Zapraszamy na relację na żywo


Ślepsk Malow Suwałki


Asseco Resovia Rzeszów

24.11.2024
14:45

09.08.2022

Obwodnice na trasie do Białegostoku. Wnioski o zezwolenie na budowę obwodnic Sztabina i Suchowoli

Do Wojewody Podlaskiego trafiły dwa wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) - na obwodnice Suchowoli (15 km) i Sztabina (4,2 km).

Obie inwestycje na DK8 Białystok - Augustów realizowane są w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic

Obwodnica Suchowoli będzie mieć 15 km długości i od strony wschodniej ominie Suchowolę oraz szereg mniejszych miejscowości, tj. Zagórze, Wysokie, Skindzierz, Chodorówkę Nową, Poświętne oraz Krzywą. Tym samym wyprowadzi z nich ruch tranzytowy. Wartość umowy to ponad 249 mln zł.

 

Obwodnica Sztabina, o długości 4,2 km, rozpocznie się kilometr na południe od miasta, rondem zlokalizowanym przed rzeką Biebrza. Droga będzie przekraczała dolinę tej rzeki ponad 720-metrową estakadą. Obwodnica zakończy się ok. 2 km na północ od Sztabina, włączeniem w istniejącą DK8. Wartość kontraktu to niemal 140 mln zł.

Każda z obwodnic będzie miała jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu, o nawierzchni asfaltowej przystosowanej do przeniesienia największych dopuszczonych obciążeń – 11,5 t/oś. Na obecnym etapie nie są planowane węzły wielopoziomowe, wykonane zostaną ronda. Na każdej z obwodnic ograniczono liczbę skrzyżowań, planując wiadukty dla dróg, które nie muszą mieć bezpośredniego połączenia z drogą krajową nr 8. Na obu obwodnicach, w ramach umowy, została wykonana koncepcja możliwej w przyszłości dobudowy drugiej jezdni.

Uzyskanie decyzji ZRID dla każdej z obwodnic umożliwi rozpoczęcie prac budowlanych w terenie. Uzyskanie decyzji spodziewane jest za ok. 7 miesięcy, czyli w I/II kw. 2023 r. a zakończenie inwestycji za kolejnych 19 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych), czyli w 2025 r.

Program budowy 100 obwodnic w województwie podlaskim

Obok obwodnic Sztabina i Suchowoli, Program budowy 100 obwodnicy obejmuje w województwie podlaskim także obwodnice: Białobrzegów, Augustowa i Zambrowa.

Na obwodnicy Augustowa i Zambrowa trwają prace przygotowawcze zmierzające do przygotowania dokumentacji umożliwiającej złożenie wniosku o wydanie przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska decyzji środowiskowej.

Jeśli chodzi o obwodnicę Augustowa trwa oczekiwanie na wybór wariantu.

Ta inwestycja jest elementem szerszego zadania obejmującego modernizację „szesnastki” między Augustowem a granicą państwa w Ogrodnikach. Droga zostanie przystosowana do ruchu ciężkiego, poszerzona na całej swojej długości do minimum 7 metrów szerokości, a nawierzchnia wzmocniona do nośności 11,5 tony na oś. Aby uniknąć powrotu ciężkiego transportu do miasta, zaplanowano południowo-wschodnią obwodnicę Augustowa w ciągu DK16.

Od chwili podjęcia prac w grudniu 2019 r., przebieg nowej obwodnicy Augustowa budzi zainteresowanie i emocje lokalnej społeczności.

Finalnie wskazano trzy warianty, które przedstawiono społeczności lokalnej w ramach kolejnej akcji informacyjnej.

W przeprowadzonych badaniach za wariantem burmistrza (W3) opowiedziało się 811 osób, czyli ponad 86 proc. zainteresowanych. Jako uzasadnienie wyboru wariantu W3 podawano argumenty, że jest on bezpieczny, nie odcina miasta Augustów od terenów rekreacyjnych i turystycznych oraz odsuwa ruch ciężarowy od miasta uzdrowiskowego usytuowanego na terenach wykorzystywanych rekreacyjnie przez mieszkańców, turystów i kuracjuszy.

