14.10.2022

Odcinki dróg ekspresowych S16 do Ełku oraz S5 w woj. warmińsko-mazurskim

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad koncentruje się obecnie w województwie warmińsko-mazurskim na odcinkach S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk, S5 Ostróda - Nowe Marzy, DK53 Olsztyn - Szczytno i obwodnicy Jegłownika.

Przygotowywana też jest dokumentacja dla zadań z Programu budowy 100 obwodnic.

S16 Borki Wielkie - Mrągowo

Prace budowlane na odcinku drogi ekspresowej S16 Borki Wielkie - Mrągowo rozpoczęły się nieco ponad rok temu. Sprawdzamy, jakie jest po tym czasie zaawansowanie robót.

Zakres inwestycji

Zadanie o wartości 625 mln zł realizuje firma PORR. Inwestycja jest kolejnym etapem budowy drogi ekspresowej S16 w województwie warmińsko-mazurskim. Nowy odcinek będzie miał długość ok. 16 km, w tym ok. 13 km w ciągu S16 i ok. 3 km obwodnicy Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59.

Przebiegać będzie w okolicach miejscowości Borki Wielkie, Sorkwity, Nowe Bagienice, Bagienice, Marcinkowo, a następnie ominie Mrągowo od strony południowo-zachodniej. Droga na odcinku S16 będzie miała przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a na odcinku obwodnicy Mrągowa jednojezdniowy, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku.

Dostęp do drogi ekspresowej będzie możliwy poprzez dwa węzły drogowe - Sorkwity i Bagienice.

Przewiduje się również budowę urządzeń ochrony środowiska, w tym trzech przejść dla dużych zwierząt, budowę zabezpieczeń akustycznych oraz wykonanie nasadzeń zieleni. Realizacja zadania zakończy się w listopadzie 2023 r.

Co zostało zrobione?

Zaawansowanie rzeczowe inwestycji wynosi obecnie ok. 45 proc. Wykonawca robót odhumusował teren i zakończył wycinki drzew i krzewów. W miejscowości Sorkwity wykonał wzmocnienie podłoża palami prefabrykowanymi. Z 75 zaplanowanych wymian gruntów zrealizował już 63. Zakończył prace fundamentowe na części obiektów, przebudował też kolizje z sieciami gazowymi.

Jakie prace obecnie są wykonywane?

Obecnie prowadzone są wymiany gruntu w ośmiu z pozostałych dwunastu miejsc, wykonywane są wykopy i nasypy. Trwają prace przy budowie warstwy mrozoochronnej i podbudowy pomocniczej z kruszywa. 19 września wykonawca uruchomił wytwórnię mas bitumicznych. Tego dnia odbyła się też próbna produkcja mieszanek mineralno-asfaltowych.

Prace realizuje kilkuset pracowników i ok. 250 jednostek sprzętowych.

Wykonawca planuje w najbliższym czasie rozpocząć układanie warstw bitumicznych oraz układanie belek prefabrykowanych ustrojów nośnych na obiektach mostowych

S16 Mrągowo – Ełk

Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla tej inwestycji złożono w grudniu 2020 r. Zarekomendowano do realizacji wariant B, który uzyskał w analizie wielokryterialnej najkorzystniejsze wyniki w kryterium „środowisko przyrodnicze i społeczne” oraz w kryterium „funkcjonalnym” obejmującym swym zakresem długość trasy, dostępność transportową oraz wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Droga w rekomendowanym przez GDDKiA wariancie przebiega na trasie Mrągowo - Kosewo - Baranowo (omija miejscowość od strony południowej) - Mikołajki - Woźnice - Drozdowo - Orzysz (omija miejscowość od strony północnej) - Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - Ełk. Dostęp do drogi będzie możliwy poprzez węzły znajdujące się w następujących lokalizacjach: Baranowo, Mikołajki, Woźnice, Drozdowo, Orzysz (DK63), Strzelniki, Klusy oraz Chrzanowo. Jest to trasa o długości ok. 77,5 km.

Obecnie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie proceduje wydanie DŚU. Po jej uzyskaniu, kolejnym etapem prac będzie opracowanie szczegółowego projektu technicznego realizowanego jako II etap rozszerzonego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R etap II). Projekt techniczny zawierać będzie rozwiązania geometryczne dróg, konstrukcji obiektów drogowych, obiektów inżynierskich, granice terenu zajmowanego pod inwestycję oraz przedmiary robót i kosztorysy dla kluczowych elementów przedsięwzięcia. Na II etapie STEŚ-R wykonane zostaną także badania geologiczne dla wskazanego w DŚU przebiegu trasy.

S5 Ostróda - Nowe Marzy (A1)

W październiku ubiegłego roku podpisano umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowej dla około 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. Zadanie, za 17 512 125 zł, w ciągu 30 miesięcy wykona konsorcjum w składzie: TRAKT Sp. z o.o. Sp.k. (lider) oraz TRAKT Sp. z o.o. (partner).

