Ćwierć wieku temu były plany lotniska regionalnego, a nawet lotniska cargo. Skończyło się na pasie startowym, którego budowa zaczęła we wtorek, 25 września od symbolicznego wbicia łopat.
Inwestycję, która będzie kosztowała 27 mln zł, z czego 11 mln zł to wkład miasta, w roli operatora koparki-ładowarki rozpoczął prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz. Budowa ma zakończyć się do końca czerwca 2019. Jest szansa, że w przyszłe wakacje suwalczanie będą mogli zamówić sobie taksówki powietrzne i skrócić czas podróży na letni wypoczynek. Własne samoloty czy śmigłowce ma wielu przedsiębiorców. Pas startowy ma podnieść atrakcyjność gospodarczą i turystyczną miasta i regionu.
W uroczystości uczestniczyli przedstawiciele władz miasta, samorządu wojewódzkiego, reprezentanci wykonawcy – firmy Konsorcjum Prasko Wegarten, firmy FORTE, która kwotą 10 mln zł współfinansuje inwestycję oraz przedstawiciel Suwalskiej Szkoły Lotniczej, zarządcy lotniska.
Rozpoczęcia budowy dokonał Czesław Renkiewicz, który przejechał po terenie, na którym powstanie pas startowy siedząc za kierownicą koparko-ładowarki z pełną szuflą piasku. Później było symboliczne wbicie łopat pod budowę inwestycji przez zaproszonych gości.
Pas startowy na suwalskim lotnisku będzie miał 1320 m długości i 30 m szerokości. To pozwoli na korzystanie z niego przez samoloty pasażerskie przewożące do 50 osób, w tym śmigłowce, szybowce, motolotnie, awionetki czy małe samoloty o napędzie tłokowym. W ramach inwestycji powstaną również: płyta do zawracania, płyta postojowa, droga kołowania i infrastruktura techniczna.
Zakres robót budowlanych na suwalskim lotnisku obejmie:
– budowę głównej drogi startowej (DS-1) o długości 1320 m i szerokości 30 m,
– nawierzchni sztucznej wraz z pasem drogi startowej o nawierzchni trawiastej oraz z płytą do zawracania przy DS-1 o nawierzchni sztucznej,
– budowę płyty postojowej PPS o wymiarach 65 m x 130 m o nawierzchni sztucznej,
– budowę drogi kołowania DK szerokości 15 m, łączącej drogę startową DS-1 z płytą postojową PPS, nawierzchni sztucznej,
– budowę drogi startowej (DS-2) o długości 800 m i szerokości 60 m, o nawierzchni naturalnej darniowej,
– budowę niezbędnej infrastruktury technicznej.
Cała inwestycja będzie kosztowała 27 mln zł. Rok temu umowę ws. dofinansowania budowy lotniska kwotą 10 mln zł Władze Miasta Suwałk podpisały z Maciejem Formanowiczem, prezesem Fabryk Mebli FORTE, które niedaleko suwalskiego lotniska, w Dubowie Pierwszym wybudowały fabrykę płyt wiórowych i budują fabrykę mebli – największy tego typu zakład w całej Europie. W tym miesiącu budowę lotniska, kwotą 6 mln zł (3 mln zł w 2018 r. i 3 mln zł w 2019 r.) wsparli także radni Sejmiku Województwa Podlaskiego. We wtorek, po wbiciu łopat pod budowę, odbyło się także podpisanie umowy z Zarządem Województwa Podlaskiego na dofinansowanie inwestycji.
Wszystkim wspierającym inwestycję dziękował Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk.
– Rozpoczynamy budowę lokalnego lotniska. Plany na tę inwestycje klarowały się 12 lat. Pierwotnie miało być to lotnisko regionalne. Na szczęście tak się nie stało, bo nawet większe miasta niż Suwałki nie radzą sobie z utrzymaniem takich lotnisk. Dlatego będzie to lotnisko lokalne, pod potrzeby szczególnie biznesu, ruchu czarterowego, turystycznego, a nie utrzymywania stałych połączeń lotniczych. Zadbaliśmy o to, aby w perspektywie można było to lotnisko rozbudować, ale to sprawa dla kolejnych pokoleń – mówił Czesław Renkiewicz. – Koszt inwestycji przekroczył nasze oczekiwania dlatego dziś, w tym miejscu, chce podziękować Fabrykom Mebli FORTE za mocne wsparcie finansowe, Władzom Województwa Podlaskiego, również za dofinansowanie. Wykonawcom tej inwestycji życzę sprawnej pracy. Mam nadzieję, że to lotnisko będzie dodatkowym atutem naszego regionu, zarówno na płaszczyźnie inwestycyjnej jak i turystycznej, co wpłynie na rozwój Suwałk – dodał prezydent Suwałk.
Głos zabrał też m.in. Grzegorz Moszczyński, Prezes Zarządu Konsorcjum Prasko Wegarten.
– Dołożymy starań aby inwestycja przebiegała bez żadnych problemów. Dziękujemy za pomoc przy wszystkich formalnościach związanych z naszą współpracą z suwalskim Urzędem Miasta. Mamy nadzieję, że te relacje nadal będą układały się tak pomyślnie. Jeśli tylko suwalska pogodna będzie nam sprzyjała, obiecujemy zdążyć z inwestycją w terminie – deklarował prezes.
Pas startowy w Suwałkach ma być gotowy do końca czerwca 2019 roku.
Źródło: UM Suwałki