W styczniu br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowała wyniki analiz nad trzema wariantami budowy obwodnicy. Wyraziło zdanie, że preferuje właśnie projekt południowo - wschodniej obwodnicy miasta, a nie proponowany przez burmistrza Augustowa wariant dłuższy, biegnący przez las poza granicami miasta, w okolicach wsi Zielone i Dalny Las.

Radni Augustowa przyjęli już na początku 2022 roku uchwałę, w które sprzeciwiają się koncepcji drogowców, dotyczącej trasy projektowanej południowo - wschodniej obwodnicy miasta. Uznali, że prace projektowe w tej wersji powinny zostać wstrzymane.

W uzasadnieniu napisali, że projektowana przez drogowców trasa zakład jednoznacznie, że będzie ona przebiegać przez dzielnicę Wypusty, Kanał Augustowski, malownicze tereny Kanału Bystrego, biegnąć dalej wzdłuż jeziora Sajno, objętego strefą ciszy, by dotrzeć do drogi Augustów - Ogrodniki na wysokości osiedla Silikaty.

Dalej przewidziana do modernizacji droga ma być przystosowana do potrzeb przemieszczania ciężkiego sprzętu, w tym tirów. Zniszczyłoby to unikatowe środowisko przyrodnicze.

Budowa obwodnicy i jednocześnie dopuszczenie do ruchu ciężkiego sprzętu na trasie Augustów – Ogrodniki, na 7- metrowej drodze, doprowadzi do zagrożenia bezpieczeństwa jej uczestników, społeczności lokalnej oraz turystów - głosi stanowisko.

Radni zaapelowali do władz państwowych do zaniechania prac w zakresie przywrócenia tranzytowego ruchu TIR na tej drodze.

Burmistrz Mirosław Karolczuk wyraził wówczas opinię, że o ile obwodnica musi być, to niech biegnie jak najdalej od miasta.

Ogłoszenie przetargu w systemie Projektu i buduj planowane jest w III kwartale 2024 r., po uzyskaniu ostatecznej decyzji środowiskowej, a roboty budowlane zaplanowano na lata 2026-2028.

Obwodnica Białobrzeg.

Na obwodnicy Bałobrzegów trwa uszczegóławianie posiadanej dokumentacji projektowej. Po zakończeniu prowadzonych prac będzie możliwe ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy projektu i budowy każdej z obecnie przygotowywanych obwodnic.

Opis inwestycji

Celem inwestycji jest wybudowanie 4,97-kilometrowej obwodnicy Białobrzeg będącej częścią drogi krajowej nr 8. Obecnie droga krajowa nr 8, przebiegająca przez centrum Białobrzeg, ma klasę GP. Po drodze odbywa się ruch tranzytowy na kierunku północ – południe. Droga obsługuje również ruch gospodarczy w tym rejonie oraz ruch turystyczny nasilony szczególnie w okresie letnim. Powoduje to znaczne ograniczenie płynności ruchu drogowego oraz stanowi dodatkowe zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W związku z powyższym budowa obwodnicy Białobrzeg ma kluczowe znaczenie dla poprawy przepustowości i prędkości ruchu tranzytowego w ciągu dk nr 8, poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w korytarzu istniejącej dk nr 8, odseparowania ruchu lokalnego (w tym pojazdów rolniczych) od ruchu tranzytowego, poprawy warunków środowiskowych mieszkańców miejscowości. Główną zmianą w sieci drogowej wynikającą z realizacji przedsięwzięcia będzie ograniczenie dostępności do nowej drogi krajowej nr 8, co będzie miało znaczący wpływ na sposób przemieszczania się, a tym samym bezpieczeństwo ruchu lokalnego.

Przebieg drogi

Planowana inwestycja przebiega przez obszary Natura 2000: PLH200005 Ostoja Augustowska, PLB200002 Puszcza Augustowska. i graniczy bezpośrednio z PLB200006 Ostoja Biebrzańska. Ponadto inwestycja przebiega przez obszar chroniony na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody: Obszar Chronionego Krajobrazu „Puszcza i Jeziora Augustowskie”. Projektowana droga przecina także strefę ochrony pomnika historii - Kanału Augustowskiego.

Czas realizacji: lata 2025 - 2027 w ramach krajowego programu budowy 100 obwodnic na lata 2020 - 2030.

 

WYG

Źródło i fot: GDDKiA


udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*