04.05.2022

Mazury. Przetargi na budowę dróg Gołdap – granica naszego województwa i na obwodnicę Gąsek

W 2022 roku drogowcy planują zakończyć wszystkie prace na S7 od Napierek do Płońska, oddać do ruchu obwodnicę Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu DK15 i obwodnicę Smolajn w ciągu DK51.

Toczą się będą prace na budowie S5 Ornowo - Wirwajdy, S16 Borki Wielkie - Mrągowo i S61 Ełk - Wysokie.

DK 65 Gołdap - Ełk

Planuje się w 2022 roku rozstrzygnąć przetargi na rozbudowę drogi krajowej nr 65 od granicy państwa (Gołdap) do granicy z województwem podlaskim.

Na razie trwają prace na tej drodze w Ełku. Pod koniec czerwca 2021 roku podpisano umowę na przebudowę prawie pięciokilometrowego odcinka drogi krajowej nr 65, czyli ulic Przemysłowej i Grajewskiej w Ełku. Wykonawcą jest firma Unibep z Bielska Podlaskiego, która za kwotę nieco ponad 13 mln zł ma wykonać zadanie w okresie 15 miesięcy, czyli już niebawem.

Zakres prac obejmuje głównie poprawę równości nawierzchni. W ramach zadania poprawiona zostanie również geometria ronda na przecięciu ulic Przemysłowej i Grajewskiej oraz zainstalowana zostanie sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Grajewskiej i Kolejowej.

Przebudowa ulic Przemysłowej i Grajewskiej w Ełku jest częścią inwestycji polegającej na modernizacji siedmiu odcinków DK65 o łącznej długości 59,1 km.

S16 Borki Wielkie - Mrągowo

Budowa drogi ekspresowej S16 na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, w powiecie mrągowskim; na terenie gmin: Sorkwity oraz Mrągowo. Inwestycja jest kolejnym etapem rozbudowy drogi ekspresowej S16 - jednej z głównych tras komunikacyjnych Warmii i Mazur. Nowy odcinek Borki Wielkie – Mrągowo będzie miał ponad 16 km długości. Odcinek przebiegać będzie w okolicach miejscowości Borki Wielkie, Sorkwity, Nowe Bagienice, Bagienice, Marcinkowo, a następnie ominie Mrągowo od strony południowo-zachodniej.

 

 

Około 13 km fragment trasy zaplanowano jako drogę ekspresową S16, a ok. 4 km odcinek – obwodnica Mrągowa - pobiegnie w ciągu drogi krajowej nr 59. Droga na odcinku S16 będzie miała przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, natomiast na przebiegu obwodnicy Mrągowa będzie to droga o przekroju w większości jednojezdniowym (1x2). Dostęp do drogi ekspresowej będzie możliwy jedynie poprzez węzły drogowe.

Droga ekspresowa z Mrągowa aż do Ełku ma mieć około 80 kilometrów długości. Budowa nowej drogi skróci czas przejazdu między Olsztynem i Ełkiem oraz zwiększy bezpieczeństwo na tej drodze. Dzięki budowie obwodnicy, która powinna zostać zrealizowana do końca 2023 roku,  z Mrągowa zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy.  

S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk

- Pieniądze na budowę S16 z Mrągowa do Ełku są zabezpieczone - mówił latem ub. roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Droga ekspresowa z Mrągowa do Ełku ma mieć prawie 80 kilometrów długości. Budowa drogi ekspresowej z Mrągowa do Ełku planowana jest w perspektywie do 2030 roku. Jej koszt jest wstępnie szacowany na ponad 3 miliardy złotych.

Jej przebieg był i jest kontrowersyjny, trwają nadal procedury administracyjne.

 

 

Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla tej inwestycji GDDKiA złożyła w grudniu 2020 r. Zarekomendowano do realizacji wariant B, który uzyskał w analizie wielokryterialnej najkorzystniejsze wyniki w kryterium „środowisko przyrodnicze i społeczne” oraz w kryterium „funkcjonalnym” obejmującym swym zakresem długość trasy, dostępność transportową oraz wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Droga w rekomendowanym przez GDDKiA wariancie przebiega na trasie Mrągowo - Kosewo - Baranowo (omija miejscowość od strony południowej) - Mikołajki - Woźnice - Drozdowo - Orzysz (omija miejscowość od strony północnej) - Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - Ełk. Dostęp do drogi będzie możliwy poprzez węzły znajdujące się w następujących lokalizacjach: Baranowo, Mikołajki, Woźnice, Drozdowo, Orzysz (DK63), Strzelniki, Klusy oraz Chrzanowo. Jest to trasa o długości ok. 77,5 km.

