Zapraszamy na relację na żywo


Ślepsk Malow Suwałki


Asseco Resovia Rzeszów

24.11.2024
14:45

06.09.2022

Mapy hałasu dla dróg krajowych i inwestycje, by go zmniejszyć. Gdzie jest najgłośniej w Podlaskiem?

Na stronie internetowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opublikowano mapy hałasu dla dróg krajowych o ruchu powyżej 3 mln pojazdów rocznie.

Mapy te stanowią podstawowe źródło danych wykorzystywanych m.in. do informowania społeczeństwa o zagrożeniach związanych z hałasem. Służą też do opracowania danych dla państwowego monitoringu środowiska, tworzenia i aktualizacji programów ochrony środowiska przed hałasem, planowania strategicznego oraz pozyskiwania danych przekazywanych do Komisji Europejskiej.

Czym są strategiczne mapy hałasu?

Stanowią podstawowe źródło danych wykorzystywanych do: 

- informowania społeczeństwa o zagrożeniach środowiska hałasem;

- opracowania danych dla państwowego monitoringu środowiska; 

- tworzenia i aktualizacji programów ochrony środowiska przed hałasem; 

- tworzenia planów działań ochrony środowiska przed hałasem planowania strategicznego; 

- planowania i zagospodarowania przestrzennego; 

- pozyskiwania danych do przekazania Komisji zgodnie z art. 10 ust. 2 i w załączniku VI Dyrektywy 2002/49/WE. 

Mapy w oparciu o model obliczeniowy

Na zlecenie GDDKiA wykonawcy map stworzyli modele obliczeniowe niezbędne do wykonania analiz akustycznych. Powstały one m.in. na podstawie pomiarów akustycznych (wykonanych w 2020 r. w ramach Generalnego Pomiaru Hałasu) czy informacji o zagospodarowaniu przestrzennym sąsiedztwa dróg. Pod uwagę wzięte zostały też: model terenu, a także dane ruchowe na sieci dróg krajowych obejmujące informacje o natężeniu ruchu oraz jego strukturze. Modele obliczeniowe uwzględniają informacje istniejących zabezpieczeniach akustycznych oraz dane z rozpoznania terenów podlegających ochronie akustycznej.   

 

 

Gdzie największy hałas w województwie podlaskim?

W województwie podlaskim analizą objęto w sumie 55 odcinków o łącznej długości ok. 409,244 km co przekłada się na analizowany obszar o powierzchni ok. 654,79 km.

Z przeprowadzonych w ramach niniejszego opracowania analiz wynika, że dla większości z analizowanych odcinków stwierdzono występowanie terenów zagrożonych hałasem. Tereny te zlokalizowane są w bezpośrednim sąsiedztwie dróg krajowych. Szczególne sytuacje występują w przypadku przebiegu drogi przez centra miast i mniejszych miejscowości, tak, jak ma to miejsce w przypadku miejscowości:

• Siemiatycze (DK19),

• Bielsk Podlaski (DK19),

• Zabłudów (DK19),

• Grabówka Kolonia (DK65),

• Sokółka (DK19),

• Piątnica Poduchowna (DK63),

• Kolno (DK63),

• Grajewo (DK61, DK65),

Augustów (DK16),

• Zambrów (DK63).

Według GDDKiA hałas się zmniejszy po wykonaniu następujących inwestycji:

1.Wykaz inwestycji planowanych do zrealizowania w ciągu 5 lat: 

Nazwa inwestycji                                                           długość drogi                        termin

 

1. Kuźnica - węzeł Sokółka Północ (z węzłem)           15,795 km                             2024-09-12

2. S19 2. węzeł Sokółka Północ (bez węzła) - węzeł Czarna

Białostocka (z węzłem)                                                  24,1km                                2025-12-29

3. S19 3. węzeł Czarna Białostocka (bez węzła) - węzeł Białystok

Północ (bez węzła)                                                         13,04                                  2025-12-29

4. S16 01. Korycin - Knyszyn z obwodnicą Korycina    25,97 km                           2025-11-17

5. S16 02. Knyszyn (bez węzła) - Krynice (istn. dk65)    9,43km                            2025-11-17

6. S19 1. węzeł Białystok Północ (bez węzła) - węzeł Dobrzyniewo

(z węzłem)                                                                       8,771km                          2025-12-29