Projektanci w trakcie prac nad STEŚ zaproponowali trzy możliwe warianty przebiegu przyszłej S5. Wybór docelowego rozwiązania potwierdzony zostanie poprzez wydanie decyzji środowiskowych. Poprzedzi je szereg spotkań informacyjnych. Pierwsze, z samorządowcami, odbyło się 30 marca br., a ze społecznością przewidziane są w IV kwartale 2022 r. Ponadto regionalni dyrektorzy ochrony środowiska (RDOŚ w Olsztynie dla przebiegu drogi w województwie warmińsko-mazurskim i RDOŚ w Bydgoszczy dla przebiegu drogi w województwie kujawsko-pomorskim) przeprowadzą wymagane przepisami konsultacje społeczne.

Szacuje się, że prace przygotowawcze, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych, zakończą się w 2028 r. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł. Koszt zaprojektowania i budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł. Przewidujemy, że zakończenie budowy nastąpi w roku 2032.

Rozbudowa drogi krajowej nr 53 Olsztyn - Szczytno

Umowę na wykonanie STEŚ z materiałami do decyzji środowiskowej dla rozbudowy blisko 34 km drogi krajowej nr 53 na odcinku Olsztyn - Szczytno podpisano w grudniu 2021 r. Wykonawcą dokumentacji jest firma Transprojekt Gdański. Wartość umowy to 4 231 200 zł.

Prace przygotowawcze dla rozbudowy tej drogi będą prowadzone w latach 2022-2026, natomiast budowa w systemie tradycyjnym zostanie zrealizowana w latach 2026-2027.

6 października br. miało miejsce spotkanie informacyjne z mieszkańcami gmin Purda, Pasym i Szczytno, przez które przebiega DK53. Celem spotkania było poinformowanie lokalnej społeczności oraz wszystkich zainteresowanych o planowanej inwestycji oraz zebranie opinii dotyczących proponowanych wariantów przebiegu trasy. 

Zadaniem Studium będzie wskazanie optymalnych rozwiązań technicznych i zasadności ekonomicznej rozbudowy drogi w istniejącym śladzie lub budowy nowego przebiegu DK53. Nowy przebieg drogi dotyczyć będzie odcinków, gdzie byłoby to rozwiązanie korzystniejsze ekonomicznie i technicznie lub byłaby to jedyna możliwość dostosowania odcinka do klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). 

Rozbudowa drogi krajowej nr 53, oprócz dostosowania jej parametrów do klasy GP, będzie miała na celu poprawienie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wzmocnienie konstrukcji nawierzchni do 11,5 ton na oś. Poprawa bezpieczeństwa będzie osiągnięta poprzez skanalizowanie ruchu drogowego oraz budowę dodatkowych pasów ruchu na skrzyżowaniach. W miarę możliwości terenowych zostaną wybudowane dodatkowe jezdnie, które zbiorą ruch ze zjazdów do nieruchomości i umożliwią zamknięcie części zjazdów na jezdnię DK53. Poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, tj. pieszych i rowerzystów, nastąpi poprzez rozdzielenie ruchu samochodowego od ruchu pieszego i rowerowego oraz poprzez budowę i przebudowę zatok autobusowych.

Rozbudowa drogi krajowej nr 22 Fiszewo – Elbląg

Umowę na wykonanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy DK22 na odcinku Fiszewo - Elbląg podpisano w lutym br. Wykonawcą zadania została firma Europrojekt Gdańsk, która na realizację prac ma 29 miesięcy. Wartość umowy to 5,6 mln zł.

Zamówienie obejmuje wykonanie projektów budowlanych i wykonawczych wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla rozbudowy DK22 na odcinku:

•    Fiszewo - Jegłownik o długości ok. 5 km,


•    Jegłownik - Elbląg o długości ok. 3,5 km.

Umowa obejmuje również wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wraz z materiałami do wniosku o wydanie DŚU dla budowy obwodnicy Jegłownika w ciągu DK22. W czerwcu br. przeprowadzono spotkanie informacyjne z mieszkańcami, na którym zaprezentowaliśmy warianty przebiegu obwodnicy tej miejscowości.

Droga na odcinkach Fiszewo - Jegłownik i Jegłownik - Elbląg na przeważającej długości będzie biegła wzdłuż korpusu istniejącej DK22, który pełni również funkcję wału przeciwpowodziowego. Przebieg obwodnicy Jegłownika zostanie ustalony na podstawie dokumentacji STEŚ-R. 

Planowany termin realizacji rozbudowy odcinków Fiszewo - Jegłownik i Jegłownik - Elbląg to lata 2024-2026, natomiast realizacja obwodnicy Jegłownika w systemie Projektuj i buduj przewidziana jest na lata 2024-2028. 

