Oferta Budimeksu złożona w przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Suchowoli uzyskała najwyższą ocenę komisji przetargowej. Przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty, ale najprawdopodobniej to ta firma będzie jej wykonawcą.
Obwodnica Suchowoli jest ujęta w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Jej realizacja ma na celu poprawę płynności i przepustowości ruchu tranzytowego na trasie Białystok – Augustów.
Przetarg na projekt i budowę obwodnicy Suchowoli został ogłoszony 23 grudnia 2020 r. Wpłynęły cztery oferty. Najniższą cenowo złożył Budimex - 249,14 mln zł.
Przypominamy, ze Budimex złożył również najkorzystniejszą ofertę w przetargu na projekt i budowę obwodnicy Sztabina w DK8. W tym przypadku wycenił prace na 134,82 mln zł.
Tranzyt ominie sześć miejscowości
Zgodnie z planem obwodnica będzie miała długość aż 15,1 km, dzięki czemu wyprowadzi tranzyt poza Suchowolę od strony wschodniej, ale też ominie szereg sąsiednich miejscowości: Zagórze, Skindzierz, Chodorówkę Nową, Poświętne czy Krzywą.
W ramach obwodnicy Suchowoli powstanie pięć skrzyżowań, w tym cztery typu rondo, ponad 180-metrowa estakada, pięć mostów w ciągu drogi krajowej nr 8 oraz dwa w ciągu dodatkowych jezdni, które zostaną wybudowane w ramach tego zadania. Powstanie też dziewięć wiaduktów, przejścia dla zwierząt oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego.
Obwodnica rozpocznie się około 12 kilometrów na południe od Suchowoli, rondem zlokalizowanym pomiędzy miejscowościami Kumiała i Zagórze, a zakończy dwa kilometry na północ, włączeniem w istniejącą drogę krajową nr 8 na wysokości miejscowości Głęboczyzna i skrzyżowaniem z drogą gminną nr 103480B. Pozostałe ronda zlokalizowane zostaną na przecięciu z drogą wojewódzką nr 670 (Osowiec - Dąbrowa Białostocka - Nowy Dwór - granica państwa z Białorusią) oraz drogami powiatowymi DP1335B i DP1337B.
Jej budowa przewidziana jest na lata 2023-2025.
Natomiast podpisanie umowy na projekt i budowę obwodnicy Sztabina planowane jest na III kwartał bieżącego roku. Roboty budowlane realizowane będą w latach 2023-2025.
Obwodnica Zambrowa - umowa na dokumentację podpisana
GDDKiA podpisała natomiast w marcu umowę z wykonawcą dokumentacji, która po ukończeniu umożliwi ogłoszenie przetargu na budowę obwodnicy Zambrowa.
Jedyną ofertę na 3,641 mln zł złożyła firma Schuessler Plan Inżynierzy, ta sama, która przygotowywała Studium Techniczno – Ekonomiczno - Środowiskowe odcinka drogi S16 Ełk – Knyszyn i to z nią została podpisana umowa na dokumentację obw. Zambrowa. GDDKiA miała do dyspozycji na to zadanie budżet w wysokości 3,790 mln zł..
Według wstępnych prognoz realizacja południowej obwodnicy Zambrowa nastąpi w latach 2026-2028.
Podpisana umowa oznacza, że wykonawca opracuje Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej.
W ten sposób połączony został etap rozważań nad możliwym przebiegiem obwodnicy Zambrowa, realizowany w ramach Studium Korytarzowego z wyborem najkorzystniejszego wariantu, który będzie podstawą do uzyskania decyzji środowiskowej oraz z uszczegółowieniem wariantu wybranego do wniosku o decyzję środowiskową. Tak przygotowana dokumentacja umożliwi ogłoszenie przetargu na realizację obwodnicy Zambrowa w systemie projektuj i buduj.
Tranzyt północ - południe
Dzięki powstaniu obwodnicy z centrum miasta wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy na osi północ-południe z Łomży w stronę Siedlec (DK63) oraz z Łomży w kierunku na Bielsk Podlaski (DK66). Obecnie pojazdy korzystające z tej trasy przemieszczają się przez centrum miasta. To będzie druga obwodnica tego miasta, Zambrów ma już bowiem obwodnicę w ciągu drogi ekspresowej S8. Ta trasa została udostępniona w 2012 roku i umożliwia tranzyt z Warszawy do Białegostoku i granicy państwa.
WYG
Źródło i fot:GDDKiA