Do wniosku o wydanie DŚU dołączono raport o oddziaływaniu na środowisko. W tym opracowaniu dokonano szczegółowych prognoz oddziaływania drogi ekspresowej S16 na jakość wód i powietrza oraz w zakresie hałasu. Zawarto też informacje na temat oddziaływania na inne komponenty środowiska (rośliny, zwierzęta, klimat, krajobraz, zdrowie i życie ludzkie). Na podstawie wymienionych wyżej analiz zaproponowano w raporcie rozwiązania ograniczające negatywny wpływ drogi na środowisko. Określiliśmy m.in. lokalizację i parametry zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony wód, przejść dla zwierząt, nasadzeń zieleni oraz zakres nadzoru przyrodniczego. Na podstawie tego raportu prowadzona jest przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie ocena oddziaływania na środowisko.

RDOŚ w trakcie oceny złożonej przez nas dokumentacji poprosił o dodatkowe wyjaśnienia i uzupełnienia raportu o oddziaływaniu na środowisko. Wezwania RDOŚ dotyczyły głównie uszczegółowienia zawartych w raporcie informacji oraz doszczegółowienia oceny i analizy skali oddziaływania planowanej drogi na środowisko przyrodnicze. Ostatnie wezwanie dotyczyło uzupełnienia i wyjaśnienia treści dokumentacji w zakresie kwalifikacji terenów podlegających ochronie przed hałasem. Aktualnie wszystkie wyjaśnienia zostały już złożone.

 

 

Kolejnym etapem prac, po uzyskaniu DŚU, będzie opracowanie szczegółowego projektu technicznego realizowanego jako II etap rozszerzonego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R etap II). Projekt techniczny zawierać będzie rozwiązania geometryczne dróg, konstrukcji obiektów drogowych, obiektów inżynierskich, granice terenu zajmowanego pod inwestycję oraz przedmiary robót i kosztorysy dla kluczowych elementów przedsięwzięcia. Na II etapie STEŚ-R wykonane zostaną także badania geologiczne dla wskazanego w DŚU przebiegu trasy. 

 Docelowo S16 stanowić ma element ciągu dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii zachód-wschód, na który składają się: S10 Szczecin – Piła – Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz – Grudziądz – Ostróda, S7 Ostróda – Olsztynek, S51 Olsztynek – Olsztyn, S16 Olsztyn – Ełk oraz S61 Ełk – Budzisko.

S5 Ostróda - Nowe Marzy (A1)

W październiku ubiegłego roku podpisano umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowej dla około 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. Zadanie za 17 512 125,00 zł w ciągu 30 miesięcy wykona konsorcjum w składzie: TRAKT Sp. z o.o. Sp.k. (lider) oraz TRAKT Sp. z o.o. (partner).

Projektanci w trakcie prac nad STEŚ zaproponowali trzy możliwe warianty przebiegu przyszłej S5. Wybór docelowego rozwiązania potwierdzony zostanie poprzez wydanie decyzji środowiskowych. Poprzedzi je szereg spotkań informacyjnych. Pierwsze, z samorządowcami, odbyło się 30 marca br., a spotkania ze społecznością przewidziane są w II połowie 2022 r. Ponadto regionalni dyrektorzy ochrony środowiska (RDOŚ w Olsztynie dla przebiegu drogi w województwie warmińsko-mazurskim i RDOŚ w Bydgoszczy dla przebiegu drogi w województwie kujawsko-pomorskim) przeprowadzą wymagane przepisami konsultacje społeczne.

Szacuje się, że prace przygotowawcze, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych, zakończą się w 2028 r. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł. Koszt projektu i budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł. Przewidujemy, że zakończenie budowy nastąpi w roku 2032.

Rozbudowa drogi krajowej nr 53 Olsztyn - Szczytno

Umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowej dla rozbudowy blisko 34 km drogi krajowej nr 53 na odcinku Olsztyn - Szczytno GDDKiA podpisała w grudniu 2021 r. Wykonawcą dokumentacji jest firma Transprojekt Gdański. Wartość umowy to 4 231 200 zł. Prace przygotowawcze dla rozbudowy tej drogi będą prowadzone w latach 2022-2026, natomiast budowa w systemie tradycyjnym zostanie zrealizowana w latach 2026-2027.

Celem Studium będzie wskazanie optymalnych rozwiązań technicznych i zasadności ekonomicznej rozbudowy drogi w istniejącym śladzie lub budowy nowego przebiegu DK53. Nowy przebieg drogi dotyczyć będzie odcinków, gdzie byłoby to rozwiązanie korzystniejsze ekonomicznie i technicznie lub byłaby to jedyna możliwość dostosowania odcinka do klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego).