Program budowy 100 obwodnic

Na Warmii i Mazurach w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic realizujemy pięć inwestycji. Są to obwodnice Pisza, Smolajn, Gąsek, Szczytna oraz Olsztyna i Dywit. Obwodnica Smolajn została w sierpniu oddana do użytku, na budowę obwodnicy Gąsek ogłoszono we wrześniu br. przetarg, natomiast dla pozostałych trzech zadań przygotowywana jest dokumentację projektową. 

Obwodnica Olsztyna i Dywit w ciągu DK51

Umowę na wykonanie Studium korytarzowego (SK) oraz STEŚ wraz z materiałami do DŚU dla północnej obwodnicy Olsztyna i obwodnicy Dywit w ciągu drogi krajowej nr 51 podpisano 26 maja 2021 r. 

Obecnie GDDKiA jest na etapie opracowywania Studium korytarzowego. 9 marca br. odbyło się spotkanie informacyjne poświęcone SK dla obwodnicy Olsztyna i Dywit. Do 30 kwietnia br. mieszkańcy mają możliwość składania swoich opinii, uwag i wniosków za pośrednictwem poczty elektronicznej lub tradycyjnej, wypełniając formularz ankietowy dostępny na stronie internetowej projektu. Zgłoszone uwagi zostały zebrane w opracowaniu, które opublikowaliśmy na stronie internetowej projektu. Zawarte w nim preferencje mieszkańców zostaną uwzględnione w kryterium społecznym wielokryterialnej analizy porównawczej wariantów trasy, która zostanie wykonana w ramach SK. Wyniki tej analizy będą podstawą wyboru optymalnego korytarza przebiegu obwodnic Olsztyna i Dywit, co nastąpi pod koniec bieżącego roku.

Obwodnice Szczytna w ciągu DK53, DK57 i DK58 oraz Pisza w ciągu DK58 i DK63

Umowę na wykonanie STEŚ-R wraz z materiałami do wniosku o wydanie DŚU dla obwodnicy Szczytna w ciągu dróg krajowych nr 53, 57, 58 podpisano 1 czerwca 2021 r. Umowa obejmuje wykonanie dokumentacji, która umożliwi ogłoszenie przetargu na realizację w systemie Projektuj i buduj. Obwodnica Szczytna będzie jednojezdniową drogą klasy GP, o nośności konstrukcji nawierzchni 11,5 t/oś. 

Umowę na wykonanie STEŚ-R oraz materiałów do DŚU dla obwodnicy Pisza podpisano 26 maja 2021 r. W ramach tej inwestycji zostanie wykonana jednojezdniowa droga klasy GP, która przebiegać będzie od północno-zachodniej, poprzez południową, aż do wschodniej części miasta. Nośność jezdni obwodnicy wynosić będzie 11,5 tony na oś. 

Na przełomie lutego i marca br. przeprowadzono spotkania informacyjne dla mieszkańców Szczytna, Pisza i okolicznych gmin w formule online. Kolejne spotkania, już w tradycyjnej formie odbyły się w maju i lipcu br.  Opinie mieszkańców i samorządów, zebrane zarówno w trakcie spotkań, jak i po nich, będą stanowiły istotny element oceny inwestycji i  jedno z kryteriów, na podstawie których zostaną ustalone lokalizacje przyszłych obwodnic.

Obwodnica Dobrego Miasta w ciągu DK51

Na liście rezerwowej Programu budowy 100 obwodnic jest obwodnica Dobrego Miasta, dla której w I kwartale br. zatwierdzony został Program Inwestycji. Niedawno GDDKiA otworzyła oferty na opracowanie dokumentacji przygotowawczej. Zakres dokumentacji obejmuje STEŚ-R oraz materiały do DŚU. Czas przewidziany na wykonanie ww. dokumentacji to 42 miesiące od momentu podpisania umowy. Oznacza to, że w połowie 2026 roku GDDKiA będzie gotowa do ogłoszenia przetargu na realizację obwodnicy Dobrego Miasta w systemie Projektuj i buduj. Udział w kosztach prac przygotowawczych będzie mieć również Gmina Dobre Miasto, która przeznaczy na ten cel 1,5 mln zł. 

Planowana obwodnica będzie miała długość około 8 kilometrów. Będzie to droga klasy GP o przekroju 1x2, czyli o dwóch pasach ruchu w przeciwnych kierunkach o szerokości 3,5 m. Nośność nawierzchni obwodnicy będzie wynosiła 11,5 tony na oś. Jej początek będzie miał miejsce na styku z przebudowywanym obecnie odcinkiem DK51 Smolajny - Kosyń, koniec zaś dowiąże się do istniejącej obwodnicy Barcikowa, omijając jednocześnie miejscowość Stary Dwór.

Źródło i fot: GDDKiA

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*