  

Via Baltica

Via Baltica to transeuropejska sieć dróg z Warszawy do Tallina, której łączna długość wynosi 970 km, z czego 269 km znajduje się na terytorium Litwy. Autostrada ta jest szczególnie ważna dla gospodarki Polski i krajów bałtyckich, mobilności ludności i mobilności wojskowej, która zapewnia bezpieczeństwo Litwy i jej sojuszników.

WYG

Źródło i fot: Ministerstwo Komunikacji RL

udostępnij na fabebook