Ślepsk Malow Suwałki
Asseco Resovia Rzeszów
24.11.2024
14:45
06.09.2022
Mapy hałasu dla dróg krajowych i inwestycje, by go zmniejszyć. Gdzie jest najgłośniej w Podlaskiem?
Na stronie internetowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opublikowano mapy hałasu dla dróg krajowych o ruchu powyżej 3 mln pojazdów rocznie.
Mapy te stanowią podstawowe źródło danych wykorzystywanych m.in. do informowania społeczeństwa o zagrożeniach związanych z hałasem. Służą też do opracowania danych dla państwowego monitoringu środowiska, tworzenia i aktualizacji programów ochrony środowiska przed hałasem, planowania strategicznego oraz pozyskiwania danych przekazywanych do Komisji Europejskiej.
Czym są strategiczne mapy hałasu?
Stanowią podstawowe źródło danych wykorzystywanych do:
- informowania społeczeństwa o zagrożeniach środowiska hałasem;
- opracowania danych dla państwowego monitoringu środowiska;
- tworzenia i aktualizacji programów ochrony środowiska przed hałasem;
- tworzenia planów działań ochrony środowiska przed hałasem planowania strategicznego;
- planowania i zagospodarowania przestrzennego;
- pozyskiwania danych do przekazania Komisji zgodnie z art. 10 ust. 2 i w załączniku VI Dyrektywy 2002/49/WE.
Mapy w oparciu o model obliczeniowy
Na zlecenie GDDKiA wykonawcy map stworzyli modele obliczeniowe niezbędne do wykonania analiz akustycznych. Powstały one m.in. na podstawie pomiarów akustycznych (wykonanych w 2020 r. w ramach Generalnego Pomiaru Hałasu) czy informacji o zagospodarowaniu przestrzennym sąsiedztwa dróg. Pod uwagę wzięte zostały też: model terenu, a także dane ruchowe na sieci dróg krajowych obejmujące informacje o natężeniu ruchu oraz jego strukturze. Modele obliczeniowe uwzględniają informacje istniejących zabezpieczeniach akustycznych oraz dane z rozpoznania terenów podlegających ochronie akustycznej.
Gdzie największy hałas w województwie podlaskim?
W województwie podlaskim analizą objęto w sumie 55 odcinków o łącznej długości ok. 409,244 km co przekłada się na analizowany obszar o powierzchni ok. 654,79 km.
Z przeprowadzonych w ramach niniejszego opracowania analiz wynika, że dla większości z analizowanych odcinków stwierdzono występowanie terenów zagrożonych hałasem. Tereny te zlokalizowane są w bezpośrednim sąsiedztwie dróg krajowych. Szczególne sytuacje występują w przypadku przebiegu drogi przez centra miast i mniejszych miejscowości, tak, jak ma to miejsce w przypadku miejscowości:
• Siemiatycze (DK19),
• Bielsk Podlaski (DK19),
• Zabłudów (DK19),
• Grabówka Kolonia (DK65),
• Sokółka (DK19),
• Piątnica Poduchowna (DK63),
• Kolno (DK63),
• Grajewo (DK61, DK65),
• Augustów (DK16),
• Zambrów (DK63).
Według GDDKiA hałas się zmniejszy po wykonaniu następujących inwestycji:
1.Wykaz inwestycji planowanych do zrealizowania w ciągu 5 lat:
