10.05.2014

Nowe prawo konsumenckie

Sejm uchwalił 9 maja br. nową ustawę o prawach konsumenta. Wprowadza ona wiele korzystnych dla kupujących rozwiązań. Ustawa wdraża do polskiego prawa unijną dyrektywę. Wejdzie w życie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia jej w Dzienniku Ustaw.

Najważniejsze zmiany:

- Do 14 dni zwiększy się czas na odstąpienie od umowy zawartej na odległość (np. przez Internet, telefon) lub poza lokalem przedsiębiorcy (np. od akwizytora, na pokazie). Jeżeli konsument nie zostanie poinformowany o tym prawie, termin ten przedłuży się do 12 miesięcy (obecnie – trzy). Ustawa wprowadzi także jednolity wzór odstąpienia od umowy.
W przypadku odstąpienia przez konsumenta od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem, klient ponosi koszty odesłania towaru, pod warunkiem, że został o tym wcześniej poinformowany. Obecnie brak precyzyjnej regulacji wzbudza wśród klientów oraz sprzedawców wiele wątpliwości co do tego, kto i kiedy płaci za odesłanie produktu.

- naprawa, wymiana, obniżenie ceny, zwrot pieniędzy - takie uprawnienia będą przysługiwać konsumentom w związku z wadą zakupionego towaru w sklepie

- klient wybierze formę naprawy wady kupionego towaru

- z 6 do 12 miesięcy wydłuży się korzystny dla konsumenta czas, w którym przyjmuje się, że wada towaru istniała już w momencie sprzedaży. Obecnie wiele reklamacji złożonych po upływie pół roku od zakupu jest automatycznie odrzucanych przez sprzedawców.

- ustawa rozszerza obowiązki informacyjne przedsiębiorców – nie tylko w przypadku zakupów internetowych, ale w każdym przypadku konsumenci będą musieli być jasno i rzetelnie poinformowani m.in. o danych przedsiębiorcy, wszystkich kosztach, które będą musieli ponieść.
Jak czytamy na stronach UOKiK, szeroki obowiązek informacyjny ma ułatwić konsumentom podjęcie świadomej decyzji o wyborze kontrahenta i kupnie produktu.

- ustawa wprowadza zakaz pobierania wyższych kosztów za wybór określonego sposobu zapłaty oraz za kontakt telefoniczny. Przedsiębiorcy nie będą mogli obciążać konsumentów wyższymi kosztami niż te, które faktycznie ponieśli za określony sposób zapłaty.

- konsumenci, którzy kontaktują się w sprawie nabytych produktów czy usług, dzwoniąc na specjalnie uruchomione numery infolinii, nie będą mogli być obciążani opłatami większymi niż za zwykłe połączenie.

Minimalna kwota, od której mają obowiązywać przepisy ustawy, to 50 zł.

Jan Wyganowski
Źródło: IAR; UOKiK

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*