Oferta firmy Budimex została uznana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad za najkorzystniejszą w przetargu na projekt i budowę obwodnicy Suchowoli w ciągu drogi krajowej nr 8 Białystok – Augustów.
Inwestycja powstaje w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, który w woj. podlaskim obejmuje poza Suchowolą jeszcze obwodnice: Sztabina, Białobrzeg, Augustowa i Zambrowa.
Wybór spośród czterech
W przetargu ogłoszonym 29 grudnia ubiegłego roku wpłynęły 4 oferty – najkorzystniejszą (i najtańszą) złożyła firma Budimex – projekt i budowę 15-kilometrowej obwodnicy wyceniła na 249,14 mln zł. Najdroższą ofertę – 365,43 mln zł przedstawiło konsorcjum 4 firm, w którym liderem jest BK Trans Roboty Drogowe Borsukiewicz. Firmy, biorące udział w przetargu mogą odwołać się od decyzji o wyborze, a jeśli tego nie zrobią - będzie można podpisać umowę z wybranym wykonawcą.
Odetchnie Suchowola i… sześć innych miejscowości
Obwodnica Suchowoli będzie częścią drogi krajowej nr 8, a jej realizacja przewidziana jest na lata 2023-2025.Nowa droga od strony wschodniej ominie Suchowolę oraz szereg mniejszych miejscowości, tj. Zagórze, Wysokie, Skindzierz, Chodorówkę Nową, Poświętne oraz Krzywą. Obwodnica Suchowoli rozpocznie się około 12 kilometrów na południe od miasta, rondem zlokalizowanym pomiędzy miejscowościami Kumiała i Zagórze, a zakończy dwa kilometry na północ, włączeniem w istniejącą drogę krajową nr 8 na wysokości m. Głęboczyzna i skrzyżowaniem z drogą gminną nr 103480B.
Pozostałe ronda zlokalizowane zostaną na przecięciu z drogą wojewódzką nr 670 (Osowiec - Dąbrowa Białostocka - Nowy Dwór - granica państwa z Białorusią) oraz drogami powiatowymi DP1335B i DP1337B.
Mosty, estakady, wiadukty
W ramach obwodnicy Suchowoli powstanie pięć skrzyżowań, w tym cztery typu rondo, ponad 180-metrowa estakada, pięć mostów w ciągu drogi krajowej nr 8 oraz dwa w ciągu dodatkowych jezdni, które zostaną wybudowane w ramach tego zadania. Powstanie też dziewięć wiaduktów, przejścia dla zwierząt oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego.
Płynniej i bezpieczniej
Budowa obwodnicy Suchowoli ma kluczowe znaczenie dla poprawy przepustowości i prędkości ruchu tranzytowego w ciągu DK8, a także dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w korytarzu istniejącej DK nr 8. Dzięki niej odseparowany zostanie ruch lokalny (w tym pojazdów rolniczych) od ruchu tranzytowego, co oznacza ograniczenie dostępności do nowej drogi krajowej nr 8, co wpłynie na sposób przemieszczania się, a co za tym idzie – poprawę bezpieczeństwo ruchu lokalnego.
Źródło i fot: GDDKiA