Ślepsk Malow Suwałki
Asseco Resovia Rzeszów
24.11.2024
14:45
28.03.2023
Od lipca Niemnem z Kowna do Zalewu Kurońskiego. Kończy się modernizacja szlaku żeglugowego
Modernizacja szlaku żeglugowego na największej rzece Litwy – Niemna rozpoczyna ostatni etap prac, podczas którego koryto rzeki w rejonach Pagėgii i Šilutė zostanie wyposażone w wały regulujące bieg rzeki, które zapewnią niezbędną głębokość i szerokość toru wodnego.
Po zakończeniu trzyletniego projektu w lipcu br. niemieńska trasa żeglugowa z Kowna do Zalewu Kurońskiego zostanie przystosowana do żeglugi towarowej i pasażerskiej.
Turystyczne i gospodarcze wykorzystanie rzeki Niemen
- Modernizacja szlaku żeglugowego Niemna znacznie poprawi warunki żeglugi statków pasażerskich i barek towarowych – wierzę, że już tego lata będziemy świadkami znacznie wzmożonej żeglugi na najważniejszej rzece naszego kraju, będącej jednocześnie śródlądową drogą wodną o międzynarodowym znaczenie. Mamy naprawdę dużą szansę na przeniesienie znacznej części przewozów drogowych na transport rzeczny, świadczenie tańszych i bardziej przyjaznych dla środowiska przewozów towarowych oraz zmniejszenie udziału transportu ciężkiego na drogach. Nie mam wątpliwości, że żegluga pasażerska i rekreacyjna w Niemnie również zostanie ożywiona – mówi minister transportu Marius Skuodis.
W ramach konserwacji koryta Niemna zostanie zbudowanych lub zrekonstruowanych łącznie ponad 500 przegród – to minimalna liczba przegród, aby zapewnić głębokość niezbędną do żeglugi. Po ich wybudowaniu koryto rzeki stanie się prostsze, a erozja brzegów i dna zmniejszy się. Zanieczyszczenia nie będą się już gromadzić w żeglownym odcinku rzeki, będą osadzać się na międzybrzeżach lub będą usuwane przez pogłębiarki, utrzymanie toru wodnego stanie się znacznie prostsze, a żegluga nie będzie zakłócona nawet w porze suchej.
- Możemy się cieszyć, że w 2022 roku niezbędne do żeglugi głębokości zostały utrzymane przez cały sezon żeglugowy, mimo że poziom wody na drogach wodnych w całej Europie był najniższy jak nigdy dotąd. Jak w infrastrukturze lądowej, tak i na drogach wodnych – po poprawie warunków dla użytkowników od razu zauważamy większe natężenie ruchu i wzrost liczby łodzi na rzece. Pracujemy nad przygotowaniem drogi, stworzeniem niezbędnej infrastruktury śródlądowych dróg wodnych, aby ludzie mogli swobodnie podróżować po największej rzece Litwy – Niemnie. Dyrekcja Żeglugi Śródlądowej rozbudowuje infrastrukturę, buduje barki i przygotowuje się do przejęcia jednej dziesiątej ruchu towarowego w kraju – mówi dyrektor generalny Dyrekcji Żeglugi Śródlądowej Vladimiras Vinokurovas.
Przebieg prac
Modernizacja szlaku żeglugowego Niemen rozpoczęła się w 2021 roku - w tym czasie prace prowadzono w Kownie i rejonie kowieńskim, później - na drugim - odcinku w rejonach szakińskim i jurbarskim. Na tym odcinku prowadzone były w ubiegłym roku najintensywniejsze prace usprawniające nawigację. Tutaj, w porze suchej, sytuacja żeglugi Niemna była niezwykle trudna. Koryto rzeki było odnoszone mułami, a powstałe mielizny zagrażały nie tylko pływającym po nich statkom, ale także bezpieczeństwu użytkowników transportu wodnego. Dlatego buduje się tutaj najwięcej przegród. Pod koniec roku w Niemnie były już 424.
Lepsza nawigacja, żeglowność przez cały rok
W ubiegłym roku Dyrekcja Żeglugi Śródlądowej otrzymała już uwagi kapitanów statków o istotnych zmianach na modernizowanych odcinkach grogi Niemna. Nawigacja na rzece stała się wygodniejsza – boje regulują już koryto rzeki, jest ona znacznie głębsza, a trasa łodzi prostsza. Sepcjaliści twierdzą, że pozytywne działanie boi będzie najbardziej odczuwalne za kilka lat, kiedy powstanie regulowany przez boje tor wodny.
Statek „Rakieta” rozpocznie w tym roku swój czwarty sezon. Cieszymy się z coraz lepszych warunków na drodze wodnej Kowno-Nida. Głębokości są gwarantowane przez cały rok, a dane dotyczące dróg wodnych są teraz w pełni dostępne za pośrednictwem poczty elektronicznej. Bez wkładu Dyrekcji Żeglugi Śródlądowej w ożywienie żeglugi i realizację projektu modernizacji Niemna nie odważylibyśmy się na przywrócenie wyjątkowej, wręcz historycznej trasy na Litwie- mówi Nerijus Šilgalis, prezes VšĮ Vandens Elias ( spółka Droga Wodna).
Modernizacja szlaku żeglugowego Niemen jest w dużej mierze finansowana dzięki środkom z Unii Europejskiej z programu 2014-2020. Całkowita wartość tego projektu to prawie 25 mln euro, z czego 23,3 mln EUR składa z pieniędzy Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Litewski śródlądowy szlak wodny przez Niemen i Zalew Kuroński Kowno – Kłajpeda (E41) należy od 1997 r. do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Jest klasyfikowany jako śródlądowa droga wodna o znaczeniu międzynarodowym. Droga wodna Niemna łączy się z międzynarodowymi szlakami na Morzu Bałtyckim przez port w Kłajpedzie i przez Zalew Kuroński z systemem śródlądowych dróg wodnych Europy Zachodniej.
WYG
Źródło i fot: Ministerstwo Komunikacji i Dyrekcja Żeglugi Śródlądowej Republiki Litewskiej