06.09.2020

Obwodnice Warmii i Mazur. Objedziemy Gąski, Pisz, Olsztyn

Na Warmii i Mazurach z Programu budowy 100 obwodnic w Polsce powstanie pięć. Są to obwodnice Gąsek, Pisza, Smolajn, Szczytna oraz Olsztyna i Dywit. Wszystkie są już w fazie realizacji, choć stopień zaawansowania prac każdej z nich jest inny.

Obwodnica Gąsek w ciągu DK65

GDDKiA Proces wykonywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R – etap I) dla obwodnicy miejscowości Gąski w ciągu drogi krajowej nr 65 wszedł właśnie w kluczową fazę. Na początku sierpnia 2020 roku GDGKiA wystąpiła do Burmistrza Olecka z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej. Po jej uzyskaniu będzie można przystąpić do prac nad II etapem STEŚ-R (już dla wybranego wariantu). Po ich zakończeniu konieczne będzie ogłoszenie przetargu na realizację zadania w systemie „Projektuj i buduj” i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Budowa obwodnicy Gąsek przewidziana jest na lata 2022-2025.

Inwestycja, oprócz budowy obwodnicy Gąsek o nośności 11,5 tony na oś i szerokości jezdni 8 m, obejmie budowę dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy do obwodnicy, przebudowę dróg publicznych kolidujących z inwestycją, budowę wiaduktów, przejść dla zwierząt, chodników i rond. W ramach zadania zostanie wykonane oświetlenie drogi, oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia BRD.

Obwodnica Pisza w ciągu DK58 i DK63

27 sierpnia br. ruszyła procedura przetargowa na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej oraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Termin otwarcia ofert 9 października 2020 r.

Zakres inwestycji

W ramach inwestycji zostanie wykonana obwodnica Pisza o długości około 3,6 km i przekroju poprzecznym 1x2. Trasa ma przebiegać w większości nowym śladem od północno-zachodniej poprzez południową do wschodniej części miasta jako droga klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego). Nośność drogi wynosić będzie 11,5 tony na oś. Wybudowane zostaną również drogi dojazdowe obsługujące teren przyległy do obwodnicy, system odwodnienia drogi, obiekty inżynierskie, skrzyżowania. Przebudowane zostaną drogi publiczne oraz infrastruktura techniczna kolidujące z inwestycją. Wybudowane zostaną także chodniki i ścieżki rowerowe. Powstaną urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.GDDKiA

Proces przygotowawczy obejmujący opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie rozszerzonego studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R) przewidziany jest na lata 2020-2024, natomiast realizacja w systemie „Projektuj i buduj” planowana jest na lata 2025-2028.

Cele budowy obwodnicy

Realizacja inwestycji pozwoli na dostosowanie dróg krajowych nr 58 i 63 do nośności 11,5 tony na oś. Zadanie ma celu stworzenie bezpiecznego odcinka drogi krajowej o długości około 3,6 km, dostosowanego do tranzytowego ruchu samochodowego osobowego i ciężarowego. Obwodnica spowoduje skrócenie czasu podróży, poprawę warunków tranzytu oraz bezpieczeństwa ruchu miejskiego. Dzięki budowie obwodnicy nastąpi odciążenie układu komunikacyjnego miasta i zwiększenie przepustowości. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju

Obwodnica Smolajn w ciągu DK51

Najbardziej zaawansowanym zadaniem z Programu budowy 100 obwodnic jest obwodnica miejscowości Smolajny w ciągu drogi GDDKiA krajowej nr 51. Przetarg na budowę tego zadania został ogłoszony 31 lipca 2020 roku, a termin składania ofert został wyznaczony na 16 września br. Umowę z wykonawcą planuje się podpisać w grudniu 2020 roku.

Inwestycja będzie polegać na rozbudowie drogi w istniejącym i częściowo w nowym śladzie, o łącznej długości 1,76 km. W ramach zadania zostaną wybudowane dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, ciąg pieszo-rowerowy, chodniki, dwie pary zatok autobusowych, przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Planowany okres realizacji inwestycji to lata 2021-2023.

Obwodnica Olsztyna i Dywit w ciągu DK51

Dla tego zadania ponownie ogłoszonoprzetarg na wykonanie studium korytarzowego oraz studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do decyzji środowiskowej. Poprzednie postępowanie przetargowe na wykonanie tej dokumentacji unieważniono z powodu braku ofert.

Na etapie studium korytarzowego zostaną przeprowadzone analizy mające wskazać, czy przyszła obwodnica będzie biegła w GDDKiA korytarzu po stronie północno-zachodniej czy północno-wschodniej miasta. Po wskazaniu korytarza drogi zostanie przeprowadzona analiza co najmniej trzech wariantów układu drogowego składającego się z obwodnicy Olsztyna, obwodnicy Dywit i odcinka od granicy administracyjnej Olsztyna do skrzyżowania z ul. Sybiraków w Olsztynie. Do współpracy w procesie realizacji inwestycji zaproszono samorządy gmin, przez tereny których będzie przebiegać przyszła obwodnica. Na każdym z etapów przygotowania inwestycji, tj. na etapie przygotowania SK oraz na etapie STEŚ, zostaną także przeprowadzone spotkania informacyjne.

Prace przygotowawcze dla tego zadania przewidziane są na lata 2021-25, a sama jego realizacja w latach 2026-30.

Obwodnica Szczytna w ciągu DK53, DK57 i DK58

Przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z GDDKiA materiałami do decyzji środowiskowej ogłoszono dla obwodnicy Szczytna w ciągu dróg krajowych nr 53, 57, 58 w sierpniu 2020 roku.

Planowana data ogłoszenia przetargu na roboty budowlane w systemie „Projektuj i buduj” to III kwartał 2024r.

Zakres zadania

Zadanie to obejmuje budowę obwodnicy Szczytna, która będzie jednojezdniową drogą klasy GP o nośności konstrukcji nawierzchni 11,5 t/oś. W ramach zadania zostaną wybudowane: węzeł drogowy Korpele, skrzyżowania z drogami lokalnymi, obiekty inżynierskie oraz dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych do obwodnicy. Przebudowane zostaną drogi publiczne kolidujące z inwestycją, wybudowane będą rozwiązania dla ruchu pieszego i rowerowego oraz obiekty i urządzenia z zakresu ochrony środowiska. Prace budowlane przewidziane są na lata 2026 - 2028. Szacunkowy koszt tego zadania to 472 mln zł.

 

Żródło, fot, mapy: GDDKiA

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*