Wojewoda Podlaski Bohdan Paszkowski w piątek wydał decyzję o zezwoleniu na budowę lotniska Białystok Krywlany. Suwalski ratusz skompletował już dokumenty i przedłoży je w przyszłym tygodniu. Oba lokalne lotniska mają być gotowe w 2018 roku.
- Niewykluczone, że już w poniedziałek nasz wniosek zostanie wysłany – informuje Kamil Sznel, kierownik biura prezydenta Suwałk. – Wojewoda będzie miał 65 dni na jego rozpatrzenie.
Suwałki, które od dawna mają gotowy projekt budowy na blisko 40 hektarach pasa startowego długości 1320 m, na którym będą mogły lądować samoloty pasażerskie do 50 osób, o pozwolenie na budowę wystąpiły już na początku tego roku.
- Wojewoda zwrócił się o uzupełnienie, ale prezydent Suwałk w ogóle wycofał dokumenty – Monika Mróz, asystent polityczny wojewody podlaskiego.
Okazało się, że wnioskodawcą musi być należąca do Aeroklubu Polskiego spółka Aeoro Partner, która będzie zarządzała lotniskiem wszystkie dokumenty trzeba było przygotowywać od nowa.
Najdalej za dwa miesiące pozwolenie na budowę powinno zostać wydane i będzie można ogłosić przetarg na wykonawcę robót. Pas startowy z niezbędną infrastrukturą ma kosztować 12-16 milionów zł, a sporą część nakładów gotów jest pokryć przedsiębiorca, inwestujący właśnie w Suwałkach. W tegorocznym budżecie miasta zostały zresztą zarezerwowane pieniądze, pozwalajace na rozpoczęcie inwestycji, na którą czekają nie tylko biznesmeni posiadający własne awionetki.
Lotnisko lokalne w Suwałkach będzie miało zbliżone parametry do białostockiego. Jak informuje Monika Mróz, wojewoda Bohdan Paszkowski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego, polegającej na przebudowie i rozbudowie lotniska wraz z budową i przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej na lotnisku Białystok Krywlany, na wniosek Aero Partner Sp. z o.o. – zarządzającej lotniskiem.
Zakres robót budowlanych obejmuje:
- budowę drogi startowej o wymiarach 1350m × 30m o nawierzchni sztucznej,
- budowę drogi startowej o wymiarach 840m × 160m o nawierzchni trawiastej,
- budowę płyty do zawracania samolotów,
- budowę dróg kołowania,
- budowę płyt postojowych,
- budowę wskaźników kierunku wiatru,
- budowę wskaźników ścieżki podejścia,
- budowę drogi startowej dla modeli latających,
- budowę strefy lądowania skoczków spadochronowych,
- budowę niezbędnej infrastruktury technicznej.
Przedmiotowa decyzja została wydana na podstawie przepisów ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego, tzw. specustawy lotniskowej.
Realizacja inwestycji była możliwa dzięki porozumieniu zawartym pomiędzy Miastem Białystok – inwestorem, a Aero Partner Sp. z o.o. – zarządzającym lotniskiem, w zakresie rozbudowy lotniska, w tym uzyskania wszelkim potrzebnych zezwoleń oraz wspólnego przeprowadzenia procesu inwestycyjnego.
Przedmiotowe lotnisko będzie przystosowane do obsługi samolotów pasażerskich zabierających do 50 pasażerów. Z lotniska korzystać będą lotnicze ośrodki szkoleniowe, właściciele prywatnych statków powietrznych, lotnicze pogotowie ratunkowe oraz lotnicze służby państwowe.
Wojciech Drażba
Fot. SSL i PUW