Rozbudowa drogi krajowej nr 53, oprócz dostosowania jej parametrów do klasy GP, będzie miała na celu poprawienie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wzmocnienie konstrukcji nawierzchni do 11,5 ton na oś. Poprawa bezpieczeństwa będzie osiągnięta poprzez skanalizowanie ruchu drogowego oraz budowę dodatkowych pasów ruchu na skrzyżowaniach. W miarę możliwości terenowych zostaną wybudowane dodatkowe jezdnie, które zbiorą ruch ze zjazdów do nieruchomości i umożliwią zamknięcie części zjazdów na jezdnię DK53. Poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, tj. pieszych i rowerzystów, nastąpi poprzez rozdzielenie ruchu samochodowego od ruchu pieszego i rowerowego oraz poprzez budowę i przebudowę zatok autobusowych.

Rozbudowa drogi krajowej nr 22 Fiszewo Elbląg

Umowę na wykonanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy DK22 na odcinku Fiszewo - Elbląg podpisano w lutym br. Wykonawcą zadania została firma Europrojekt Gdańsk, która na realizację prac ma 29 miesięcy. Wartość umowy to 5,6 mln zł.

Zamówienie obejmuje wykonanie projektów budowlanych i wykonawczych wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla:

•    rozbudowy DK22 na odcinku Fiszewo - Jegłownik o długości ok. 5 km,

•    rozbudowy DK22 na odcinku Jegłownik - Elbląg o długości ok. 3,5 km.

Umowa obejmuje również wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wraz z materiałami do wniosku o wydanie DŚU dla budowy obwodnicy Jegłownika w ciągu DK22.

Droga na odcinkach Fiszewo - Jegłownik i Jegłownik - Elbląg na przeważającej długości będzie biegła wzdłuż korpusu istniejącej DK22, który pełni również funkcję wału przeciwpowodziowego. Przebieg obwodnicy Jegłownika zostanie ustalony na podstawie dokumentacji STEŚ-R.

Planowany termin realizacji rozbudowy odcinków Fiszewo - Jegłownik i Jegłownik - Elbląg to lata 2024-2026, natomiast realizacja obwodnicy Jegłownika w systemie Projektuj i buduj przewidziana jest na lata 2024-2028.

Program budowy 100 obwodnic

Na Warmii i Mazurach w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na terenie województwa warmińsko - mazurskiego zrealizowanych zostanie pięć inwestycji. Są to obwodnice Pisza, Smolajn, Gąsek, Szczytna oraz Olsztyna i Dywit. Obwodnica Smolajn jest już w budowie, natomiast dla pozostałych czterech zadań GDDKiA przygotowuje dokumentację projektową.

Obwodnica Gąsek w ciągu DK65

Proces przygotowania obwodnicy miejscowości Gąski w ciągu drogi krajowej nr 65 jest na ukończeniu. Zakończono już prace nad II etapem Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R), w którego skład wchodzą materiały do przetargu na roboty budowlane. W przygotowaniu jest program funkcjonalno-użytkowy. Przetarg na realizację zadania w systemie Projektuj i buduj GDDKiA planuje ogłosić do końca czerwca br. Inwestycja zaplanowana jest na lata 2022-2025.

Zadanie, oprócz budowy jezdni głównej o nośności 11,5 tony na oś i szerokości 8 m, obejmuje budowę jezdni obwodnicy o szerokości 7 m, budowę rond, dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy do obwodnicy, przebudowę dróg publicznych kolidujących z inwestycją, budowę wiaduktów, przejść dla zwierząt i chodników. Wykonane zostanie także oświetlenie drogi, oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia BRD.

Natomiast pod koniec lutego br. podpisano umowę na przebudowę skrzyżowania obwodnicy Olecka w ciągu drogi krajowej nr 65 z drogą wojewódzką nr 655. Zadanie za kwotę 9,6 mln zł zrealizuje firma Ekodrom z Augustowa.

Termin realizacji zamówienia wynosi 16 miesięcy od daty podpisania umowy.  Przewiduje się, że prace zakończą się na przełomie II i III kwartału 2023 roku.

W ramach przebudowy skrzyżowania DK65 z DW655 na rondo, powstanie również ciąg pieszo-rowerowy o długości około 520 m wzdłuż drogi wojewódzkiej (po stronie pasa ruchu w kierunku Olecka) oraz przejście dla pieszych przez drogę krajową. Istniejące oświetlenie drogowe zostanie przebudowane i uzupełnione o nowe punkty.

 

WYG

Źródło i fot: GDDKiA

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*