7. S19 2. Krynice (od istniejącej dk 65) – Dobrzyniewo (bez węzła)

– Białystok Zachód (z węzłem)                                       10,177                            2024-11-12

8. S19. węzeł Białystok Zachód (bez węzla) - węzeł Białystok

Księżyno (z węzłem)                                                       16,654 km                     2024-06-11

9 . Węzeł Białystok Księżyno (bez węzła) - węzeł Białystok

Południe (z węzłem), z odcinkiem DK65                       21,63km                        2024-06-11

10. S19 1c. węzeł Białystok Południe (bez węzła) - Ploski 12,725km                 2024-05-27

11. S19 2a. Ploski - Haćki,                                                     8,892km                 2024-07-29

12. S19 2b-1. Haćki - węzeł Bielsk Podlaski Zachód (z węzłem), z

odcinkiem DK66 (do istn. DK19)                                      11,973km                  2024-09-30

13. GP66 2b-2. Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66 (od istn.

DK19 do istn. DK66)                                                           2,983km                  2025-11-30

14. S19 2c. węzeł Bielsk Podlaski Zachód (bez węzła) - węzeł Boćki (z

węzłem) 12,191 2024-09-16

15. S61 Kontynuacja węzeł "Podborze" (z węzłem) - węzeł 

"Śniadowo" (bez węzła)                                                     19,463km                 2023-07-08

16. S61 2. węzeł "Śniadowo" (z węzłem) - węzeł "Łomża Południe"

(bez węzła)                                                                         16,999 km                2021-07-08

17. S61 3. węzeł "Łomża Południe" (z węzłem) – węzeł "Łomża

Zachód" (bez węzła)                                                             7,185km                 2021-11-07

18. S61 4. Kontynuacja węzeł "Łomża Zachód" (z węzłem) – węzeł

"Kolno" (bez węzła)                                                          12,922km                 2024-10-30

19. S61 5. węzeł "Kolno" (z węzłem) - węzeł "Stawiski" (bez węzła) 16,427   2021-07-25

20. S61 6. węzeł "Stawiski" (bez węzła) - do obwodnicy Szczuczyna 18,00km  2021-07-17

21. S61. obw. Szczuczyna, II jezdnia                                  6,588 km                   2020-07-23

22. S61obw. Suwałk -Budzisko (gr.państwa) z obw.Szypliszek 24,157km      2022-09-08

23. GP8Obwodnica Suchowoli                                          15,103km                     2025-04-18

24. GP8 Budowa obwodnicy Sztabina w ciągu dk 8 obwodnica Sztabina 4,23km  2025-05-01

25. Budowa obwodnicy Białobrzegów                                 4,97km                        2027-07-16

 

 

2.Wykaz inwestycji planowanych do zrealizowania w ciągu 10 lat

1. S16  węzeł Szczuczyn/Guty (bez węzła) - węzeł Grajewo (z węzłem) 16,6km  2029-06-20

2. węzeł Grajewo (bez węzła) - węzeł Osowiec (z węzłem)      24 7km                  2029-06-2

3. węzeł Osowiec (bez węzła) - węzeł Knyszyn (z węzłem)      26,2 km                 2029-06-20

4 Korycin - Suchowola z obwodnicą Suchowoli                       15,3 km                  brak daty

5. Suchowola - Sztabin z obwodnicą Sztabina                          13,01 km               2029-06-20

6. Sztabin - pocz. obw. Augustów z obwodnicą Białobrzeg     17,92 k m                2029-06-20

7. Obwodnica Augustowa w ciągu DK16                                6,50 km              2028-11-09

8.  Zambrowa w ciągu DK63/66                                                7,00 km                  2028-09-29

 

Realizacja tych inwestycji wpłynie na poprawę klimatu akustycznego wzdłuż istniejących dróg krajowych, w tym odcinków objętych Strategiczną Mapą Hałasu. Poprawa wynikać będzie z przejęcia przez nowe inwestycje ruchu, głównie tranzytowego.

W wielu przypadkach powstaną obwodnice miejscowości, wyprowadzające ruch z obszarów zabudowanych. Wpłynie to na poprawę klimatu akustycznego wokół obecnie zagrożonych terenów wzdłuż analizowanych odcinków dróg, zmniejszając powierzchnię terenów liczbę lokali oraz osób w nich zamieszkujących narażonych na ponadnormatywny hałas – głosi komunikat GDDKiA.

 Źródło, fot, mapa: GDDKiA oraz własne

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*