Nazwa inwestycji długość drogi termin
1. Kuźnica - węzeł Sokółka Północ (z węzłem) 15,795 km 2024-09-12
2. S19 2. węzeł Sokółka Północ (bez węzła) - węzeł Czarna
Białostocka (z węzłem) 24,1km 2025-12-29
3. S19 3. węzeł Czarna Białostocka (bez węzła) - węzeł Białystok
Północ (bez węzła) 13,04 2025-12-29
4. S16 01. Korycin - Knyszyn z obwodnicą Korycina 25,97 km 2025-11-17
5. S16 02. Knyszyn (bez węzła) - Krynice (istn. dk65) 9,43km 2025-11-17
6. S19 1. węzeł Białystok Północ (bez węzła) - węzeł Dobrzyniewo
(z węzłem) 8,771km 2025-12-29
7. S19 2. Krynice (od istniejącej dk 65) – Dobrzyniewo (bez węzła)
– Białystok Zachód (z węzłem) 10,177 2024-11-12
8. S19. węzeł Białystok Zachód (bez węzla) - węzeł Białystok
Księżyno (z węzłem) 16,654 km 2024-06-11
9 . Węzeł Białystok Księżyno (bez węzła) - węzeł Białystok
Południe (z węzłem), z odcinkiem DK65 21,63km 2024-06-11
10. S19 1c. węzeł Białystok Południe (bez węzła) - Ploski 12,725km 2024-05-27
11. S19 2a. Ploski - Haćki, 8,892km 2024-07-29
12. S19 2b-1. Haćki - węzeł Bielsk Podlaski Zachód (z węzłem), z
odcinkiem DK66 (do istn. DK19) 11,973km 2024-09-30
13. GP66 2b-2. Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66 (od istn.
DK19 do istn. DK66) 2,983km 2025-11-30
14. S19 2c. węzeł Bielsk Podlaski Zachód (bez węzła) - węzeł Boćki (z
węzłem) 12,191 2024-09-16
15. S61 Kontynuacja węzeł "Podborze" (z węzłem) - węzeł
"Śniadowo" (bez węzła) 19,463km 2023-07-08
16. S61 2. węzeł "Śniadowo" (z węzłem) - węzeł "Łomża Południe"
(bez węzła) 16,999 km 2021-07-08
17. S61 3. węzeł "Łomża Południe" (z węzłem) – węzeł "Łomża
Zachód" (bez węzła) 7,185km 2021-11-07
18. S61 4. Kontynuacja węzeł "Łomża Zachód" (z węzłem) – węzeł
"Kolno" (bez węzła) 12,922km 2024-10-30
19. S61 5. węzeł "Kolno" (z węzłem) - węzeł "Stawiski" (bez węzła) 16,427 2021-07-25
20. S61 6. węzeł "Stawiski" (bez węzła) - do obwodnicy Szczuczyna 18,00km 2021-07-17
21. S61. obw. Szczuczyna, II jezdnia 6,588 km 2020-07-23
22. S61obw. Suwałk -Budzisko (gr.państwa) z obw.Szypliszek 24,157km 2022-09-08
23. GP8Obwodnica Suchowoli 15,103km 2025-04-18
24. GP8 Budowa obwodnicy Sztabina w ciągu dk 8 obwodnica Sztabina 4,23km 2025-05-01
25. Budowa obwodnicy Białobrzegów 4,97km 2027-07-16
2.Wykaz inwestycji planowanych do zrealizowania w ciągu 10 lat
1. S16 węzeł Szczuczyn/Guty (bez węzła) - węzeł Grajewo (z węzłem) 16,6km 2029-06-20
2. węzeł Grajewo (bez węzła) - węzeł Osowiec (z węzłem) 24 7km 2029-06-2
3. węzeł Osowiec (bez węzła) - węzeł Knyszyn (z węzłem) 26,2 km 2029-06-20
4 Korycin - Suchowola z obwodnicą Suchowoli 15,3 km brak daty
5. Suchowola - Sztabin z obwodnicą Sztabina 13,01 km 2029-06-20
6. Sztabin - pocz. obw. Augustów z obwodnicą Białobrzeg 17,92 k m 2029-06-20
7. Obwodnica Augustowa w ciągu DK16 6,50 km 2028-11-09
8. Zambrowa w ciągu DK63/66 7,00 km 2028-09-29
Realizacja tych inwestycji wpłynie na poprawę klimatu akustycznego wzdłuż istniejących dróg krajowych, w tym odcinków objętych Strategiczną Mapą Hałasu. Poprawa wynikać będzie z przejęcia przez nowe inwestycje ruchu, głównie tranzytowego.
W wielu przypadkach powstaną obwodnice miejscowości, wyprowadzające ruch z obszarów zabudowanych. Wpłynie to na poprawę klimatu akustycznego wokół obecnie zagrożonych terenów wzdłuż analizowanych odcinków dróg, zmniejszając powierzchnię terenów liczbę lokali oraz osób w nich zamieszkujących narażonych na ponadnormatywny hałas – głosi komunikat GDDKiA.
Źródło, fot, mapa: GDDKiA oraz własne