Niemal równo po trzech latach od rozpoczęcia działalności terminalu naftowego w Mockawie, niewielkiej miejscowości leżącej przy granicy z Polską, w środę, 30 września uroczyście zakończono jego rozbudowę.
Aby upamiętnić tę historyczną dla Mockawy datę, odsłonięto pamiątkowy kamień z napisem o zbudowaniu terminalu.
- Ten dzień jest szczególnie ważny dla naszego rejonu, jak i Litwy, jako całości. Było ogromne oczekiwanie na rozwój terminalu terminalu Mockava. Chociaż pandemia Covid-19 nie sprzyjała w tym roku biznesowi, inwestorowi udało się pokonać wszystkie wyzwania. Dziś już możemy cieszyć się inwestycjami, tworzonymi miejscami pracy oraz udanym i dochodowym rozwojem biznesu. Życzę powodzenia i zapewniam o dalszej współpracy.
Rejon Łożdzieje jest gotowy współpracować i szukać rozwiązań, które będą korzystne dla mieszkańców terenu i Waszego biznesu – powiedziała podczas uroczystości mer rejonu Ausma Miškinienė.
Przy wsparciu samorządu i Finów
Co ciekawe, inwestycją nie zajmował się litewski rząd, a łoździejski samorząd. Litewski rząd tylko przekazał w gestii samorządu prawa do dysponowania i zagospodarowywania gruntu. Aby przyciągnąć inwestorów prywatnych, gmina Łoździeje wydzierżawiła inwestorowi 40 hektarów ziemi na 99 lat,
Przed kilkoma laty ogłoszono przetarg na budowę i zarządzaniem terminalu. Wygrał jeden z największych chemicznych koncernów na Litwie „Achemos grupė”, jednak nie przystąpił to budowy i odsprzedał w 2015 roku prawa dla fińskiej grupy Peranto OÜ.
Kolejne etapy rozbudowy
Terminal Mockava na stacji kolejowej tuż przy polsko - litewskiej granicy, na pierwszym odcinku Rail Baltiki po stronie litewskiej, rozpoczął pracę też w środę, ale 22 listopada 2017 roku.
Terminal obsługuje transporty z materiałami ropopochodnymi. Pozwalał wówczas on na przeładunek miliona ton produktów ropopochodnych rocznie. W trzech magazynach mogły być przechowywane 3 tysiące ton oleju napędowego i 1 tys. ton. ton benzyny.
Produkty ropopochodne z Rosji i Białorusi docierają do Mockawy na rosyjskich szerokościach linii kolejowych i są transportowane w głąb Europy cysternami samochodowymi do czasu zbudowania Rail Baltiki po polskiej stronie granicy.
W lipcu 2018 roku zakończono następny etap rozbudowy.
Ukończony wówczas proces inwestycyjny oznaczał:
-7 zbiorników do przechowywania lekkich produktów naftowych (elastyczne wykorzystanie wielu produktów) o łącznej pojemności 13600 m3:
- 5 zbiorników przeznaczonych na destylaty i / lub biokompomenty (3 x 3 000 cbm, 1 600 cbm i 800 cbm);
-2 zbiorniki przeznaczone i wydzielone na benzyny i produkty chemiczne (1 000 cbm i 800 cbm);
- 2 oddzielne dojazdowe drogi kolejowe o długości ponad 700 m każda (szerokość torów UE i RU);
- rampa kolejowa z rozładunkiem 10 000 m3 na dobę i nośnością ładunkową 5 000 m3 na dobę (możliwe jednoczesne operacje w obu kierunkach na dowolnej standardowej szerokości toru);
- rampa do załadunku cystern o pojemności 5 000 m3 dziennie.
Dziewięć zbiorników, ponad milion ton ładunku
Obecnie Terminal Mockava oddał do użytku 2 dodatkowe kolejowe drogi dojazdowe w każdym standardzie rozstawu (rosyjskim i UE) oraz oddzielną kolejową rampę przeładunkową do przeładunku płynnych produktów chemicznych. Wszystko po to, aby zwiększyć zdolność terminalu do przyjmowania i parkowania wagonów przed i / lub po operacjach terminalu. Obie drogi dojazdowe wyposażono w pomost wagowy, aby mieć precyzyjną i skuteczną kontrolę towarów przeładowywanych w Terminalu Mockava.
Oprócz tego w terminalu Mockava zbudowano 2 dodatkowe zbiorniki magazynowe o pojemności 3400 m3 każdy. Po zakończeniu projektu pojemność magazynowa terminalu Mockava osiągnęła 20 tys. m. sześc. i dysponuje łącznie 9 oddzielnymi zbiornikami na produkty naftowe.
Rozpoczęty w 2017 roku terminal Mockava jest pierwszym i jedynym terminalem przeładunkowym towarów płynnych, który funkcjonuje na standardowej (rosyjskiej i unijnej) szynie kolejowej na granicy litewsko-polskiej. Zapewnia bezpośredni, skuteczny, bezpieczny i efektywny kosztowo sposób dostępu do systemu kolejowego UE ze wschodniego standardu kolejowego, będącego unikalnym przejściem granicznym państw członkowskich UE dla paliw płynnych i chemikaliów.
Obecna roczna przepustowość terminalu Mockava znacznie przekracza milion ton płynnych produktów rocznie.
Mockawa nie do poznania
W Mockowie - za sprawą realizacji projektu Rail Baltica - zmieniło się prawie wszystko. Zamiast stacji pamiętającej czasy radzieckie jest teraz nowoczesny obiekt z gruntownie zmienionym układem torowym i nową sygnalizacją. Zmodernizowano także terminal przeładunkowy na południowym skraju stacji. Zastosowane tu zostały przez wynajętą firmę „CargoBeamer“ najnowocześniejsze technologie, pozwalające na automatyczne przeniesienie ładunku (samochodu z towarem) z szosy na specjalny wagon. Inwestycję współfinansował unijny program „Marco Polo”, który zakończył już swoją działalność. Ani Podlasie, ani Mazury „nie załapały się” do tego programu.
Szestoki ( Šeštokai)
W też przygranicznych Szestokach Šeštokai, na nowym placu, są także nowe składy kontenerowe, pozwalające na przeładunek miliona ton towaru rocznie. Duże kolejowe centrum logistycznego pod potrzeby rail Balticy powstaje w Kownie.
Od lipca br. na linii kolejowej Rail Baltica uruchomiane są regularne przewozy naczep TIR-ów pociągami między Niemcami a Litwą przez Polskę. LTG Cargo, polska spółka PKP Cargo oraz niemiecki operator przewozów intermodalnych CargoBeamer zrealizowali w maju tego roku pierwszy eksperymentalny przewóz naczep.
Litewska firma transportowa LG Cargo (Lietuvos Geležinkeliai – Litewskie Koleje Cargo), największa grupa kolejowa w krajach bałtyckich, i jej partnerzy (PKP Cargo oraz niemiecki operator transportu intermodalnego CargoBeamer) poprowadzili pilotażowy pociąg z 22 naczepami TIR-ów do terminalu w Šeštokai na Litwie z Kaldenkirchen w pobliżu granicy Niemiec z Holandią. Pociąg przyjechał z Europy Środkowej w dwa dni. Na terenie litewskiego terminalu naczepy ponownie połączono z ciężarówkami, aby przejechały „ostatnią milę” do miejsca rozładunku.
- Specjaliści ds. logistyki z całej Europy mówią o tym, że kombinowany transport towarów jest jednym z najbardziej obiecujących obszarów logistyki. Oznacza to, że ładunki dalekobieżne w naczepach ciężarowych zostaną przewiezione koleją. Będzie to nie tylko opłacalne finansowo, ale także zmniejszy będzie zanieczyszczenie powietrza, a na autostradach znajdą się mniejsze ładunki – mówił wówczas A. Urbonas z Litewskich Kolei.
xxxx
I to w Mockawie, Szestokach, a nie np. w polskich Trakiszkach, Ełku, czy Suwałkach powstają przy kolei liczne zakłady handlowo - usługowe, miejsca pracy. Jeżeli kiedyś Polska zbuduje swój odcinek Rail Baltiki, to co najwyżej przez wypomniane miejscowości będą szybko przejeżdżać szybkie pociągi. A tubylcy będą mogli im jedynie pomachać, a nie zarobić.
WYG
Fot: Terminal Mockawa; samorząd rejonu Łoździeje